אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

גיליון 1, חורף תשע"ג


הורים יקרים שלום,

לפניכם הגיליון הראשון של אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות.
שאיפתנו היא לכתוב 4 גיליונות לאורך שנה"ל, בהם נעדכן אתכם בנעשה בביה"ס.
כמו כן אנו מזמינים אתכם לכתוב ולשתף מחוויותיכם.
ניתן ומומלץ להפיץ את הידיעון במעגלים הקרובים אליכם - משפחה וחברים, ולאפשר להם חלון הצצה למתרחש אצלנו.
שלכם,
צוות בית חינוך אלומות

אלומת אור לכיתה א'

כתב: ירמי זהבי, מחנך א'

כיתה א' עומדת בפתחו של השביעון השני הנקרא גם לב הילדות. אם בשביעון הראשון הילד נמצא ברצון והלמידה נעשית מתוך חיקוי, עשייה ותנועה הרי שבשביעון השני הילד לומד דרך הרגש. משמעות הדבר שההתמקדות עכשיו עוברת יותר פנימה. אם כוחות הרצון פעילים מאוד ובאים לידי ביטוי בתנועה חיצונית הרי שאת הרגשות מרגישים בפנים, בתוך הנפש. בשלב זה הילדים נמצאים עדיין בתודעה חלומית. ניתן לראות זאת במיוחד בשקיקה שבה הילדים מקשיבים לסיפורים ואיך עדיין הם רואים אותם בצורה תמונתית מאשר בצורה ראליסטית.

חיי הנפש של הילד בשביעון זה צריכים לחוות את היופי שבחיים, היופי שבעבודה והיופי שבאדם. הילד צריך לחוות את היופי והאהבה שבכל, כדי שיוכל לחפש תמיד את האיכויות האלה בחיים. אם הסובבים את הילד יוכלו לספק לו חוויות איכותיות, הילד יפתח בחייו הבוגרים את ההרגלים הנחוצים לחיים חיוביים ובונים וייגש לכל דבר שיעשה מתוך תחושה של יופי ואהבה. מכאן שמקצב, סיפור, שירה, ריקוד, דרמה, ציור, רישום ועיצוב בחמר הפונים לחיי הרגש של הילד, צריכים למלא את היום כשהם מעשירים את הילד ומביאים חוויה של איכות בעבודה, משחק ומערכות יחסים.

8
ילדי כיתה א' חווים תחושת אחדות עם העולם. בגיל זה הילדים עדיין לומדים מתוך החיקוי באופן אינסטינקטיבי. הם לומדים גישות והתנהגויות טובות כמו גם פחות טובות מהסביבה שלהם, דבר שמדגיש את החשיבות במודל לחיקוי מתאים. זה מראה שהם עדיין בשלב ה"רצון" ועדיין לא מודעים לגמרי לעצמם ולפעולותיהם. הם מרגישים כחלק מהכיתה ודמות המורה חשובה מאוד עבורם. הם אינם מודעים לגמרי למחשבותיהם ולרגשותיהם, אם כי זה לא אומר שהם אינם מסוגלים לחשיבה. הם יכולים מדי פעם להעיר הערות רלוונטיות ועמוקות להפליא וגם להיות כנים באופן מביך. אך עם זאת רוב הילדים בגיל זה עדיין לא מבטאים רעיונות או מושגים אינטלקטואלים. לילדים יש תודעה ציורית היושבת באונה הימנית של המוח, האזור ההוליסטי, והנה חלק מתחושת האחדות שלהם עם העולם. הסברים אינטלקטואלים נוטים לעבור מעל ראשיהם ויש להימנע מהם לעת עתה. אפשר לראות איך הילדים נהנים מהקשבה לסיפורים. הם חיים את מה שהם שומעים ויוצרים עולם תמונות בעני רוחם. בשנייה שמתחיל הסיפור כל העיניים נפערות והילדים צוללים יחד עם המורה פנימה אל ממלכת הדמיון - הם כל כולם שם. לא אחת ניתן לראות את אחד הילדים מכה בפטיש כשאירוע דומה מתרחש בסיפור או מֶסָרֵק זקן דמיוני כשבדיוק הגמד בסיפור עושה זאת. מכיוון שהילדים בגיל זה חווים את האחדות שבעולם, המורה מציג הכל כחוויה של שלמות ובאופן שיטתי מוביל משם לפרטים ולמושגים שילַמדו. שיטה זו נקראת "מהכלל אל הפרט". לדוגמה, כאשר למדנו את האותיות, הילדים שמעו בתחילה סיפור הרפתקה על ילד שבטיולו הגיע למערה. לאחר מכן הילדים ציירו את המערה שבה ניתן לראות את צורת האות מֶם ולבסוף התקדמנו לשמיעת וכתיבת האות מֶם. כך גם בלימוד החשבון, למדו כי אם יש לסנאי שישה אגוזים הוא יכול לחלק אותם בצורות שונות כך ש-6 יכול להיות 1+5 או 3+3 או 2+4. משמעות נוספת ל"אחדות" זו היא שהילד הוא מרכז עולמו. אפלטון אמר "האדם הוא מידת כל הדברים"  וכך המחנך מחבר את כל הנלמד לאיכויות של האדם, בין אם החיצוניות – גוף האדם- ובין אם הפנימיות- הנפש.

3
תלמידי כיתה א' נמצאים במעבר בין "למידה מתוך תנועה" ל"למידה מתוך הרגש". הלמידה מתוך תנועה, הנקלטת על ידי החושים והחיקוי, מתחברת עכשיו לסמכות המורה- כיצד הוא מציג את החומר הנלמד. הילד מחקה את הרגשות והרעיונות התמונתיות שהמורה מביא אל תוך פעילויות היום. החומר הלימודי נלמד מתוך תנועה- צעידה, מחיאות, רקיעות- בצורה של שירים ומשחקים. הילדים מושפעים גם מעולם הרגשות סביבם. כאשר המורה מציג רגשות שונים דרך סיפור, שיר וזמרה ילדים באופן אוטומטי ייקחו אותם פנימה. וכך המורה מאפשר לילדי כיתה א' ללמוד דרך הרגש. כל מושג הנלמד בכיתה, בין אם אות חדשה, פעולות חשבון או לימודי טבע מוצג באופן תמונתי ע"י סיפורים ואגדות המסופרים בצורה חיה בכיתה. 
אם נכיר בתחושת האחדות עם העולם הסובב אותם החיבור הבלתי אמצעי של הילדים עם העולם הסובב אותם- אזי סמל המתאים לכיתה א' יהיה המעגל. הוא מייצג שלמות, את יכולתו של הילד לחיות בהווה ולראות את הכל באותה הרמה. המעגל הוא גם דרך טבעית של ללימוד קבוצת גיל זו: דקלומי הבוקר, השירים והברכות נעשות במעגל כמו גם החלק הלימודי כמו לימוד החשבון. המעגל מאפשר גם תחושה של קירבה לחברים ממנה נהנים הילדים והוא גם הסמל למערכת יחסים אוהבת בין המורה והילדים שמהווים את הבסיס לאהבת הלימוד לאורך כל חיים.

בעיני הורה

כתבה: רקפת ברגר

יש ימים בהם אני שואלת את עצמי כהורה – האם כל המאמץ הזה שווה או משתלם? במיוחד זה קורה כאשר עומס החיים כמעט בלתי אפשרי, ואני שוב שואלת את עצמי האם המאמץ הזה משתלם בסופו של דבר? 

כן, אני שואלת על סופו של דבר, כי באותו רגע שהילדים מתפרעים לחלוטין ואין שקט ורגע מנוחה, ויש אינספור בקשות לסיוע מבית הספר, ולפעמים אפילו יש חיכוכים וגם חשבון הבנק לא נראה מזהיר - ברור לי שכרגע המאמץ עדיין לא נושא פרי. 
ואז יש את הימים האלו שבהם ניתן לראות את הפרי מבשיל ולפעמים אפילו להתחיל להנות מטעמו. ועל הפרי הזה אני רוצה לספר. בפירות האלו יש הרבה פתאומיים. 
<רק לסייג את דבריי, שאלו התחושות שלי, הטעמים שלי והפירות שאני נהנית מהן, כמובן שלא ניתן להכליל את דבריי לכל מה שמתרחש בתוך המסגרת עליה אני רוצה לספר.> 

שיעור סריגה כיתה א' – תמימות וקדושה 
הבטחתי לבוא לעזור בשיעורי סריגה, אני נכנסת לכיתה א' בריצה – הכיתה שבה לומד חנוך. 
פתאום זה מכה בי, בבת אחת אני נכנסת לאזור של תמימות וקדושה, שבה הילדים יושבים מרותקים ומקשיבים למתיקות של חן שמדקלמת איתם שירים שיעזרו להם בסריגה. ואני רואה אותם בעיניהם התמות, הפקוחות ובהקשבה המלאה שלהם – עם התפאורה הורודה של כיתה א' – ומבינה כמה הם ילדים קטנים ורכים עדיין ויודעת שזה לא יישמר הרבה זמן, כי הם פשוט יגדלו – והנה אני מאפשרת לבני להיות עוד קצת בעולם עטוף ואוהב ורך, וגם אם הוא מעדיף ביום יום שלו דברים יותר גסים (כמו מלחמות חייזרים) אני רואה שהוא נהנה מהשיעור. 
למה פתאום זה מכה בי כך? כי הילדה שלי בכיתה ה' והם נראים לי תמימים ורכים, אבל כשאני מתבוננת בכיתה א' – אני רואה איזו דרך הם עוברים, והתמימות של כיתה א' –ב' – לעולם לא תחזור. 

טיול שנתי כיתה ה' – על תמיכה ועל הודו/דרום אמריקה 
רגע לפני שיתחילו הגשמים מוהן רצה שהכיתה תצא לטיול הר ועמק. השנה לומדים גאוגרפיה ומוהן רוצה שהילדים יתחברו למושגים דרך החוויה. מכיוון שהשנה אני בוועד כיתה הייתי מעורבת בטיול יותר מהרגיל. 
מוהן מגדיר קווים כלליים ואני מתחילה לרכז זאת לידי תוכנית בעזרתם האדיבה של הורי הכיתה. 
אז מה מוהן לימד אותי בטיול הזה?
כמה התמיכה בו כמורה חשובה, לפנות את זמנו מעניינים טכניים, מנהלתיים כדי שיוכל להתרכז במהות. 
כמה חשובה הפתיחות והכנות בתוך מערכת היחסים הזאת בין הורה למורה בשביל שהתבשיל שאנו רוקחים ייצא טעים לכולם. 
שחשוב להקשיב לכל עניין שעולה – ולכל ילד ניתן למצוא דרך. 
הדבר שהכי ריגש אותי בטיול (ואני אפילו לא יצאתי לטיול) זאת הקלילות והזרימה שמוהן מפגיש בין העולם של הכיתה לעולם החיצון. בטיול הילדים קודם כל פגשו את הטבע במלוא הדרו וזכו לראות עמק והר ומים (שיעור גאוגרפיה  לא?), הילדים זכו להכנסת אורחים מפנקת מאנשים שכלל לא הכירו, הילדים זכו לשחק עם ילדים בני גילם (כמובן שבכדור עף). קצת כאילו נסעו לטיול הגדול, אבל ליומיים. ופתאום הבנתי שילדתי גודלת והנה היא מתחילה לפגוש את העולם הגדול יותר ולא רק דרך העיניים שלנו כמשפחה אלא בצורה יותר עצמאית – ואני מאחלת לה זאת שהמפגש עם העולם החיצון יהיה קליל וזורם כמו הטיול הזה. 

קונצרט הסתיו – ואיזה ילדים אנחנו מגדלים? 

אני מודה שזו שאלה שמטרידה אותי מדי פעם.(חלק מהשאלה, האם המאמץ הזה שווה) איזה ילדים הילדים שלי יהפכו להיות? והאם לא יהיה להם קשה להסתדר בעולם? האם החינוך שאני נותנת להם באמת ייתן להם יותר חופש? האם אני לא מגדלת אותם רכים מדי? השאלה הזאת יותר חזקה לגבי הבן שלי – כי לפעמים אני תוהה האם החינוך הזה לא מיועד יותר לבנות שמשתלבות בו יותר בקלות?
בקונצרט הסתיו קיבלתי תשובה וגם טעמתי מהפרי – באופן טבעי התבוננתי יותר בכיתה ה' אך גם בכיתה ו' ו-ז' – הקשבתי להם שרים והתבוננתי – בעיקר על הבנים, והתפלאתי לראות שכל הבנים, כמעט ללא יוצא מן הכלל – שרים מתוך הנאה, מתוך אחווה קבוצתית, והם בתוך השיר והם כאילו שרים את הטיול שהיה להם כמה ימים לפני.
אני יודעת שהבנים והבנות בכיתה אוהבים גם שירים שהנוער שומע, ושזה כנראה בסדר לגיל הזה (גם אני שמעתי כזאת מוזיקה  לא?), אבל החשיפה הזאת והאהבה למשהו נוסף שחודר את הגוף תישאר איתם לכשיהיו גדולים, בינתיים נהניתי מהפרות ונהנית מהמחשבה שברגע זה יש עוד זרעים שנטמנים.


ביקורים בביה"ס

בחודש האחרון ביקרו אצלנו שמעון סוסן ונתן ריגלר מהמועצה האזורית חבל מודיעין שסייעה לנו רבות בהקמת ביה"ס ובעיקר דאגה להעברת והצבת כל המבנים וחיבורם לתשתיות. 
הם צפו בשיעור ראשי ולאחר מכן קיימנו עימם שיחה מעמיקה על עניינים שונים הקשורים בבית הספר ובחינוך ולדורף. 
זכינו גם בביקור של נציגי קרן ולדורף מגרמניה, וכן של גיל ליבנה ואופירה ביטון מהמועצה מקומית שהם. 
כל המבקרים הופתעו לראות את ההיערכות והארגון של ביה"ס, שהוקם בפרק זמן כל כך קצר. 
לכם ההורים חלק אדיר בדבר.

הרצאות ואירועים

סדרת הרצאות לקראת כיתה א' תשע"ד

ההרצאות מיועדות להורים שילדיהם מועמדים לעלות לכיתה א' תשע'ד בבית הספר והנוכחות בהרצאות מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הקליטה לכיתה. ההרצאות תתחלנה בשעה 20:00 ותתקיימנה לרוב באחת הכיתות בבית הספר.

 
17/12 - ירון, מחנך כיתה ג'
על תהליך הקבלה לבית חינוך אלומות
מיקום: בית חינוך אלומות, כיתה ג' 
 
14/1 -  אורין, מחנך כיתה ו'
התהליך ההתפתחותי של האדם בילדותו בהשראת מדע הרוח
מיקום: בית חינוך אלומות
 
7/2 -איריס, מחנכת כיתה ד'
בי'הס ולדורף- מבנה שיעור ראשי, הוראת עברית וחשבון בשנים הראשונות.
מיקום: גן שיקמה
 
27/2 - חן, מורה למלאכת יד
מלאכת יד בבית ספר ולדורף
מיקום: בית חינוך אלומות


עקבו אחר האירועים והפעילויות באתר גנאחר ובפייסבוק

תקשורת של הורים עם בית הספר

מלבד פנייה ישירה למחנכים ומורים אתם יכולים לפנות ל:
מנהלנית בית הספר- רוזין
צוות נושא (מוהן, אורין, אירית, רוזין וירון)
הנהלת ביה"ס (כוללת נציגי הורים - מיכל ויצרבין ואלעד ברקאי)

צוות בית חינוך אלומות, אוקטובר 2012
צוות בית חינוך אלומות, אוקטובר 2012

מה קורה? מה קרה?

ביה"ס מתפתח ומשתנה וכמעט בכל שבוע מתווסף לו דבר חדש - השבילים הורחבו, הותקנו גגונים מעל לכיתות, יש לנו מגרש כדור רשת, חלקת גידולים ועוד.

אור חדש בא לעולם!

בחג החנוכה נולד בנה הבכור של המורה נעמי. 
התינוק המתין בסבלנות שכל החזרות והקונצרטים יסתיימו ורק אז הגיח לעולם.
נאחל לנעמי וגיא רוב אושר, שלווה ואהבה
חיבוקים חמים מהקהילה וצוות המורים.

כיתה א'

בשמים שבשמים שט ענן שחור משחור
מלאה בטנו במים, טיפ טיפה לפיה התור.
ופתאום ברק ורעם, מהבהב כל העולם.
וטיפה אחת צונחת, חיש יורדת בסולם.
מטה מטה היא יורדת, לא תדע היא כלל לאן.
מטה מטה היא יורדת, ונוחתת על אילן.
בין עלים וענפים היא גולשת לאיטה.
מסתובבת מחליקה, הופ אל אמא אדמה.

אזי אליה מכל עבר, מגיעות טיפות רבות.
נפגשות ומברכות וזורמות זורמות זורמות.


את השנה התחלנו בתקופת רישום הצורות ומיד אחרי סוכות התחלנו ללמוד חלק מהאותיות ובארבע השבועות שלפני החנוכה למדנו על המספרים ואיכויותיהם. אבל יותר מכל אנחנו לומדים מה זה בית ספר, איך מתנהלים בו ואיך לומדים. זה לא כל כך פשוט כמו שחושבים ואנחנו עושים את זה לאט ובצורה עוטפת ומהנה. אנחנו שרים ומדקלמים מדי בוקר ואף מתרגלים קפיצה בחבל. לומדים אנגלית וערבית ומוזיקה ואוריתמיה ומלאכה.... היום ממש עמוס לעייפה. אבל ביום חמישי מיד לאחר השיעור הראשי וקבלת השבת אנחנו יוצאים לטיול בגבעת המים המדהימה.
בשבוע שלפני החופשה ערכנו מסיבת חנוכה בה הופענו לפני ההורים בהצגת אוריתמיה קטנה ומיד אחריה יצאנו לתהלוכת למפיונים מרהיבה שהכנו בעצמנו וביום חמישי כל אחד מאיתנו נכנס פנימה אל מרכז הספירלה של כיתת האור שלנו הדליק את האור שלו יצא איתו החוצה.

כיתה ב'

כיתה ב' החלה את השנה בתקופת תנועות של סימטריה אופקית. בעקבותיה הגיעה תקופת המשלים. בשבועות שקדמו לחג החנוכה נכנסנו לתקופת חשבון - בה תרגלנו קדימה ואחורה את משפחות הכפל בדרכים חוויותיות לרוב; תוך כדי הליכה על קורה, תוך כדי קפיצה, זחילה, הליכת מריצה, מחיאות כף ועוד ועוד. שיחקנו משחקי חיבור וחיסור ונהננו מאוד ממשחקי הכפל והחילוק. הוספנו וחיסרנו לצלילי הקסילופון, המשכנו לספור ולמנות - בקיצור, לא היה לנו רגע דל.
כעת נמצאים אנחנו בעיצומה של תקופת תנועות השנייה, מלווים את יומבאי, טמי, שינטו, אמי, ניפו וטומאקו במסעם אל מעבר לגבולות שבטם - מסע שהוא למעשה טקס חניכה שנועד להכינם לקראת כניסה אל מעגל המבוגרים של השבט ולקיחת חלק במלאכות המבוגרים. במהלך המסע אנו פוגשים חיות לרוב שבאות לעזרת ששת גיבורי הסיפור. גם אנו, כמו גיבורי הסיפור נעים יחד את תנועת החיות, איתן ולמולן, בדיוק רב ככל האפשר. ובמחברות מציירים אנו בצבעי מים את תנועת החיות ומשלימים את תמונת המראה של התנועה.

כיתה ג'

בכיתה ג', הפעילות רבה. אנו מקיימים מדי כמה שבועות סיורים אצל בעלי מלאכה. ביקרנו בקטיף כותנה; אצל ירון נאור בונה גיטרות ואצל בועז, נפח הזכוכית וקימי סופר סת"ם ביקר בכיתה ה' וגם אצלנו.
  

מרלו גימל
תוכלו לטעום את "מרלו גימל" באספת ההורים הקרובה של כיתתכם.

תודות ליוזמתו של רוני לנדאו ותרומה בציוד ועבודה של חברת נטפים הקמנו מתחם ערוגות לגינת ירק המושקית בעזרת מערכת השקיה המבוססת על גרביטציה. המתחם והמערכת ישרתו את ביה"ס גם בשנים הבאות.
בשיעורי כלכלת בית הספקנו לייבש תפו"ע, לכבוש מלפפונים חמוצים, להכין תפו"א קריספי, לזניה, תפו"א ממולא, לביבות ירוקות ועוד.
בחג החודש שרנו תוך עבודה בכריות את "נחליאלי" של מתי כספי - חבל שאין סרטון שמתעד זאת, אבל אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה צחקנו בעת ההופעה.
בין לבין למדנו את סיפורי בראשית, תקופת חקלאות ותקופת חשבון והשתדלנו שהלמידה הזו לא תפריע לכל העשייה והמלאכה. לתמונות של כיתה ג'


כיתה ד'

ללא חת ואמיץ
כך אצא לדרכי
את חרבי החדה
אז אקח עימדי
מחשבות של אמת
הן יאירו דרכי
כל מילה של חמלה
תחמם את ליבי
מעשי הטובים
יעשוני חופשי.
 
כך, מלאי אומץ וסקרנות יצאנו למסע של כיתה ד'. אנו כבר גדולים, למדנו לפני שנה כיצד בוראים את העולם ועובדים את האדמה ועתה אנו יכולים להישיר מבט ולהתבונן מסביב על הסביבה הקרובה שלנו.  את תחילת השנה פתחנו בתקופת זמן בה למדנו להתבונן בטבע ולגלות כיצד בונים שעונים מחומרים שונים, יוצרים לוח שנה ועוד. משם המשכנו ללמוד על זמן בשפה העברית: הווה עבר ועתיד.
ביחד עם בני ישראל נדדנו במדבר 40 שנה, נפרדנו ממשה ואהרון בצער רב ועם אומץ ליבו של יהושע כבשנו את ארץ כנען. במקביל אנו שומעים את הסיפורים המופלאים, המצחיקים ומלאי התחבולות של המיתולוגיה הצפונית. כל פעם מחדש אנו מלאי סקרנות לדעת מה עכשיו לוקי יעולל.
לפני חופשת חנוכה למדנו חשבון ושרנו קנון ב 4 קולות!!
מהחופשה נחזור היישר לתקופת אדם וחיה בה נלמד על האדם ואחרי כן נתחיל להכיר חיות מסוגים שונים.
שליש שנה חלף בכייף, כי בכיתה ד' מאוד מעניין!

כיתה ה'

קימי, לא סתם סופר
במהלך קבלת עטי הנובע הכנו עטי נוצה מנוצות של תרנגולי הודו וביקר אותנו קימי שהוא סופר סת"מ המתמחה ביצירת תמונות קליגרפיה




כיתה ה מופיעה בחג החודש


כיתה ו'

בשליש האחרון כיתה ו למדה וחיה את מאורעות דוד ושאול וגילתה את שלמה המלך מלא החכמה.
המשכנו דרך בניית בית המקדש הראשון למצבה של יהודה תחת הכיבוש הרומי וההשפעות ההלניסטיות, זה
כלל את עמידת העם במבחנים רבים וחיבר את הילדים לאיזור הגאוגרפי שהם לומדים וחלקם חיים בו.
התחלנו תקופה חדשה- תקופת פיסיקה המרתקת וגילינו את סודות העולם דרך לימוד חוויתי של תורת הקול [אקוסטיקה],האור [אופטיקה] ותורת החום.
ניסינו להפוך בהדרגה למדענים צעירים ולאפשר לגופנו, דרך ליטוש החושים  ונפשנו דרך התבוננות אובייקטיבית להיות 'מעבדה חיה' וליצור את היכולת לחשיבה צלולה, מדויקת ואיכותית.
כיתתנו השתתפה בקונצרט חורף מקסים שדרש עבודה מאומצת וסבלנית וצלחה אותו ביחד עם כיתות ה+ז.

כיתה ז'

כתה ז' החלה את השנה בתקופת מגלי עולם. תקופה זו תואמת לשלב ההתפתחותי בו הנער/ה יוצאים לגלות את עולמם הפנימי והחיצוני. בתקופה זו שרנו, שיחקנו, למדנו, פיסלנו, ציירנו וניגנו דרך ההסטוריה המפוארת של מגלי העולם שבנחישות שרטטו את מפות העולם וגילו יבשות וארצות חדשות, תוך כדי הם גילו מי הם עצמם. ילדי הכתה לעיתים התפעמו מן האישיות של הדמות ההיסטורית ולעיתים שאלו שאלות בנוגע לחוזקה המוסרי. המשכנו וצללנו אל תוך תקופת גאוגרפיה בה עסקנו בעיצוב הנוף על פני כדור הארץ באמצעות אלמנט הרוח וכן הדרכים השונות של התגלות המים בעולמינו. למדנו על האיכויות הרבות של אלמנטים אלו והשפעתם הרבה של תבניות האקלים והנוף על בני האדם והתפתחות תרבותם. כעת אנו לקראת סוף תקופת כימיה בה חקרנו את הבערה. אנו מתבוננים בניסויים בהם האש מעבירה חומרים שונים מטמורפוזה וחושפת לעינינו תכונות שלא ניתן היה לחוות ללא עוצמתה של האש. בשיעורי חברה אנו עוסקים בעיקר במעגלי הקשבה ולומדים לדבר מהלב ולהקשיב מהלב, ליצור בית חם לצרכים והרגשות של כל אחד מילדי הכתה. בד בבד עם החזרות לקונצרט החורף החלנו בסביבות סוכות חזרות לערב בלדות בו הילדים שרו, ניגנו ודקלמו בלדות ושירי אור לחנוכה. ערב הבלדות היה מרגש ומלא חמימות בזכות מאמצם של הילדים שנשא פרי ומאמץ של הוועד וההורים בארגון ארוחת הערב. באותו ערב הוצגה בכתה תערוכה של כל עבודות הילדים מתחילת השנה, ציורים בשחור לבן, בצבעי מים, פיסול בחימר מחפצים דוממים וחיות ועד לבני אנוש, ניסויים בכימיה ומחברת תקופה. נחזור מחופשת חנוכה לסיים את תקופת כימיה וממנה נעבור לתקופת כתיבה יוצרת שתישא אותנו באורה אל תוך שיא החורף.

"...בפונדק קטן הן ישבו שלושתן עם קברניט ולו... 
רגל מעץ"

בפונדק קטן הן ישבו שלושתן עם קברניט ולו...רגל מעץ


כיתה ז שרה בחג החודש


אירועים בית ספריים / קהילתיים

בחודש נובמבר קיימנו את חג החודש הראשון לשנה"ל תשע"ג, וכיתות ב'-ז' הציגו מפירות עבודתם.
בשבוע שקדם לחנוכה קיימנו את קונצרט החורף של כיתות ה'-ז'



במהלך חופשת חנוכה התקיים המופע "סיפורים מארץ קולילי" ועשרות מילדי הגנים וביה"ס נהנו מהשירים המוכרים והאהובים.