שער הפרחים תשעז
אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

ספטמבר 2016

לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵך וְהִתְפַּלֵּל
עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל,
עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם,
לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל.

לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִׁיר הַלֵּל
בְּהִתְחַדֵּשׁ זְמַנְּךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל,
לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל.

הורים, מורים וחברים יקרים,
לפניכם הגיליון הראשון לשנה"ל תשע"ז באמצעותו תוכלו להתעדכן בנעשה בבית הספר.
בברכת שנה טובה, 
צוות בית חינוך אלומות

כיתה א'

כיתה א' חצתה את שער הפרחים בשמחה.
המסע מתחיל בתקופה הראשונה,תקופת רישום צורות. הילדים לומדים את האיכות של הקו הישר והקו העגול מתוך החוויה, נעים במרחב הכיתה, בונים מאוצרות טבע ומשחקים. בחצר בית הספר הילדים לומדים להכיר את המרחב,בעזרתם של הילדים הבוגרים יותר. שיעורי המקצוע נכנסו להילוך גבוה,הילדים מדקלמים ומשחקים באנגלית ובערבית. באוריתמיה נעים לצלילי סיפורים מקסימים. מנגנים על מגוון כלי נגינה בשיעורי המוזיקה ובמלאכה עומלים.
בשמי ובשם הכיתה אנו רוצה להודות לכל האמיצים שחוצים את הסף בכל יום כדי להביא לנו את הפירות. אני מברך את כולנו בשנה מלאת חוויות, אתגרים והצלחות.
אסף מחנך א.

כיתה ב'

שבט ב

 השבוע כיתה ב יצאה לשבוע טבע ברוח מחנה אינדיאנים. את שגרת בית הספר שינינו לשהייה בטבע.
קיימנו מעגל בוקר סביב המדורה. מסלול הבוקר הפך להיות מבחני אומץ של אינדיאנים מעל נהר גועש שבסופם שיחקנו במשחקים אינדיאנים. בסוף היום התכנסנו באוהל טיפי לשמיעת סיפור אינדיאני.
אכלנו ארוחות טעימות וגילינו המון אוצרות. ראינו עקבות בעלי חיים והכי חשוב - קבלנו שם אינדיאני הטומן בחובו ברכה/משאלה/תכונה יפה לילד/ה.
המחנה הוקם והתקיים בזכות שיתוף פעולה של ההורים הנפלאים.

לאלבום התמונות של כיתה ב' »

כיתה ג' - מפגש עם סיפורי התורה - מפגש עם עצמי

בראשית

 "בראשית, בראשית,
לפני הזמנים,
בדממה הנצחית היה אלהים.
וקול אלהים-רעם אדיר
וקול אלהים-דיבור כביר
וקול אלהים -אש לוהבת
וקול אלהים-להט שלהבת.
וקול אלהים-מים שוטפים,
וקול אלהים- גלים עצומים,
וקול אלהים-מבקיע הרים,
וקול אלהים-מבקיע סלעים.
וקול אלהים,
וקול אלהים,
וקול אלהים,
ויאמר אלהים וקולו נשמע
מלאה האדמה נשימה חיה.
פעימה זורמת -עולה יורדת
קול אלהים העולם ברא."

ברוב חגיגיות פתחנו את השנה בתקופת תורה ראשונה. זהו מפגשם הראשון של ילדי הכיתה עם סיפורי התורה והמפגש מלווה בהתרגשות ובסקרנות גדולה. חלל הכיתה נתמלא עד מהרה בפסוקי התורה ואלה הולכים ונשזרים באגדות חז"ל היפהיפיות המעשירות את התמונות המקראיות. שמענו את סיפור הבריאה המקראי ובראנו אף אנו עצמנו את ששת ימי הבריאה בצבעי מים וביום השבת חגגנו בחווית צבע ומים את חנוכת העולם. עקבנו אחר התכנית האלהית וגילינו בה סדר, תכנון וחוקיות. מה מרגש היה לגלות כי האלהי טמון בכל אחד ואחת מאיתנו כי בצלם אלהים נברא האדם, כי בנפיחת נשמת החיים באפנו זרע בנו האל נצנוץ ואור אלהי.
שמענו את סיפור גן העדן והמתח גבר בנגוס אדם וחוה בפרי עץ הדעת האסור. את סיפור "החטא ועונשו" ליווינו בציור וכל אחד מילדי הכיתה ממש יצר לעצמו את ספר התורה האישי שלו במחברת התקופה.
המפגש עם סיפורי התורה מזמן עבור הילדים שאלות רבות, שאלות פילוסופיות עמוקות אודות האלוהות, העולם, האדם ועצמם. סיפורי התורה מפגישים את הילדים עם סיפורם שלהם- עם סיפור מסעם בדרך אל האני שלהם ונותנים מענה והזנה למשבר גיל 9.
שולחים שנות טובות
לקראת השנה החדשה שבפתח הכנו אגרות שנה טובה למשלוח בדואר ויצאנו יחד בהתרגשות גדולה אל תיבת הדואר הסמוכה על מנת לשלשל את המכתבים. תוך כדי למדנו על כתיבה בחריזה, מהו מען ומהו נמען, היכן כותבים את הכתובת ובאיזה צד מדביקים את הבול ומעל הכל יצאנו בחוויה מעצימה של אני יכול לעשות ולפעול בעולם.
שנה ברוכה,
אפרת

כיתה ד'

"בראשית הדברים במשכן הצפון מקדם ימים בזמן הראשון
                      דבר לא היה רק קור וחום וביניהם פרוסה תהום
                           מעבר אחד ארץ אש, לוהטת, שורפת ומכלה
                                                              ומנגד, ארץ קרח, שלג, קור ואפילה"
 
כיתה ד' התחילה את השנה בארצות הצפון. שם, בתהום גינונגגאפ, התחילו החיים של הענקים והאלים שהיו במאבק מתמיד. הילדים לומדים להכיר את היכולות של כל אל ואלה ואת סיפורי המסעות שלהם. בנוסף, לקראת יום- כיפור קראנו את הסיפור 'סליחה שבלב'. לאחר מכן התחלקנו לקבוצות כשכל קבוצה מציגה חלק מהסיפור. הילדים נהנו לביים את הצגתם והשקיעו רבות בה, גם במשחק וגם בתלבושות המגוונות.

כיתה ה'

אהורא מצדאו

בכיתה ה', נעשה מאמץ להתחיל ולהקנות רעיונות היסטוריים ממשיים, ובדיוק בזמן זה, בכיתה ה', יש להקנות לילדים, ללא היסוס, טעימה מן ההיסטוריה של אנשי המזרח ויון. חוסר הרצון להסתכל לאחור אל הזמנים הקדומים, החל להופיע רק באדם של ימינו ואין לו את היכולת להבין נכונה את אשר הוא רואה כאשר הוא מסתכל אל העבר. בגילאי 10-11 הילד יכול לעשות זאת בצורה טובה ביותר ורגשותיו המעוררים ללא הרף גורמים לו להיות מודע לכל אשר יכול לתת לו הבנה לגבי תרבויות המזרח ויון" שטיינר; שלוש הרצאות על הקוריקולום; שטוטגרט 6/9/1919
את שנת הלימודים פתחנו בתקופה הססגונית- תרבויות קדומות. בתקופה ערכנו מסע אשר התחיל במזרח ונגמר במערב. יחד עם מנו, הגענו אל חופי הודו הקדומה ושם למדנו על האלים השונים, המנהגים, התרבות ואיך לא? הכנו ארוחה הודית כמיטב המסורת. מהודו המשכנו מערבה אל הרמות הגבוהות של פרס ולמדנו על אהורה – מצדאו אל האור ועל מתנות החכמה אשר נתן לאדם- ביות החיות והחקלאות. למדנו גם על אהרימן, אל החושך, ועל זרתוסתרא אזר היה שליחו של אהורה-מצדאו במלחמתו בחושך. משם ירדנו מהרי זגרוס הגבוהים אל המדבר המישורי הנחצה על ידי שני נהרות כבירים הלא הם הפרת והחידקל ואותה ארץ נקראה- ארץ שני הנהרות או ביוונית, מסופוטמיה. ארץ שהצמיחה ממלכות גדולות וחשובות כמו שומר, בבל, אכד ואשור אשר נסמכו האחת על השנייה והמשיכו את ההתפתחות התרבותית שעליה מתבססת התרבות שלנו כיום. למדו על הציביליזציה הראשונה, על כתב היתדות, על חפירת תעלות השקיה ועל בניית זיקורטים גבוהים וכל אחד קיבל חמר עליו כתב את שמו בכתב היתדות. מסענו הסתיים לעת עתה במצרים- מתנת הנילוס. ארץ בעלת תרבות עשירה ומפותחת שמענו סיפורים על האלים השונים רע, אוזיריס, איזיס סת' והורוס. למדנו כיצד הנילוס משפיע על מצרים, על הפירמידות והתנסינו בהכנת פפירוסים.

כיתה ו'

תקופת גאומטריה

כיתה ו' פתחה את השנה עם תקופת גאומטריה, בה אנו לומדים לדייק את עבודותינו בעזרת מכשירים – מחוגה, סרגל, מד זווית ועוד.
לטיול יצאנו, חצבים מצאנו ואת הילדים שימחנו... 
הטיול הראשון של כיתה ו' היה כיף לא רגיל. צעדנו מביה"ס ועד למאוזוליאום ליד אלעד, אליו הגענו לפנות ערב. כיתה ו' צעדה במרץ ובשמחה גדולים. במאוזוליאום חיכו לנו כל ההורים, חגיגיים ונרגשים, ויחד קיימנו "טקס שנת מצוות" מרגש, בו ההורים שרו שירים מכוננים לילדים, נציג ההורים ברך את הילדים המתחילים את תהליך התבגרותם ולסיום קיימנו טקס מיוחד, הבא להכניס את הילדים לעולם של בגרות.
כיתה ו' יצאה לדרך חדשה, מלאה בשמחה, אמונה ואהבה ♥

כיתה ז'

שוטי שוטי ספינתי
כיתה ז' משתתפת בתכנית חינוך ימי. 
מדי יום ראשון נוסעים התלמידים לביה"ס הימי באשדוד, לומדים ימאות (על יבש) נוהגים במגוון כלים (קאייקים, סירות מפרש בגדלים שונים), מתנסים בעבודה יחידנית וצוותית ומתרגלים ערכים חברתיים הלכה למעשה.

כך סיכם מוהן שמלווה את הכיתה בסיום המפגש האחרון:
"יש לעתים שאתה יכול לומר לעצמך בבהירות מוחלטת שהיום הצלחנו, היום הלחם שבא אל פינו הורווח  ביושר. הרגע הזה קרה כאשר הילדים יצאו מהמרינה שטים כל אחד בקיאק שלו לתוך הגלים הגבוהים. כל אחד בפני עצמו ניצב מול גלים בגובה של עד מטר וחצי והיה צריך לחתור ללא הפסק, אל תוך הים ולשמור חרטום ניצב לגלים (פן הוא יתהפך). היה זה רגע לא קל עבור חלק גדול מהילדים, גם נפשית וגם פיזית. חלק מהילדים אף התהפכו אך נשארו בנוכחות מלאה. הילדים היו צריכים להתגבר על פחדים, לאסוף את עצמם לעבודה ולהישאר מפוקסים... השייט הזה לקח כשעה אחת אשר בסופה גם אספנו שקיות שנסחפו לתוך המרינה כתוצאה מגלים הגבוהים. נותר לנו עוד שיעור קיאקים אחד ולאחר מכן נעבור לסירת "אופטימיסט". סירה קטנה עם מפרש."

חג חודש 27.09.2016

חג חודש

לתמונות נוספות מחג החודש »

עבודה בעץ

העבודה בנגריה החלה במלוא המרץ. קולות ניסור ושיוף נשמעים כמעט בכל שעה, והשמחה גדולה.
כיתה ה׳ שהתחילה השנה לעבוד בעץ, יצאה לטיול וביחד ניסרנו ואספנו ענפים שניצור מהם חיות קטנות. למדנו כבר לשרטט ולמדוד, התנסינו בקנה מידה, ואנחנו עמלים ומנסרים את החלקים שמהם נגלף את חלקי החיות.
עם כיתה ו׳ תכננו ריהוט לבובות אותן אנו תופרים בשיעורי מלאכה. הדפים התמלאו בשרטוטים של כסאות נדנדה, מיטות, ספסלים וארונות לבגדים, וחלק מהילדים כבר החלו לנסר. על הרהיטים נגלף ונצרוב בעיפרון צריבה קישוטים.
כתה ז׳ עובדת על פרוייקט בניה אישי קטן, ועל התמקצעות בגילוף. הילדים גדלו מאד וכבר מכירים כלים רבים. השנה צירפנו לכלים שלנו עבודה במסור נימה ואנחנו מתנסים בחיתוך עדין לפסלונים, פאזלים ותמונות.
שתהא שנה מלאה ביצירה ועשיה, 
רחלי

ספריית ביה"ס

ספריית אלומות

בימים אלו נבנית ונרקמת לה ספריית בית הספר. הספרים מקוטלגים, ומיד אחרי סוכות נתחיל להפעיל את הספרייה. המחנכים יכנסו עם הכיתות ביום ושעה קבועים לכל כתה והילדים יוכלו להחליף ספרים ולהתייעץ עם המחנך וחבריהם. 
בספריה יש מקום לשבת ולעיין סביב שולחנות ולעבוד בזמן שיעור עם אנציקלופדיות רבות שקיימות בספרייה.
כיתות ו-ז יפעילו בהפסקות שעת סיפור לכיתות הצעירות.
נשמח להעשיר את הספריה שלנו בספרי קריאה לילדים ונוער, בשטיחים, פופים ובובות חיבוק. ניתן להעביר לקרן במזכירות.
שנה נפלאה,
רחלי

מנדט קהילה

השנה מנדט קהילה הוקם מחדש. המנדט הוא פלטפורמה לחיזוק וגיבוש הקהילה, להעמקת ההכרות עם האנתרופוסופיה והתפתחות רוחנית קהילתית חברתית, ולתמיכה הדדית ומתן עזרה. הקהילה מאחדת תחת קורת הגג שלה את משפחות הגנים, משפחות בית הספר, הצוותים, ואת הבוגרים. המנדט יפעל השנה ע"י יצירת מגוון אירועים (יריד אביב, קמפינג קהילתי, תיאטרון יער), סדנאות קהילתיות (כגון זו שנערכה בימי הערכות בסוף החופש) והרצאות לכל הקהילה. 
חברות המנדט: אריאלה, נטע ברקאי, ורינת שטרום. 
בהצעות, שאלות מיזמים נא לפנות במייל אל: kehila@antro.org.il או לאחת מחברות הצוות.

מה בקרוב?

הרצאות
בית ספר כחותם ליעוץ ביוגרפי, בשיתוף עם צוות "בית חינוך אלומות" פותחים במיזם "לומדים בקהילה", ומציעים קורסים קצרים ומרתקים, אשר ייערכו בשטח בית הספר ויאפשרו לכם להכיר את התכנים הביוגרפיים, החינוכיים והפילוסופיים של האנתרופוסופיה. הידע בקורסים אלו יעזור לכם להבין טוב יותר את ילדכם, אבל חשוב לא פחות – את עצמכם, את מערכות היחסים שלכם ואת הצורה בה אתם פועלים בעולם. כל קורס בנוי מארבעה מפגשים ואין תלות בין הקורסים. פרטים ותאריכים ישלחו בהקדם. 

  • קורס ראשון: תמונת האדם והשביעון הראשון – מי הוא הילד הרך? 
  • קורס שני: סודות השביעון השני – הבדידות והתמיכה
  • קורס שלישי: גיל ההתבגרות: הנפש במרכז 
  • קורס רביעי: ניתוח סיפור חיי והבנת הגורל האישי
סדנת ילדי פרחים וסדנת חיות מלבד
תאריכים יפרסמו בקרוב.  
ĉ
yaron zanvel,
29 בספט׳ 2016, 22:32
Comments