
אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות
דצמבר 2017
הורים, מורים וחברים יקרים,אנו מתכבדים להגיש לכם את גיליון דצמבר של "אלומה".
באהבה, צוות בית חינוך אלומות
הרצאות להורים:
- 28.12 בשעה 20:00
הרצאת הכרות עם בית חינוך אלומות (לנרשמים לשנה"ל תשע"ט) - 18.1 בשעה 20:30
הרצאה בנושא גיל ההתבגרות עם חן עתיד
הנושאים בהם נדון הפעם: מיניות, סמים ואלכוהול, מסכים, טיפוסי נפש, הפרעות אכילה.
מומלץ!
כיתה א'בשליש הראשון, הגיעו שלושים ושניים ילדות וילדים מופלאים מן הגן, אל תחילת מסעם בביה"ס, אל כיתה א'. בתחילת השנה, למדנו לעבוד יחד במעגל, לשיר יחד ביופי ובקול משותף. עוד למדנו כיצד קוראים לצבעים, כיצד מתכוננים לעבודה שקטה ויפה, וכיצד להקשיב זה לזו ולהיות חברים. רשמנו צורות יפות, בתקופת רישום צורה, נענו אותן במעגל, וציירנו אותן במחברות הגדולות והיפות שלנו. בהמשך, קיבלנו את אותיות הא-ב, כולן הגיעו, מאלף ועד תו! נכתבו במחברת, ולוו בסיפור ובציורים יפייפים. ואז - בתקופת חשבון,עשינו חשבון לרוב, ספרנו, חישבנו ועוד, החסרנו פחות, והכפלנו עם נעימה פעמימה. אל חופשת החנוכה יצאנו, לאחר מסיבת חנוכה יפה. בה עמדנו יחד במעגל, וחלקנו מפרי עבודתנו עם הורי הכיתה הנרגשים. מי ייתן וחדוות הלמידה, שמחת החברות, והחריצות, ימשיכו לשרות בכיתתנו! גלית, מחנכת כיתה א' כיתה ב'מעבר לים בקצה העולם אריה כביר כאבן נרדם עם יעל השחר הוא אט מתעורר ראשו הוא נושא רעמה מנער ואז מזנק בשאגה עצומה נמלא העולם נשימה חמה מפסגות ההרים הוא לוהט וגועש דוהר ודוהר כרוח של אש עינו גחלים מבטו להבה לכל העולם מביא אהבה בחופשת חנוכה יצאו משפחות כיתה ב' עם ירמי, מחנכם החדש, לטיול משפחות באגמון חפר. ועם החזרה מחופשת החנוכה החל המסע המשותף שלהם. קצת על ריתמוס הבוקר שלנו: השיעור הראשי מורכב מ - פתיחת בוקר - ברכות, שירים ודקלומים אשר ילוו אותנו לאורך כל השנה: מסלול בוקר - כולל הליכה על הקורה וקפיצה בחבל מעגל רתמי - שירי ודקלומי עונה/תקופה, עובדים עם כריות, ומתרגלים שפה וחשבון (בהתאם לתקופה). חלק לימודי - התחלנו את תקופת רישום 2 ובה הילדים ילמדו רישום צורות עם סימטריה אנכית (תרגול חציית קו האמצע). החלק הלימודי מסתיים בעבודת מחברת. ירמי, מחנך כיתה ב'
| כיתה ה'"ציפור רננים טסה כנפיים פורשה אפרוש גם אני את כנף דמיוני ציפור רננים רנה כי טוב ליבה ארונו גם אני ויטב לבבי" כיתה ה' סיימה את השליש הראשון של השנה כשהילדים פותחים עבורם ודלתות חדשות אשר מובילות למגוון עשיר של מקומות חדשים. זה התחיל בתקופת גאומטריה שם למדנו להכיר ולצייר את הצורות הבסיסיות מהם מורכב העולם כולו. בהמשך, בתקופת 'תרבויות קדומות' חזרנו אל הסיפורים הראשונים שסופרו בשחר האנושות ואשר משם, בצעדים קטנים ועקביים התפתח האדם למי שהינו כיום. בתקופת חשבון עברנו מ'שברים פשוטים' ל'שברים עשרוניים'. את כל אלו מלווים שיעורי מקצוע אשר מביאים אותנו לרמות מיומנות גבוהות: שירה ונגינה בשני קולות, סריגה בארבע מסרגות, עבודת נגרות בעץ, תרגולים אתלטיקה והכנה לאולימפיאדה ושיעורי מדעים. ![]()
בשיעורי האומנות השנה אנו מתמקדים בעבודה בשחור לבן. סביב גיל 12 מופיעה אצ להילדים ראייה קוטבית אוהב מול שונא מעניין מול משעמם טוב מול רע. המנעד הרחב שנמצא בין הקטבים כאילו נעלם. מתוך חוויה זו של הילדים אנו מפגישים אותם עם הציור בשחור (שדי הרבה זמן נמנעתי ממנו) ומתוך חווית השחור אני מלמד את הילדים ליצור את ההדרגתיות, את יצירת גווני הביניים שנמצאים בין השחור ללבן. כך, מבלי להטיף או לבקר, נוטעים בילדים את המנעד הרחב של הספקרטום הנמצא בין שני הקטבים שפועמים בהם.
כיתה ו' העלתה את ההצגה רוניה בת השודד לפני החנוכה. ילדי הכיתה עמלו רבות הן על התפאורה, על האביזרים ועל עבודת הדרמה. התוצאה הייתה מרהיבה! ילדי הכיתה הציגו 4 הצגות בפני ילדי בית הספר, בפני בתי ספר אחרים ובפני ההורים.
ירמי, מחנך כיתה ו'
כיתה ז'פתחנו את השנה עם תקופת תנ"ך (שמואל ב', יונה), כאשר הסיפורים השזורים בספרים הללו מספקים לנו הזדמנות נפלאה לדיון בסוגיות מוסריות, אישיות וחברתיות. המשכנו לתקופת 'מסעות ותגליות' בה הפלגנו למחוזות שונים בעולם, אותם גילו ספני ספרד ופורטוגל בעיקר. במסעות הללו לגילוי עולמות התמודדו המגלים עם אתגרים רבים ומורכבים, ונדרשו לא אחת לגילוי אומץ לב, תושייה, ידע נרחב בתחומים רבים ועוד. סיימנו את התקופה בתצוגה של עבודות סיום תקופה לכיתות הגבוהות של ביה"ס. המשכנו לתקופת כימיה, בה התנסנו בניסויים שונים בבערה - תופעות הקשורות בה, יתרונותיה וחסרונותיה; הבערנו חומרים שונים וגילינו את תכונותיהם בהקשר לבעירה וסיימנו עם סולם ה- ph - בסיס וחומצה.
בתוך כך ממשיכה הכיתה לצאת לשיעורי חינוך ימי בימי ראשון, לחתור ולהפליג במרחב הימי.
כיתה ח'שלוש תקופות למדנו מתחילת השנה: בהיסטוריה למדנו על המהפכות הגדולות שבאו אחרי תקופת הרנסנס, בגאוגרפיה למדנו על סין הרחוקה על תרבותה המפוארת, בתקופת גאומטריה 'העמקנו' לחקור את המימדים (חד, דו ותלת-המימד) בעזרת הסיפור 'שטוחלנדיה', ועתה אנו בפתח תקופת אנטומיה - בה נכיר את שלד ועצמות גופנו.
![]() שיעור צילום (אבידן): התחלנו את השנה בהתנסויות אישית עם המצלמה, יצרנו גלויות והדפסנו אותן לכבוד ראש השנה. לאחר מכן למדנו את יסודות הצילום אשר מרכיבים את התמונה מבחינת תאורה, קומפוזיציה והרעיון אשר עומד מאחורי התמונה.
כמו כן, התלמידים התנסו בפענוח תמונה מהבטים שונים. כחלק מלמידת יכולות המצלמה ראינו את חלקי המצלמה עליהם למדנו.
לקראת חג החנוכה סיכמנו את מושגי היסוד ונפגשנו לפעילות ערב על מנת לממש את הידע הנלמד בצילומי לילה בהם התלמידים יצרו תמונות מרהיבות.
בשיעורי המלאכה (אירית ורותי) אנו לומדים את מיומנות התפירה והגיהוץ:
בשיעורי הדרמה אנו מניחים את היסודות להצגת הסיום שלנו, 'פלא', אותה נעלה ב 19-21 ביוני.
מסעות כיתות ז'-ח'בחודש אוקטובר יצאו כיתות ז'-ח' למסע עלייה לרגל לירושלים, אשר החל משער ביה"ס והסתיים לאחר 4 ימים בטקס ברחבת הכותל.
במהלך המסע התמודדו התלמידים עם קשיים פיזיים ואחרים, עזרו אחד לשני, דאגו להכנת ארוחות הערב.
במסע פגשנו את שחר, שעלה לפני כ-30 שנים מאתיופיה. הוא תיאר לנו את מסע העלייה שלו, ויכולנו לקבל פרספקטיבה על מסענו שלנו, כמו גם להתרשם מאדם וביוגרפיה מאוד מיוחדים.
מסע נוסף שערכו תלמידי כיתות ז' ו-ח' היה סיור לימודי לחקר תכונות הנהיגות כפי שמשתקפים במורשתו של יצחק רבין ושאר המנהיגים הגדולים שהיו לנו בעבר ( דוד בן גוריון, מנחם בגין ועוד).
כהבכנה לסיור למדו הילדים במשך כשבוע על העליות לארץ, המחתרות, ראשי הממשלה, דרגות בצה"ל ועוד. נסענו ברכבת לת"א וערכנו סיור מקיף במרכז יצחק רבין, בהנחייתה של שונית נחושתן ושיתוף אישי של שי סליטן. לאחר מכן צעדנו על גדות הירקון בואכה אבן גבירול ועד לרחבת ככר יצחק רבין. הילדים צעדו ברחבה בה ארע הרצח, התרשמו מהמקום ואז ערכנו עימם שיחה נוספת על אודות יחידת המאבטחים. היה זה סיור מרגש ומשמעותי ביותר. כמו כן ביצענו שיפוץ בחדר המורים (הוצאת השירותים מהמבנה).
תוצרי עבודת העמלנות של הילדים מתחילים לעטר את רחבי ביה"ס ולתרום לאסטתיות המרחב.
|