תוצרי עמלנות

אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

דצמבר 2017

הורים, מורים וחברים יקרים,
אנו מתכבדים להגיש לכם את גיליון דצמבר של "אלומה".
באהבה, צוות בית חינוך אלומות 

הרצאות להורים:
  • 28.12 בשעה 20:00
    הרצאת הכרות עם בית חינוך אלומות (לנרשמים לשנה"ל תשע"ט)

  • 18.1 בשעה 20:30
    הרצאה בנושא גיל ההתבגרות עם חן עתיד
    הנושאים בהם נדון הפעם: מיניות, סמים ואלכוהול, מסכים, טיפוסי נפש, הפרעות אכילה.
    מומלץ!

כיתה א'

בשליש הראשון, הגיעו שלושים ושניים ילדות וילדים מופלאים מן הגן, אל תחילת מסעם בביה"ס, אל כיתה א'. 
בתחילת השנה, למדנו לעבוד יחד במעגל, לשיר יחד ביופי ובקול משותף. עוד למדנו כיצד קוראים לצבעים, כיצד מתכוננים לעבודה שקטה ויפה, וכיצד להקשיב זה לזו ולהיות חברים. 
רשמנו צורות יפות, בתקופת רישום צורה, נענו אותן במעגל, וציירנו אותן במחברות הגדולות והיפות שלנו.
בהמשך, קיבלנו את אותיות הא-ב, כולן הגיעו, מאלף ועד תו! נכתבו במחברת, ולוו בסיפור ובציורים יפייפים. ואז - בתקופת חשבון,עשינו חשבון לרוב, ספרנו, חישבנו ועוד, החסרנו פחות, והכפלנו עם נעימה פעמימה. 
א
אל חופשת החנוכה יצאנו, לאחר מסיבת חנוכה יפה. בה עמדנו יחד במעגל, וחלקנו מפרי עבודתנו עם הורי הכיתה הנרגשים.
מי ייתן וחדוות הלמידה, שמחת החברות, והחריצות, ימשיכו לשרות בכיתתנו!
גלית, מחנכת כיתה א'

כיתה ב'

מעבר לים בקצה העולם
אריה כביר כאבן נרדם
עם יעל השחר הוא אט מתעורר 
ראשו הוא נושא רעמה מנער
ואז מזנק בשאגה עצומה
נמלא העולם נשימה חמה
מפסגות ההרים הוא לוהט וגועש
דוהר ודוהר כרוח של אש
עינו גחלים מבטו להבה
לכל העולם מביא אהבה

בחופשת חנוכה יצאו משפחות כיתה ב' עם ירמי, מחנכם החדש, לטיול משפחות באגמון חפר.
טיול משפחות ב

ועם החזרה מחופשת החנוכה החל המסע המשותף שלהם.

קצת על ריתמוס הבוקר שלנו:
השיעור הראשי מורכב מ -
פתיחת בוקר - ברכות, שירים ודקלומים אשר ילוו אותנו לאורך כל השנה:
מסלול בוקר - כולל הליכה על הקורה וקפיצה בחבל
מעגל רתמי - שירי ודקלומי עונה/תקופה, עובדים עם כריות, ומתרגלים שפה וחשבון (בהתאם לתקופה).
חלק לימודי - התחלנו את תקופת רישום 2 ובה הילדים ילמדו רישום צורות עם סימטריה אנכית (תרגול חציית קו האמצע). החלק הלימודי מסתיים בעבודת מחברת.
ירמי, מחנך כיתה ב'

כיתה ג'

כיתה ג החלה את השנה עם הסיפור המופלא של בריאת העולם. יחדיו עקבנו אחרי בריאת העולם מדי יום, שמענו, ציירנו וכתבנו את המילים המקודשות מהתורה. התקדמנו עם הסיפור דרך הגירוש מגן עדן ועד סיפור המבול.
את הסיפור המיוחד הזה חתמנו בהצגה שהעלנו בפני ההורים - הצגת בראשית.
תיבת נח

לאחר מכן עברנו לתקופת טבע בה התבוננו סביב ולמדנו על עונות השנה, על לוח השנה העברי והלועזי ועל השעון.
בהמשך עברנו לתקופת רישום תנועה בה שמענו את סיפור המיתולוגיה הפרסית ודרכה למדנו על התחלת החקלאות.
חתמנו בתקופת חשבון עימה יצאנו לחופשת חנוכה.
יצירות לחנוכה

הספקנו להיות בסיורי בעלי מלאכה שבהם הכרנו אנשים העובדים במסגריה, בחקלאות, בגידול סוסים ובכדרות.
בעלי מלאכה

בשאר השיעורים אנו מתאמנים על קריאה עברית וחשבון, יוצרים בסדנות יצירה, ומעבדים בעיבוד נוסף את תכני הלימוד ואת השינויים בטבע שיש בשיעורי צבעי המים.

תכני הלימוד בגיל הזה תומכים בתודעת הילדים - תודעה בה הם גדלים, רוצים וצריכים להכיר את העולם סביבם יותר טוב. להפוך להיות אזרחי העולם כשם שאדם וחוה הפכו לאזרחי העולם לאחר הגירוש מגן עדן.
נרצה להראות להם את העולם מסביב, לתווך ולטעת בהם את הידיעה כי הילדים יכולים ליצור ולברוא בעולם. תחושה זו תתן לילדים בטחון שיש להם יכולת בעולם והם לא בודדים או אבודים.
המשך חורף נעים,
איריס פרסלר - מחנכת כיתה ג

כיתה ד'

"ללא חת ואמיץ
כך אצא לדרכי,
את חרבי החדה
אקח עמדי.
את שבילי אז יאירו,
מחשבות של אמת.
כל מילה של חמלה,
תחזק את ליבי,
מעשיי הטובים
יעשוני חופשי."
ד
כיתה ד' פתחה את השנה בסיפורי הצפון - סיפורי המיתולוגיה הנורדית. שמענו על סיפור הבריאה הנורדי, על עץ החיים - ה"איגדריסיל" ועל מפגשים, מאבקים, תככים ומזימות בעולמות האלים, הגמדים והענקים. סיפורי הצפון מרתקים את הילדים ונותנים מענה להלך הרוח הדלת'י, הלך רוח של אש ועוצמה, של אני הנני כאן נוכח על פני האדמה, הבודק גבולות ומחפש את דרכו המוסרית והמטיבה בעולם. סיפורי התככים בהם מלאה המיתולוגיה הנורדית מעוררים בנפש הילדים חוסר נוחות מוסרית ומעלים לפני השטח שאלות מצפון ומוסר.
תקופת סיפורי הצפון לוותה בכתיבה יוצרת של הילדים, במהלכה התנסו הילדים בסוגות כתיבה שונות כגון: יומן, דו-שיח, שירה והתנסו בכתיבה מזוויות מבט שונות. כך למשל, הילדים כתבו יומנים מנקודות מבט שונות, כתבו שירים ודיאלוגים. והנה כמה דוגמאות מקסימות, מפרי עטם של הילדים:
"באסגרד וונהיים עוד לא היה שלום,
עד שהחליטו על הסכם לחתום.
הם לחצו את היד וירקו לתוכה,
ושוב לחצו וירקו לקדרה.
כך נוצר קואסיר האל החכם,
ומיד הוא יצא לטייל בעולם.
הגמדים הזמינו אותו לביתם,
הרגו אותו ולקחו את הדם.
הם שתו את דמו מהול בדבש,
ונהיו זמרים טובים ממש.
הם הרגו ורצחו עוד רבים אחרים,
מפשע והרס היו מאושרים.
*  *  *
פילאר וגאלר שני גמדים,
רצחו לבדם את בריית האלים.
מדמו של האל,
רקחו אז שניהם,
שיקוי מיוחד שאותו הם שותים.
הענק המסכן נרצח אף הוא,
מטביעה מסוכנת לה הם גרמו.
 *  *  *
היה היו שני גמדים,
הם אהבו לעשות תכסיסים.
כל הבא בדרכם הרגו ורצחו,
משחה מופלאה הם רקחו,
שכל השותה אותה,
כותב שירה נדירה.
* *  *
היה היו פעם גמדים זדוניים,
הם אהבו להרוג אנשים.
יום אחד הם רצחו אל חכם,
9Eדמו של האל הכינו שיקוי מושלם.
* * *
היה היה איש חכם נברא מתוך קדרה.
יצא לטייל בעולם,
אך קרה לו דבר נורא.
שני גמדים אותו רצחו
ואת דמו לקחו.
שיקוי שירה ממנו הכינו ומיד שתו.
ליוטונהיים הולכים,
להרוג ענקים,
שרים ומתרברבים הגמדים הרשעים.
* * *
אנו גמדים ממעבה האדמה,
אנו שרים שירי שנאה.
כל מי שבדרכנו אנו ממיתים
אפילו אלים וענקים.
אפילו אל חכם מאוד הרגנו
ומדמו שיקוי שירה הכנו.
אך לכל חטא יש עונשים,
במעבה אדמה כלאו אותנו האלים.
*  * *
היה היה איש חכם,
הוא היה החכם באדם.
נברא מרוק בתוך קדרה,
הרי זה דבר נפלא.
הוא טייל בעולם הפתוח
ושערו התבדר ברוח.
שני גמדים נתקלו בדרכו
והרגו אותו.
מדמו הכינו שיקוי קסמים,
שכל השותה ממנו כותב שירים.
* *  *
ניורד ואודין בראו את קואסיר, אל החכמה,
ושני גמדים הזמינו אותו לארוחה.
רצחו אותו ומדמו יצרו שיקוי מופלא,
כל מי שישתה מהשיקוי הנפלא,
תהיה לו בן רגע את יכולת השירה.
לאודין וניורד אמרו שהוא נחנק,
מרוב חכמה שלא חלק.
 *  *  *
אנחנו גמדים חרוצים וזדוניים,
כל דבר רע אנו עושים:
מטביעים ענקים,
הורגים אלים,
זורקים לבנים,
משחות רוקחים.
הרי אנו מרושעים.
הפכנו לזמרים, כתבנו שירים,
על איך שהרגנו ענקים.
(כתבו ילדי כיתה ד' המוכשרים)

ד
מסיפורי הצפון המשכנו לתקופת תורה, יצאנו למסעות נדודים במדבר יחד עם בני-ישראל, התכוננו למעמד הר סיני וקיבלנו את התנ"כ בטקס מרגש. שמענו את תלונותיהם של בני ישראל, ריחמנו וכאבנו את מותו של משה ויצאנו למסע כיבושים יחד עם יהושע - לכיבוש ארץ כנען. גם בתקופת תורה המשכנו להתנסות בכתיבת יומנים, כתבנו למשל, ביומנם של בנ"י מנקודות מבט שונות: של ה"מתלונן", ה"שמח בחלקו" ומנקודת מבטו של משה, כתבנו גם ביומנו של יהושע וכתבנו מכתב פרידה למשה.
בתום שתי תקופות כתיבה, עשינו אתנחתא ועברנו לתקופת חשבון, בה התנסנו התנסות חוויתית בעולם השברי בעזרת גזרי נייר שהכנו בצבעי מים, תרגלנו כפל וחיבור מאונך וחילוק "ארוך-קצר" (בשיטה קצרה). העמקנו לתוך החשבון וגילינו את סימני ההתחלקות, מספרים ראשוניים ופרוק לגורמים. מדי יום ביומו אנו מתרגלים את לוח הכפל שידיעתו תסייע לנו בהתנהלות בתוך עולם השברים המצפה לנו בתקופת החשבון הבאה.
ד
כעת אנו בעיצומה של תקופת לשון, מעמיקים לתוך הלשון העברית, מחפשים, מזהים ומרכיבים שמות, פעלים ותארים לכדי משפטים. אנו יודעים כבר לזהות בין תואר השם לתואר הפועל ובין שם הפועל לשם הפעולה ונכנסים ביתר שאת לתוך עולם הזמנים בפועל- עבר, הווה, עתיד. העבודה הלשונית מלווה בחום גפיים, אנו מדקלמים ושרים ותוך כדי מתחלקים לקבוצות פעלים, שמות ותארים - הפעלים קופצים בהישמע פועל בדקלום/שיר, השמות מוחאים והתארים מסתובבים. אנחנו שולפים פתקים בהן כתובות פעולות מלוות בתואר הפועל, עושים אותן בפנטומימה וילדי הכיתה מנחשים כיצד נעשתה הפעולה (בזריזות, בנחישות, בהתלהבות וכדו'...)
מוזמנים להנות מפירות העשייה של הילדים בתמונות המצורפות.
שתהיה לכולנו המשך שנה מפרה, שמחה ומעמיקה,
אפרת הודלי
מחנכת כיתה ד

כיתה ה'

"ציפור רננים טסה כנפיים פורשה
אפרוש גם אני את כנף דמיוני
ציפור רננים רנה כי טוב ליבה
ארונו גם אני ויטב לבבי"

כיתה ה' סיימה את השליש הראשון של השנה כשהילדים פותחים עבורם ודלתות חדשות אשר מובילות למגוון עשיר של מקומות חדשים.
זה התחיל בתקופת גאומטריה שם למדנו להכיר ולצייר את הצורות הבסיסיות מהם מורכב העולם כולו. 
בהמשך, בתקופת 'תרבויות קדומות' חזרנו אל הסיפורים הראשונים שסופרו בשחר האנושות ואשר משם, בצעדים קטנים ועקביים התפתח האדם למי שהינו כיום. 
בתקופת חשבון עברנו מ'שברים פשוטים' ל'שברים עשרוניים'. 
את כל אלו מלווים שיעורי מקצוע אשר מביאים אותנו לרמות מיומנות גבוהות: שירה ונגינה בשני קולות, סריגה בארבע מסרגות, עבודת נגרות בעץ, תרגולים אתלטיקה והכנה לאולימפיאדה ושיעורי מדעים.

כיתה ו'

ומתחילת השנה חלפנו על פני מספר תקופות. התחלנו בתקופת גיאוגרפיה ובה התוודענו לאגן הים התיכון למדנו על מאפייניו והבנו מה זה להיות "ים תיכוני. המשכנו לתקופת היסטוריה ובה נסענו לאחור בזמן ולמדנו על צמיחתה של הרפובליקה של רומא. בתקופת גיאומטריה, המחברות נמלאו בשלל שרטוטים גיאומטרים שונים תוצר של בניות בעזרת מחוגה וסרגל. התקופה מזמנת לילדים התוודעות ליופי ולסדר שנמצא בצורות הפשוטות אותו ניתן למצוא גם בעולם סביבנו. בנוסף, תקופה זו מזמנת חוויה של עבודה מדוייקת יותר (מספיק "חיפוף" קטן והציור לא יצא "מושלם"), חזרה על חומר שנלמד אך ברמה גבוהה יותר וגם התחלה של ניסוח החוקים והבניות. 
ו
בשיעורי האומנות השנה אנו מתמקדים בעבודה בשחור לבן. סביב גיל 12 מופיעה אצ להילדים ראייה קוטבית אוהב מול שונא מעניין מול משעמם טוב מול רע. המנעד הרחב שנמצא בין הקטבים כאילו נעלם. מתוך חוויה זו של הילדים אנו מפגישים אותם עם הציור בשחור (שדי הרבה זמן נמנעתי ממנו) ומתוך חווית השחור אני מלמד את הילדים ליצור את ההדרגתיות, את יצירת גווני הביניים שנמצאים בין השחור ללבן. כך, מבלי להטיף או לבקר, נוטעים בילדים את המנעד הרחב של הספקרטום הנמצא בין שני הקטבים שפועמים בהם. 
כיתה ו' העלתה את ההצגה רוניה בת השודד לפני החנוכה. ילדי הכיתה עמלו רבות הן על התפאורה, על האביזרים ועל עבודת הדרמה. התוצאה הייתה מרהיבה! ילדי הכיתה הציגו 4 הצגות בפני ילדי בית הספר, בפני בתי ספר אחרים ובפני ההורים.
ירמי, מחנך כיתה ו'

כיתה ז'

פתחנו את השנה עם תקופת תנ"ך (שמואל ב', יונה), כאשר הסיפורים השזורים בספרים הללו מספקים לנו הזדמנות נפלאה לדיון בסוגיות מוסריות, אישיות וחברתיות. המשכנו לתקופת 'מסעות ותגליות' בה הפלגנו למחוזות שונים בעולם, אותם גילו ספני ספרד ופורטוגל בעיקר. במסעות הללו לגילוי עולמות התמודדו המגלים עם אתגרים רבים ומורכבים, ונדרשו לא אחת לגילוי אומץ לב, תושייה, ידע נרחב בתחומים רבים ועוד. סיימנו את התקופה בתצוגה של עבודות סיום תקופה לכיתות הגבוהות של ביה"ס. המשכנו לתקופת כימיה, בה התנסנו בניסויים שונים בבערה - תופעות הקשורות בה, יתרונותיה וחסרונותיה; הבערנו חומרים שונים וגילינו את תכונותיהם בהקשר לבעירה וסיימנו עם סולם ה- ph - בסיס וחומצה.
ז

בתוך כך ממשיכה הכיתה לצאת לשיעורי חינוך ימי בימי ראשון, לחתור ולהפליג במרחב הימי.

ז ז
מיטל, מחנכת כיתה ז'

כיתה ח'

שלוש תקופות למדנו מתחילת השנה: בהיסטוריה למדנו על המהפכות הגדולות שבאו אחרי תקופת הרנסנס, בגאוגרפיה למדנו על סין הרחוקה על תרבותה המפוארת, בתקופת גאומטריה 'העמקנו' לחקור את המימדים (חד, דו ותלת-המימד) בעזרת הסיפור 'שטוחלנדיה', ועתה אנו בפתח תקופת אנטומיה - בה נכיר את שלד ועצמות גופנו.
אנטומיה

שיעור  צילום (אבידן): התחלנו את השנה בהתנסויות אישית עם המצלמה, יצרנו גלויות והדפסנו אותן לכבוד ראש השנה. לאחר מכן למדנו את יסודות הצילום אשר מרכיבים את התמונה מבחינת תאורה, קומפוזיציה והרעיון אשר עומד מאחורי התמונה.
כמו כן, התלמידים התנסו בפענוח תמונה מהבטים שונים. כחלק מלמידת יכולות המצלמה ראינו את חלקי המצלמה עליהם למדנו.
לקראת חג החנוכה סיכמנו את מושגי היסוד ונפגשנו לפעילות ערב על מנת לממש את הידע הנלמד בצילומי לילה בהם התלמידים יצרו תמונות מרהיבות.
תמונות לילה


בשיעורי המלאכה (אירית ורותי) אנו לומדים את מיומנות התפירה והגיהוץ:
מלאכה ח

בשיעורי הדרמה אנו מניחים את היסודות להצגת הסיום שלנו, 'פלא', אותה נעלה ב 19-21 ביוני. 

מסעות כיתות ז'-ח'

בחודש אוקטובר יצאו כיתות ז'-ח' למסע עלייה לרגל לירושלים, אשר החל משער ביה"ס והסתיים לאחר 4 ימים בטקס ברחבת הכותל.
במהלך המסע התמודדו התלמידים עם קשיים פיזיים ואחרים, עזרו אחד לשני, דאגו להכנת ארוחות הערב.
במסע פגשנו את שחר, שעלה לפני כ-30 שנים מאתיופיה. הוא תיאר לנו את מסע העלייה שלו, ויכולנו לקבל פרספקטיבה על מסענו שלנו, כמו גם להתרשם מאדם וביוגרפיה מאוד מיוחדים.
מגיעים לירושלים

מסע נוסף שערכו תלמידי כיתות ז' ו-ח' היה סיור לימודי לחקר תכונות הנהיגות כפי שמשתקפים במורשתו של יצחק רבין ושאר המנהיגים הגדולים שהיו לנו בעבר ( דוד בן גוריון, מנחם בגין ועוד).
כהבכנה לסיור למדו הילדים במשך כשבוע על העליות לארץ, המחתרות, ראשי הממשלה, דרגות בצה"ל ועוד. נסענו ברכבת לת"א וערכנו סיור מקיף במרכז יצחק רבין, בהנחייתה של שונית נחושתן ושיתוף אישי של שי סליטן. לאחר מכן צעדנו על גדות הירקון בואכה אבן גבירול ועד לרחבת ככר יצחק רבין. הילדים צעדו ברחבה בה ארע הרצח, התרשמו מהמקום ואז ערכנו עימם שיחה נוספת על אודות יחידת המאבטחים. היה זה סיור מרגש ומשמעותי ביותר.
מבקרים בזירת הרצח

חדש בביה"ס

לקראת החורף התחדשנו בשתי פרגולות (מחוץ לשירותים ומחוץ לחדר האוריתמיה המזכירות).
כמו כן ביצענו שיפוץ בחדר המורים (הוצאת השירותים מהמבנה).
תוצרי עבודת העמלנות של הילדים מתחילים לעטר את רחבי ביה"ס ולתרום לאסטתיות המרחב.
עמלנות

Comments