שער פרחים תשעט
אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

ספטמבר 2018

הורים, מורים וחברים יקרים, 
שנה"ל תשע"ט נפתחה בחגיגיות בטקס שער הפרחים.
אנו ממשיכים בצמיחה ובהתפתחות של ביה"ס והשנה פוקדים את ביה"ס 
211 תלמידות ותלמידים!
אנו מאחלים שזו תהיה שנה טובה לכל המשפחות, התלמידים ואנשי הצוות.

אירועים קרובים Save the date!
  • יום שישי, 2/11 - יריד סתיו.
  • יום שלישי 25/12 - קונצרט החורף. 

כיתה א'

כיצד מרגיש מחנך כיתה א 'לקראת התחלה חדשה?
הרעיון בגדול היה ברור עוד בתחילת המסע להודו - אנחנו לוקחים אתנחתא קלה מהחיים המערביים, זזים קצת הצידה ומתבוננים על החיים בכלל מכמה זוויות שונות. כשנחזור בכוחות מחודשים ותובנות רעננות אני אקח כיתה (כנראה ש-א'). ארזנו את הבית, העמסנו תיקים על הגב, נתנו ידיים לילדים ויצאנו לדרך. ביקשתי שיתקשרו רק אחרי חצי שנה (לפחות)!
חצי שנה עברה בתת היבשת, עברנו מסעות חיצוניים ובעיקר פנימיים ובעודי ניצב מול הר מיוחד בקדושתו באחד המקומות המיוחדים והמרגשים בהם ביקרתי מצלצל הטלפון ובצד השני אירית (אחראית כ"א) שואלת: "אתה חוזר? נכון?!". "כן" עניתי. "אם כך אז ילדי כיתה א' מחכים לך". "כן. ברור" השבתי וחזרתי להתבונן בהר. הרעיון בא וחלף בזרם המחשבות יחד עם עוד אלפי רעיונות. 
עברה לה כמעט חצי שנה נוספת. קנינו כרטיסים חזרה לישראל ואותו רעיון, שכמובן לא נשכח, החל להדהד בעצמה הולכת וגדלה. אותו רעיון מופשט עלה מול האופק והחל לרקום צורה. עם הממשיות שהחלה להיוולד, בעודי נמצא במרומי ההימליה, כמו כתם אפור החל מתפשט בגופי -הפחד! ובתרגום למחשבות אדם: "איך אצא למסע ארוך כזה שוב? 34 ילדים!!!???!!??, 68 הורים???!!!???!!, בסך הכל רציתי לשכב על איזו דיונה..." ועוד כל מיני מחשבות שהפחד יודע לצור. ידעתי ברגע זה שהמחשבה התחילה לרדת לרגש (אסטראליות בלשון האנתרופוסופיה). 
עברו מספר שבועות ונחתנו בישראל. התדר בו פועם הגוף אשר מושפע מאוד מהסביבה בה נמצאים ( משל ההבדל בין הודו לישראל/מערב) התגבר והתעצם. יחד עם עוד דברים שקרו עם החזרה הרגשתי שגביע נפשי מוצף ואינו יכול להכיל אף טיפה אחת נוספת של התרגשות/פחד/ציפייה או כל סוג של רגש. רציתי להיעלם מהעולם, לחזור לפסגות ההימליה, ללכת להיות מלצר או טבח, אולי לקבל אזרחות במקרונזיה. משהו - "הרי אין סיכוי שאצליח להתמודד עם זה שוב". הבנתי שהספינה כבר ברורה מעל קו האופק והיא הולכת ומתקרבת לחוף!
מה עושים עם בטן שמתהפכת ומתערבלת? צריך להוריד את זה עוד יותר לאדמה! ואיך? מציפים את עצמך בעשיה. לא משנה איזו עשיה העיקר לעשות! התחלתי לחפור בור או יותר נכון תעלה (יש אומרים שזה נראה כמו מנהרה) מחוץ לביתי בתואנה שאני עוקר את שורשי העשבים (הם באמת עמוקים) כל יום -לפחות שעה של חפירה. התחלתי לשנן את שמות הילדים הלוך ושוב אבל בלי תמונות שלהם (ההורים שכחו לשים), לסדר את הכיתה בכל מיני צורות (איך תכניס לכיתה 17 שולחנות כאשר אתה רוצה שהילדים ישבו במעגל), איפה נשים את המטאטא, ועוד ועוד ועוד העיקר שבלילה אשפך למיטה באפיסת כוחות - דרך טובה להכניע כל התנגדות פנימית.
זה עבד! ואיך ידעתי שזה עבד? כי לפתע ליד האוזן הופיעה פיית העמלנות - זו שבשקט בשקט עובדת ובוראת עולמות באהבה אינסופית לילדים ולחשה: "הכל בסדר. אני איתך. מקיפה אותך ועוטפת אותך. תנשום עמוק כי הספינה כבר נכנסה לנמל - הם כבר בתוכך". וכך היא לקחה את ידי והובילה אותי לתוך שער הפרחים הקטן שלי. 
יום ראשון הגיע, ראיתי אותם בפעם הראשונה. קטנים, הלומים, מתוקים שרק מתחשק לך לעטוף ולחבק אותם. הזמנתי אותם, לחצתי את ידם ועברנו יחד את שער הפרחים. זהו - יצאנו למסע לדרך חדשה. כיתה א' נולדה


כיתה ב'

כיתה ב' היא כיתה מיוחדת במינה, מצד אחד - אנו מרגישים שהיא המשך ישיר של כיתה א', שבסה"כ עשינו הפסקה של חודשיים והנה אנו שבים זה אל זו, אל המשך בניית הישות הכיתתית, אל ההרגלים שאך נטמעו, אל הסיפורים והמשחקים, אל החברים והחברות. ומאידך- רק חודשיים עברו והתחושה היא שהילדים גדלו כל כך, שמשהו מהותי השתנה - איננו בכיתה א' יותר! אלא בכיתה ב' - מלאי ביטחון במקומנו, מכירים את בית-הספר, את השיעורים, החברים, המורים. צועדים בחדווה ובתחושת בטחון ברחבי ביה"ס.
כמה טוב לשוב אל מסענו ולעמוד בפתחו, סקרנים לגלות את דרכנו המתחדשת. 
את פתיחת השנה מלווים הצדיקים: רבי עקיבא ורחל, וסיפור אהבתם המיוחד, בכיתה כותבים, קוראים, מציירים ומשוחחים אודות דרכם האמיצה והפלאית, בהמשך עוד נלמד על צדיקים נוספים, אשר בדרכם המיוחדת מאירים את עולמנו. שתהיה לכל משפחת אלומות שנה טובה, שנת בריאות חברות ושלום.
באהבה - מכיתה ב וגלית. 

כיתה ג'

אצא למסע לא נודע ומרגש
רגליי צועדות וליבי בי חושש.
נפתלת הדרך בין גיא ובין הר
הנה אתייצב לחופו של נהר.
רחב הנהר סוערים הם מימיו
רק גשר תלוי מחבר את גדותיו.
יודע אני כי עליי לעבור 
הן זוהי דרכי- לא אפנה.
אחצה את הגשר, רגליי רועדות
ליבי בי פועם מצפה לבאות.
את מי שם אפגוש בצידו השני?
וקול בי עונה:את עצמי! את עצמי!
היכן הוא ביתו של עצמי, האדם?
וקול בי עונה: בעולם! בעולם!
(הגר פורת)

כיתה ג' יצאה למסע לא נודע ומרגש.... חציית הגשר התלוי בין הגן עדן הארכיטיפי לבין האפשרות שהאדם יכול ליצור במו ידיו גן עדן בעולם. מסע בו הנפש נחשפת לספקטרום רחב יותר של העולם. החושך והרוע מקבלים מקום ותפקיד בחיי האדם. מזמנים אפשרות בחירה. זהו מסע פנימי. כל ילדה וילד מגלים אותו בזמנם. הקבוצה כמעגל מהווה מרחב לעיבוד, התנסות ומעטפת שהנם כמזון חי לאדם הרעב. ברמה העמוקה ביותר הילדים יפגשו את עצמם ואת העולם כביתם. יפגשו את התנועה בין האדם לעולם. פתחנו את השנה בתקופת מעגל השנה. בכל פעם שאנחנו מדברים בכיתה על מעגל השנה ישנה ילדה המכנה אותו מעגל החיים. הוא אכן כזה. בו אנו חווים את התנועה שאין לה התחלה ואין לה סוף והיא זו המקיימת את החיים: המעגל של עונות השנה, החודשים, השבועות ,יום ולילה, אור וחושך. אנו מגלים את הקשר בין האדם לאדמה ולשמיים - שמש, ירח וכוכבי הלכת. אנו טועמים בחודש תשרי את המהלך השלם של השנה - מזג אויר, חגים, חקלאות ומקבלים פרספקטיבה. העולם הוא ביתנו ואנו רואים את התהליכים בו בשלמותם.
https://sites.google.com/a/antro.org.il/newsletter/archive/16/5.png?attredirects=0

כיתה ד'

"חיש חולפת שנה, בכל רגע שונה
שוטפת, שועטת כל עונה ועונה
הנה בא הסתיו מהורהר או דוהר
שקט ושליו או סוער ושורק
בשרביו הוא שולח השמיימה אבק
ישים קץ לקוצים, יקצצם עד דק..." (דניאל שטרול)
(קטע מתוך דקלום שכיתה ד' מדקלמת בתחילת השנה)

ארץ האש מול ארץ הקרח
כמו האש שהקיץ מביא והשינויים שיש בתחילת השנה: רגע חם ורגע קר - כך גם כיתה ד. מלאת אש. אש של עשייה ואש שמביאה עימה אתגרים פנימיים.
היה מרגש ומשמח מאוד עבורי לפגוש את הילדים - כמה שהם גדלו וכמה שמחה יש בהם.
הילדים בגיל הזה מתבוננים מסביב וכמהים ללמוד מה העולם מביא עימו.
כך תכני הלימוד בכיתה ד: תק' מולדת, תק' אדם וחיה, עברית, סיפורי הצפון, שברים ועוד. תקופות שיספרו ויסבירו לילדים על הסביבה הקרובה להם וילמדו אותם על מנת שיכירו טוב יותר את העולם שלהם.
את תחילת השנה התחלנו עם תקופת סיפורי הצפון. סיפורים מלאי עניין, תככים, מזימות, חוש הומור ואש. הסיפורים פוגשים את הילדים בעולם הקרוב שלהם - השתקפות של מה שקורה בנפש שלהם.
מאחלת לכולנו שנה טובה של שיתוף פעולה והרבה אהבה

בברכה
איריס פרסלר - מחנכת כיתה ד' תשעט

כיתה ה' - לב ליבה של הילדות

תרבויות קדומות
מה משמח לפגוש את ילדי כיתה ה' יפי-התואר, נרגשים וצמאים להמשיך להרחיב את מבטם ואת לבם לעבר מרחבים חדשים שנפתחים בפניהם, מלאי חדוות עשייה ולמידה!
פריחה ושכלול של יכולות, יכולת חשיבה צלולה שהולכת ומתבהרת, דיוק, תשומת לב לפרטים ולדקויות, תנועה יפה, רכה והרמונית, שירה מרטיטת לבבות, עבודה אמנותית צבעונית ומרשימה, התלהבות, יופי ושמחה, איזון בין פנים וחוץ (אני-עולם) מאפיינים את כיתה ה'. כוחות חדשים מזינים את הזיכרון, תחושת הזמן מתפתחת ולראשונה  הילדים מצליחים לאחוז בזמן וזהו הזמן להתחיל ללמד את הילדים היסטוריה. וכך עם פתיחת השנה יצאנו למסע הלימודים ההיסטורי שלנו דרך תרבויות עתיקות. ראשיתו של המסע ביבשת אטלנטיס המסתורית, המשכו בהודו ומשם נמשיך מערבה לעבר תרבויות מסופוטמיה ומצרים. כך שומעים, חווים ולומדים הילדים את סיפורם שלהם - סיפור התפתחות התודעה האנושית בכלל ותודעת האני המתעוררת ומתפתחת. החל בתודעת התינוק החלומית, האחדותית המשתקפת ומתבטאת בהודו העתיקה, תודעה ההולכת ומתעוררת, הולכת ויורדת צעד אחר צעד אל האדמה, מהדקת את "יחסיה" עם האדמה, בדרכה להפוך בת בית על האדמה, דרך תרבויות פרס, בבל ומצרים על מתנותיהן הייחודיות לאדם ולתרבות האנושית. שיאו של מסע זה ביוון העתיקה, בפריחה תרבותית באומנות, בחשיבה, בדיבור, במשחקים האולימפיים ובחדוות החיים היוונית בכלל – כתמונת מראה לילד בן ה-11, המגיע לפריחה ולבלוב של יכולות באמנויות הצבע וצליל, החשיבה והתנועה. 
שתהיה לנו שנה מרחיבת ומאירת לבבות, מלאת צבע, תנועה, איזון וצלילים יפים.
אפרת הודלי – מחנכת כיתה ה'

כיתה ו'

"בכל דבר בעולם מתגלה חוק קדמון מחשבה עמוקה וסדר...
במבנה הגבישים, ברשתות עכבישים, בתנועת כוכבי השמיים,
בגביעי הפרחים, בגורל אנשים, באדוות הגלים על המים..."

ילדי כיתה ו פתחו את השנה בלימודי גיאומטריה. בתקופה זו חוקרים את היסודות של הצורות הבסיסיות בטבע ומוצאים את היחסים ביניהם.
גאומטריה ו

גאומטריה ו


כיתה ח'

מהפכות
כיתה ח' פתחה את שנתה האחרונה בביה"ס בשמחה וציפייה גדולים. שנה זו, שנה מרגשת ומיוחדת במינה, תתאפיין בעשייה מבורכת לצד למידה מעמיקה ומשמעותית; פרויקטים אינדיבידואליים, קבוצתיים וכיתתיים; שמחה וחשש; סגירת מעגלים ופתיחה של חדשים. תהא זו שנה של גדילה וצמיחה, בגרות והתבגרות, גיבוש והתגבשות.
וכמו שרק חינוך וולדורף יודע להדהד באמצעות תכנית הלימודים, את התהליכים הפנימיים המאפיינים את מתבגרי כיתה ח', פתחנו את השנה בתקופת היסטוריה, ראשונה מתוך שתיים – עידן המהפכות. במהלכה נמשיך לצעוד את מסע ההתפתחות האנושית, מהמאה ה-17 ועד ימינו, דרך לואי ה-14, הפרלמנט והמלוכה האנגלים, ההתיישבות באמריקה, מלחמת העצמאות ומלחמת האזרחים, המהפכה הצרפתית, זכויות הצבעה לגברים ולנשים, ועד לזכויות פונדקאות לקהילת הלהט"בים בימינו. מהומניזם אל סוציאליזם וקומוניזם; מגילויים ותחנות סחר אל האימפריאליזם.
בהמשך השנה נמשיך למהפכה התעשייתית והשלכותיה.

אנו מאחלים לכולם שנה טובה ומבורכת, שנה של שמחה וגילויים, התכוונות פנימית, קבלה ונתינה.
מיטל ונפלאי כיתה ח'

חדשות ביה"ס

  • בית חינוך אלומות נבחר כאחד מבתי הספר המדגימים חדשנות פדגוגית במחוז מרכז. אנו רואים בהכרה זו הזדמנות להעצים ולפתח את מערכי התמיכה בילדים, בדגש על תוכנית העמלנות, ולשתף בנסיון ובידע שאנו צוברים בתי ספר אחרים.
  • מועצה אזורית חבל מודיעין זיהתה את הצורך של בית הספר להצמיח שכבה ט' ותפעל עמנו בשיתוף פעולה בכדי להרחיב את סמל המוסד לכיתות א-ט.
    אנו מקווים שמהלך זה יסתייע השנה
  • חברת הניקיון של ביה"ס נעלמה...
    נודה על עזרתכם בהפניית מתעניינים הולמים.
    מסגרת משרה: ימים א-ה, כשעתיים בסוף כל יום לימודים (בשעות אחהצ/ערב).
    אם אתם בעצמכם מעוניינים במשרה או רוצים להמליץ על חברה כלשהי, אנא שלחו מייל לאירית iritbengal@gmail.com.

דיווח פגישת הנהגה הורית

השבוע נפגשו חברי הנהגה הורית למפגש ראשון השנה. התעדכנו ושיתפנו באופן פתיחת השנה באלומות ועברנו על האתגרים המרכזיים בשנה הקרובה.
כחלק מפעילות ההנהגה השנה לקחנו על עצמנו להיות מעורבים בשני נושאים מרכזיים:
הראשון עם הפנים לעתיד - פרויקט עתידי הקשור להקמת מרכז הכשרה למורים ומטפלים סביב הפעילות במרכז העמלנות והשני קשור לשיתוף פעילות אלומות במדיה הדיגיטלית.

מאחלים לכולנו שנה פורה ומשמעותית
שונית נחושתן. יור הנהגה הורית.



Comments