פורים בכיתה א
אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

גיליון 2, אביב תשע"ג

03.03.2013
הורים יקרים שלום רב,

לפניכם גיליון אביב תשע"ג של אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות.
ניתן ומומלץ להפיץ את הידיעון במעגלים הקרובים אליכם - משפחה וחברים, ולאפשר להם חלון הצצה למתרחש אצלנו.
שלכם, 
צוות בית חינוך אלומות

אלומת אור לכיתה ב'

כיתה ב' - שנה של הרמוניה, שנה של ניגודים

כתבה: אפרת הודלי - מחנכת כיתה ב'

כיתה ב', שנת הלימודים השנייה, כשמה כן היא, שנה של שניות (דואליות) המגלה עצמה שוב ושוב לאורך השנה, הן במישור החבוי – הנפשי של בן השמונה והן במישור הגלוי -התכני-לימודי.

זוהי שנת מעבר – כמעין גשר הנמתח בין שני קטבים; בין מצב של תודעה חלומית ואחדות עם העולם, המאפיינת את השביעון הראשון ובכללה עדיין את כיתה א', לבין תנועה לקראת התעוררות והפרדה מן הילדות המוקדמת הצפויה לבוא בכיתה ג'. תלמיד כיתה ב' נמצא אפוא, "בין לבין", בין שני קטבים – עובדה המשפיעה על הלך רוחו, וגורמת לבלבול בנפשו: מצד אחד, כמיהה עמוקה לעבר, לשלמות, לחלום ומנגד, ההתעוררות המפתה אל העירנות, אל השובבות, אל ההתפכחות אשר טומן בחובו העתיד הלא רחוק.

פניו של הילד בן השמונה מופנות לעתיד והוא מתחיל לגעת בקצות אצבעותיו באדמה, כ"הכנה" לקראת "הנפילה" אל האדמה, שתגיע בכיתה ג', ובו זמנית הוא נהנה עדיין מנצנוצי החלום האחרונים של השביעון הראשון. נפשו חווה עדיין בפנימיותה את האיכויות של כיתה א' ( ראו מאמרו של ירמי זהבי בגיליון הקודם), אך במקביל היא מתחילה להיפתח אל העתיד, אל ההתעוררות שתביא עמה כיתה ג'.

גיל 8, כמו גם המספר 8 הוא גיל הרמוני, המאפשר לחדד ולהעמיק הרגלים שנרכשו בכיתה א', להעמיק דפוסי עבודה ודפוסי תקשורת שנבנו במהלך כיתה א' - בזכות כך שהילדים מרגישים כבר בטוחים יותר, יודעים כבר מה נדרש מהם מבחינה חברתית, לימודית, מבחינת מערכת היחסים עם המורה. אוסיף ואומר שבכיתה ב', הילד ערני יותר לנעשה סביבו, מתבונן בתגובות סביבתו, בתגובותיו שלו, מנסה עצמו ומתנסה בסיטואציות שונות. חוויית השלמות שלו אמנם נסדקה, אך טרם התרחשה בו ההתעוררות של גיל 9. זהו למעשה, אספקט נוסף לדואליות: מחד, אנו מרחיבים ומעמיקים את שעשינו בכיתה א' ומאידך, בונים ומתכוננים להתבגרות הצפויה בכיתה ג'.


כיצד תכנית הלימודים של כיתה ב' נותנת מענה לנפשו המבולבלת של בן השמונה? כיצד היא תומכת בה, מזינה אותה ומאזנת אותה? 

ההתעוררות ההתחלתית של הילד בכיתה ב' גורמת לו אמנם לבלבול מסוים, אך מצד שני מבשילה אותו לראות את האספקט הדואלי שבנפש האנושית: החלק הנמוך באדם והחד צדדי, אל מול הנעלה והשאיפה למושלם. לכן, מובאים לילדים מחד, סיפורי משלי חיות ומאידך, סיפורי צדיקים. משלי החיות חושפים את הצד התחרותי, הנמוך והערמומי של האדם. דרך החיות המייצגות תכונות מסוימות שקיימות בנו, אנחנו מראים ומשקפים לילדים מה קורה כשאנחנו נותנים לחד צדדיות מסוימת לנהל אותנו. דרך סיפורי המשלים חווה הילד את מאזני הצדק של הטבע. סיפורי הצדיקים, לעומת זאת, מביאים את הצד הגבוה והנעלה שבאדם, את התמונה ההפוכה בה בני אדם יכולים להיות אנושיים ולהוות גם מקור חוזק ונתינה גם בעבור האדם האחר. תמונת הצדיקים היא תמונה נעלה ליכולתו של האדם לבחור ולהתעלות מעל החד צדדיות.

הילד בן השמונה חי עדיין כבן השבע את סיפורי המשלים ולא אחת יתרגם ויחקה את חוויית המשל למעשה ובעקבות משל המבטא את תכונת הערמומיות - ינהג בערמומיות. מנגד, הוא סקרן לשמוע סיפורים על אנשים שהטבע העניק להם כוחות מיוחדים, אלה שביכולתם לייעץ ולעזור לאחרים, הצדיקים. ולמשמע סיפורי צדיקים, יפגין בן השמונה אף הוא מעשים טובים כלפי סביבתו. מפעים לראות עד כמה סיפורי הצדיקים נוגעים בנפשם של הילדים ומותירים בהם חותם עז.

עם זאת, חשוב לזכור ולדעת שהחוויה המשותפת ודו השיח הנוצרים בכיתה סביב הסיפורים השונים הם חלק חשוב אף יותר מהאזנה סבילה לסיפור. לכן, לפני שהמורה מתחיל במלאכת הסיפור הוא מכין את הקרקע, יוצר דו שיח קצר על האיכויות שיבואו בהמשך. רק לאחר שהתקיים דו השיח מספר המורה את המשל או הסיפור ולאחריו אין כבר צורך בשום הסבר. בהמשך ממחיזים, מציירים וכותבים הילדים את המשל/סיפור.

סיפורים נוספים שנספר לילדי כיתה ב' הם סיפורי ניסים. הסיפורים כמו אומרים לילדים: "אתם לא לבד, מישהו שומר עליכם, מלווה אתכם". סיפורי הניסים מחזקים את תחושת האמונה ואת הרגש הדתי אצל הילדים ומהווים צידה לדרך לקראת המשבר הצפוי לבוא בגיל תשע.

שלושת תחומי הלימוד העיקריים בכיתה ב' הם רישום צורות, כתיבה וקריאה, וחשבון. הם נלמדים כשלוש תקופות עוקבות החוזרות על עצמן שלוש פעמים במהלך השנה:

ברישום תנועות עוסקים בכתה ב' בסימטריה, אשר הולכת ומתפתחת במהלך השנה. בתקופה הראשונה רושמים תנועות בסימטרית מראה (ימין- שמאל), בהן מתחילים הילדים לפתח מודעות ולחוש את האחר הנע במקביל אליהם. בתקופה השנייה מתנסים בסימטריה האופקית (מעלה- מטה) כתמונה לעולם המציאות ולהשתקפותו.

תקופות רישום התנועות מסייעות לנפשו החצויה של הילד בן השמונה להתאזן ולהתחזק. למשל, אנו מציירים תנועה על הלוח ולצידה קו מפריד ומבקשים מהילד להשלים את התנועה ולהפכה לסימטרית (תמונת מראה). אנו מראים לילד את הלא מושלם (מה שתואם את החוויה הנפשית החצויה שלו) ועוזרים לו דרך רישום התנועה למצוא מתוך עצמו את הכוחות להשלים את התמונה. התנועות /צורות עצמן נחוות במרחב בעזרת הגוף בריצה, הליכה, קפיצה ומחוות גופניות שונות ולבסוף מצויירות במחברות התקופה בצורה צבעונית ואמנותית.

העבודה הריתמית התנועתית במעגל גם היא ממשיכה בכיתה ב' והיא תומכת ומהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הלימוד של מקצועות הלימוד השונים. אך העבודה הולכת ומעמיקה ונעשית מורכבת יותר משהייתה בכיתה א'. בכיתה א' הדגש היה על יצירת מעגל ריתמי תנועתי שנע יחד כשלם ולעומת זאת בכיתה ב' אנו עובדים בשני מעגלים הנעים בכיוונים שונים, עובדים בזוגות על קו המעגל, בשתי קבוצות וכדו'.

גם שיעור צבעי מים נועד לתמוך ולהביא לנפש הילד הרמוניה ואיזון, כלומר השלמה, באמצעות צבעים המשלימים זה את זה. בשיעור צבעי מים הילדים פוגשים באמצעות הצבעים השונים את איכותן של תמונות המשלים לעומת סיפורי הצדיקים. כאן, הילדים לומדים את סודות המפגש שבין הצבעים הטהורים ( צבעי היסוד:צהוב, כחול, אדום) לבין הצבעים שנוצרים ע"י ערבוב (ירוק, כתום וסגול). את האיזון וההשלמה יחווה בן השמונה גם באמצעות נגינה, שירה, דיבור ותנועה. כך הרמוניה ושניות מתמזגים להם זה בזה לאורך השנה השנייה בביה"ס ועל שניהם מנצחת האהבה. זהו המקום שאנחנו מכוונים אליו בחינוך הילד; להשתוקק פנימית להיות כלי שדרכו עוברת אהבה.


הרצאות ואירועים

הרצאה: חינוך ולדורף לאור תפיסת התפתחות הילד, יום ראשון 3.3.2013

הילד הנו ישות מתהווה במסע אל הבגרות, בכל רגע ורגע במסע זה - הילד משנה את הווייתו.
חינוך וולדורף שואף ללוות את המסע ההתפתחותי של הילד, ולתת לו מזון ומזור התואם את המקום בו הילד נמצא בכל שלבי המסע. בכך מבקש החינוך לעורר לחיים את הפוטנציאל הגלום בילד - למען יוכל להגשים את ישותו בעולם מתוך חופש.
בהרצאה נתבונן על מהלך התפתחות התודעה של האדם מלידה ועד בגרות, וכיצד חינוך וולדורף מבקש לתת מענה חינוכי מתוך הכרה זו בשלביה השונים של התפתחות הילד.
מרצה: אורי כהן
יום ראשון , 3.3.13, בשעה: 20:30 (התכנסות ב-20:15), בגן איצטרובל, רחבת עדי, שוהם
מחיר: 35 ש"ח למשתתף, 60 ש"ח לזוג
קיום ההרצאה מותנה במספר המשתתפים - אנא הרשמו מראש אצל גליה
במייל: galia.e.g@gmail.com
הורי הגנים והורים באשר הם - מוזמנים בשמחה!

הרצאה: נשימה בחינוך ולדורף, יום שני 11.3.2013

בהרצאה תוכלו להבין טוב יותר את העבודה הנעשית בכיתות (וגם בגנים) בחינוך ולדורף, ואת הסיבה לכך ש"ללמד את הילד לנשום נכון" היא המשימה שלנו בהוראה.
את ההרצאה יעביר דניאל שטרול, מחנך כיתה ד' בבי"ס שקד בטבעון והמלווה הפדגוגי של בית הספר.
ההרצאה תתקיים ביום שני, 11.3 בשעה 20:30 בביה"ס (התכנסות החל מ 20:15).
נשמח לדעת מי מכם יגיע להרצאה לכן נבקש שתבטיחו את מקומכם ע"י מילוי הטופס


חדש באתר שלנו

תכנית הלימודים לכיתות א'-ח' הועלתה במלואה (כמעט) לאתר שלנו
כמו כן העלנו מספר מאמרים מעניינים 

מה קורה? מה קרה?

סיכום אירועים ינואר- פברואר 2013

טיול טו' בשבט
טיול טו בשבט
ביום שמשי ויפה  ב-24/1  יצא בית הספר לטיול ט'ו בשבט בפארק יער שוהם. התחלנו במסלול הליכה ביער שבסיומו הגענו לרחבה בה התכנסנו לארוחות בוקר כיתתיות.
לאחר מכן ילדי כיתות א-ד שיחקו במרחב, ילדי כיתה ה' עבדו על חזרות להצגות בנושאי עצים ופרחים וילדי כיתות ו-ז הכינו ארוחת צהריים לכולם.
בשעת צהריים התכנסנו לצפות בהצגות של כיתה ה', שהיו מצחיקות עד דמעות.
ולאחר מכן כל כיתה התיישבה במעגל והתכבדה באוכל שהכינו הגדולים- פיתות מהסאז' לצד טחינה ולבנה, קציצות חוביזה וסיידר חם.


חדר מורים
בשעה טובה ומוצלחת הגיע מבנה חדר המורים לשטח בית הספר. המבנה מוקם ליד כיתה א' ויש בו חדר מנהלה, חדר מורים ומטבחון קטן. המבנה חובר לחשמל ומים וב- 25/1 "נפתח רשמית" לצוות המורים.


סערות החורף
בוץ
בימי החורף הגשומים והסוערים שעברו עלינו נוצרו בחצר בית הספר שתי בריכות מים ענקיות שמשכו אליהן ילדים רבים למשחקי מים מלאי שמחה שחלקם מקוריים ביותר.


חג חודש
חג חודש פברואר
התקיים בבוקר יום חמישי ה 4/2 במזג אויר ערפילי אך נעים, בנוכחות הורים רבים. בחג הופיעו כל הכיתות בהופעות מגוונות, איכותיות, מרגשות ויפות מתוך חומרי הלימוד שעובדים עליהם בכיתות.
לתמונות מחג החודש


פורים
פורים
פורים נחגג בחמישי 21/2 ביום שמשי וחמים.
כמיטב המסורת כל הכיתות התחפשו בנושא דומה לתחפושות הילדים. ובית הספר הפך צורה ונמלא  עליזות והדר. 
שני מרכזי הפעילות היו שוק איכרים ססגוני, צבעוני ותוסס של ילדי ג' שאירח את ילדי א-ב ומלוויהם מכיתה ד', ומסעדת מגלי עולם של ילדי ז' שאירחה את ילדי ה-ו שהסתובבו בין תחנות פעילות ומשחק "של גדולים". בסיום היום התכנס כל בית הספר ביחד עם ההורים לטקס חביב. 



הקמת כיתה א' תשע'ד
תהליך הרכבת כיתה א' הבאה מתקדם. במקביל להרצאות להורים המועמדים לכיתה, קיים צוות המורים האחראי על התהליך, תצפיות בגנים ומתכונן לקיום מפגשי ההיכרות, שיתקיימו זו השנה השנייה בתוך הגנים. 


כיתה א'
ציור לוח
מיד לאחר החנוכה התחלנו את תקופת רישום הצורות השנייה שלנו שהוכתרה על ידי הילדים כתקופת השבלולים. צעדנו,ציירנו,פסלנו ונענו ספירלות רבות ושונות ובשיא התקופה בנינו ערוגת ספירלה בכניסה לבית הספר שפורחת עכשיו בשלל צבעים. המשכנו לתקופת האותיות וסיימנו את כל אותיות הא'-ב' והשמחה הייתה רבה. ומיד לאחר מכן קפצנו אל ממלכת הגמדים והכרנו את המלכה נאווה המשווה על ארבעת יועציה הנאמנים- הוד ועוד, עמית המפחית, פזית פעמית ועמק המחלק ובעזרתם התוודענו אל 5 פעולות החשבון (=,-,+,X,/) ועכשיו אנחנו נמצאים בעיצומם אירועים חשובים בממלכת הגמדים ומגלים כיצד כל יועץ מחשב בדרכו. משנכנס אדר הרבֳּינו בשמחה. הילדים עלצו על ההזדמנות להגיע אל בית הספר בפיג'מה ולעשות כל מיני דברים הפוכים כמו שנאמר "ונהפוך הוא". הכיתה התחפשה כבמטה קסם לממלכת האגדות שבה חברו ליום אחד- רפונצל, נסיך הצפרדע מערת השודדים ושושנית החוחים והפכו את הכיתה לאגדה קסומה.

מלאכה - רועי הכבשים עובדים במרץ ומאכילים את הכבשים שלהם, כבשה ועוד כבשה ורוב הילדים כבר סיימו לסרוג חצי תיק חלילית. התיק הראשון של הכתה כבר מוכן, ועוד שניים בקרוב.

כיתה ב'
מלאכה - במרץ וחדווה סורגים הילדים חיות צמריריות נהדרות. בחווה שלנו כבר מסתובבים חתולים, עכברים, זברות וסוסים, כלבים ולוויתנים.

כיתה ג'
כיתה ג' זכתה לתקופת מוזיקה בת כשבועיים עם המורה מיכל שביט במהלכה למדו הילדים להכיר את הצלילים והתווים, וכן את אופן כתיבתם בחַמְשַׁה. בתוך פחות מיומיים הם החלו כבר לקרוא תווים! במהלך התקופה קיבלו הילדים את החליליות הדיאטוניות החדשות שלהן.
מדי יום רביעי בשיעורי כלכלת בית אנו מבשלים ואופים. בשבועות האחרונים עסקנו בעיקר בקינוחים - פונדאנט שוקולד, אוזני המן, דיקליות. ריחות החמאה, הווניל והקינמון שאופפים את הכיתה מזמנים אליהם את ילדי שאר הכיתות. אלו רק מחכים שיפול לנו משהו מהיד... (או שנוציא מגש עם כיבודים).
מלאכה - הידיים החרוצות של ילדי הכתה יוצרות שפע של עבודות: תיקי בקבוק, כובעי צמר צבעוניים, ארנקים. הסרגנים הזריזים שבחבורה סורגים סלסלות ותחתיות לכוסות מחבל בנאים ומסרגות קרושה עבות. אחרי פסח נניח למלאכת הסריגה ונתחיל לארוג בנולים. נשמח לקבל כל סוג של צמר למען מלאכה זאת.

כיתה ג מבקרת באל על


שוק איכרים בפורים

שוק האיכרים תשעג


כיתה ד'

שברים
מה עושים בכיתה ד??? מדמיינים...

דמיינו לכם עיגול כחלחל כמו הכחול של הים. עכשיו חלקו את העיגול לשישיות. קחו 2/6 והוסיפו להם 1/2. כמה קבלתם? הצלחתם??
אם לא, אתם מוזמנים לבוא לשיעורי החשבון אצלנו ותראו כמה ידיים מורמות לשאלות שנשאלות בע"פ:
1/2 + 1/3
1/4 + 1/8
ועוד...
בלי מכנה משותף, רק מלדמיין! כמובן שלפני כן גזרנו עיגולים לחצאים, רבעים, שמיניות לשישיות, תשיעיות ועוד ועוד... בעתיד נגיע גם למכנה משותף כמובן.

המן בצבעי מים
פורים עבר בהנאה רבה.

לפני החג סיפרתי לילדים את סיפור המגילה. לאחר הסיפור שוחחנו ושאלנו שאלות כמו: מדוע המן רצה להרוג אנשים שלא הכיר? למה רצה שישתחוו לו? חלק מהשאלות נותרו פתוחות...
לאחר מכן, חילקנו דפים של צבעי מים. בקשתי מהילדים לבחור צבע שעמו יצבעו את הדף ביהירות של המן, אחר כך עוד צבע שעמו יצבעו את הכעס והשנאה שלו וצבע שלישי שעמו יציירו את הדמות ש המן. כל ילד היה יכול לבחור בכל צבע שרצה. הציורים יצאו מאוד מיוחדים. לא היה צבע נכון או לא נכון, אלא פשוט ביטוי לרגשות ולדמיון של הילדים.

מלאכה - השנה אנחנו רוקמים רקמת איקסים בחוטים צבעוניים ועבים תוך הקפדה על סימטריה סיבובית של הצורות והתקדמות הצבעים מכהה לבהיר. כשמסיימים את הרקמה, הופכים אותה לכרית נוי. הילדים מאוד נהנים מהעבודה ויש לנו כבר כמה כריות יפהיפיות בכיתה.

כיתה ה' 
ביום חורפי ושטוף גשם ב-30/1 יצאה כיתה ה' עם מוהן והורים מלווים לטיול בוטניקה בפארק יער שוהם. 
בהדרכת גדעון מוסקוביץ, אבא של יואב מהכיתה ומדריך ביער שוהם, טיילו הילדים בין שבילי בוץ ושלוליות חורף, מצאו ראשנים, סרטנים וצפרדע קטנה, נכנסו למערה חשוכה וסיפרו בה צ'יזבטים וחזרו מאושרים (ומלאי בוץ) הביתה.

מלאכה - ילדי כתה ה שקועים בעבודה רצינית ומתמשכת, מלאכת סריגת הגרביים. לפעמים נראה להם שזה לא זז, אבל לאט לאט, זוגות זוגות, מופיעות להן גרביים יפות. אולי אפילו עד סוף השנה הם יספיקו לסרוג גם כפפות.

כיתה ו'
כיתה ו סיימה תקופה מרכזית השנה- רומא- המעבר מיוון דרך ההלניזם ומסעותיו של אלכסנדר מוקדון אל לידתה של אימפריה חדשה, במהלכה נולדה הנצרות והתרבות האנושית השתנתה וקיבלה השפעות רומיות בתחומי המשפט, הבנייה, הפוליטיקה והדת אשר השאירו את חותמם עד היום. בפורים ילדי הכיתה בעצמם היו אחראים לגמרי על תחפושת הכיתה ועל הרעיון המקסים -חציית נהר הרוביקון - הילדים עבדו קשה ואף המציאו הפעלה מצוינת לקבוצות שבקרו בנהר.. הילדים יצרו הצגה משעשעת והציגו אותה במפגש פורים. כעת אנו בתקופת 'לשון וסגנון' ומקווים לא רק לשלוט בשפה ובמבניה אלא גם להפכה למוזיקלית, יצירתית ומעניינת. אנו מתחילים לעבוד על הצגת סוף השנה 'המלך זקן הקיכלי' ויוצאים לסיור מסכם היסטוריה במוזיאון ישראל עם התערוכה החדשה על יהודה תחת רומא .
ועוד - לאורין מחנך הכיתה נולדה בת בט"ו בשבט. מזל טוב!

מלאכה - הילדים תופרים בובות ולדורף אמיתיות, עם ידיים ורגליים ושיער של ממש. כשהבובות מוכנות, הילדים תופרים להם בגדים. בכיתה יש כבר 3 בובות מוכנות ושאר הבובות בשלבים מאוד מתקדמים לקראת סיום. ישנם ילדים שכבר התחילו לעבוד על הבובה השנייה שלהם. העבודה מאתגרת ומספקת מאוד ויפה לראות איך כל ילד מתחבר לבובה שתפר.

כיתה ז'
כתה ז סיימה תקופות כתיבה יוצרת ופיזיקה. בכתיבה יוצרת התמקדנו ברגשותינו הפנימיים, כמו הפתעה, משאלה ופליאה, וחיברנו אותם לעולם. בתקופת פיזיקה התמקדנו בתופעות בעולם (חשמל, מגנטיות, אור וקול) וחיברנו אותן למחשבותינו ורגשותינו הפנימיים. בשתי תקופות אלה רקמנו את הקשר בין האדם לעולם.
יום לפני פורים כל ילד הכין מאכל משותף לכל הכתה וישבנו לארוחת צהריים כיתתית. לאחריה כל ילד צוות לכתה אחרת בביה"ס כדי לעזור בקישוט הכיתות, השנה לקחנו אחריות מעבר לקישוט הכתה שלנו בלבד. את קישוט כתתנו שלנו תכננו הילדים בעזרת רינת, אמא של דנית, וביצעו אותו ללא עזרת מבוגרים. כמה הורים נאמנים וחרוצים אכן הגיעו לעזור, אך מצאו שבדרך כלל הילדים מסתדרים ללא עזרה.  בפורים עצמו התחפשנו לדמויות מתקופת מגלי עולם  והגשנו בבית המרזח של ספינתנו מאכלים ושתייה. החוויה הייתה מעצימה ושמחה. 
כעת התחלנו תקופת רנסנס ואנו מתכוננים לטיול השנתי שיתרחש לאחר פסח וכן לטקס יום השואה שלקחנו על עצמינו השנה. 

לסיום הנה דוגמאות לשירים שנכתבו ע"י התלמידים בתקופת פיזיקה (חשמל):

שיר ראשון
הלוואי, הלוואי
שאהיה מקור לטוב ולאושר
ואפיץ את הבשורה
דרך מעגלי חיים רבים האופפים אותנו
שמרכיבים את העולם
בכל מקום אפיץ את הבשורה
בטוב וברע, באושר ובעצב
האדם צורך את התקווה
את הרוח הבלתי נלאית של האושר
בעבור נפשו
ובעבור החיים עצמם. 

שיר שני
הלוואי, הלוואי 
שכשהשמש תזרח,
את האור שנשפך
העולם לא יקח. 
הלוואי, הלוואי
שאסגור מעגל
עם הם שהיו
ולא כאן משכבר. 
הלוואי, הלוואי
שעודפים של דמעות
אל ים סוער יפלו
ולא ישובו עוד. 
וכשיקטע המעגל
לא ארצה, לא אתן
לשמים ליפול
למים למשול. 

מלאכה - בכתה ז הילדים תפרו ביד תיקים, מ-א' ועד ת'. כל אחד יצר על תיקו עבודת תלאים משולבת ברקמה, כיד הדמיון הטובה עליו. מי שסיים עבר לתפירת חם צוואר, המועיל לימות החורף הקרים. המשימה הבאה היא לתפור חולצות בסגנון המאה ה-15 המיועדות לערב רנסנס בסוף השנה.