ספטמבר 2020 בבית חינוך אלומות

שנה טובה 
"יָשְׁבָה הַנַּחַת עַל מִפְתַּן נַפְשִׁי
"הִכָּנְסִי," אָמַרְתִּי לָהּ,"מִזְּמַן לֹא הָיִיתָ אֶצְלִי"
"יֵשׁ לִי רֶגַע אֶחָד", הֵשִׁיבָה.
עָנִיתִי "זֶה כָּל מָה שֶׁצָּרִיךְ."
(עדי אביטל-רוזין)

אז קחו לכם רגע של נחת, התעדכנו מהנעשה בכיתות ובביה"ס:

כיתה א'

זרעי סביון עם הרוח יצאו לעוף,
פרפר מרפרף ימצה צוף,
נצאה אנחנו עם פרפר וסביונים
במחול קליל שופע חיים.

במעמקי הים הגלים שוקטים
לא סער לא פרץ ייגעו במעמקים
ובשקט הצלול טמון אוצר תכלת
פנינה בחיק צדפה נולדת

בחן מרצד אור נעים וקל
בין הפרחים, בין טיפות הטל
מאיר בנוגה בהיר את יופיו של העולם-
אבנים ופרחים, חיות ובני - אדם.


שלום כיתה א' לתמונות נוספות

התחלנו את השנה בסקרנות, התרגשות והרבה שמחה. הילדים עוד לומדים את מקומם בבית הספר, ומאירים אותו באורם, ביופיים ובתמימותם. בכל יום אנו שרים, נעים, מדקלמים, מציירים ובכל פעם עוד קצת מכירים. מי ייתן, ונחזור במהרה לההיות כגלים שוקטים, ואת זרעי השנה שחלפה רוח טובה ובריאה תחליף בזרעים חדשים וטובים.

כיתה א' מחפשת שיווי משקל... לתמונות נוספות

מלאכה כיתה א

התחלנו את השנה בשמחה, קבוצת ברוש וקבוצת אורן. שמענו את הסיפור של עלי, הילד שגר במדבר ולמשפחתו עדר כבשים. הסיפור ילווה אותנו במשך השנה, והילדים הכינו כבשים לעדר שלהם.



כיתה ב'

"אני אוהבת את ראש השנה כי יש הרגשה שהכל חדש"
"ואני אוהב את ראש השנה כי אוכלים תפוח ובעיקר דבש"
"אני אוהבת לראות אנשים הולכים לבית הכנסת, והכל לבן בראש השנה".
"ואני אוהב את ראש השנה כי זה עושה טעם מתוק בפה." 

קהילה יקרה,
אלו חלק מהדברים שאמור תלמידי כיתה ב' על ראש השנה. ויש עוד.
אני למשל אוהב את ראש השנה, כי אני יודע ששוב מתחילות מחדש עונות השנה.
אבל השנה הזאת היא שנה מיוחדת במינה. מוזרה וכיפית. כי השנה הכל הפוך.

זו שנה הפוכה!

הנה דוגמא: אתם רואים פה בטקס שלנו חולצות לבנות?! היום יש בי"ס, ומחר - כן? לא? ומה בחופש סוכות - לומדים או לא?
כיתה ב מופיעה בחג החודש
כיתה ב מופיעה בחג החודש     לתמונות נוספות

אם אנחנו בבית, אבל לא בחופש כי לומדים - מתי מתחיל החופש? אולי נלמד בסוכה מרחוק?
הכל הפוך.

ולכן אני מציע לקרוא לשנה החדשה שנת תשפ"א - השנה ההפוכה, כי הכל בה הפוך.
וגם יש לי הצעה לשם. במקום לקרוא לה שנה טובה, נקרא לה הפוך:
הבוט הנש
ונברך אותה ואתכם, ילדים יקרים, שנהיה חברים זה לזו, שנקשיב אחד לשני, שיהיה לנו שמח בלב, ושנרגיש קרובים גם כשאנו רחוקים.

שנה טובה
גל, מחנך כיתה ב', בשם המורים שלכם שאוהבים אתכם
כולם להזיז ת'גוף
תלמידי ב מזיזים את הגוף    לתמונות נוספות

כיתה ג'

בְּרֵאשִׁית אָמַר אֱלֹהִים אֵת דְּבָרוֹ
וְהַכֹּל נְהִיָּה כְּמִצְוַת רְצּוֹנוֹ
מִתֹּהוּ וָבֹהוּ תְּהוֹם עֲצוּמָה
נוֹלְדוּ הַחַיִּים עַל הָאֲדָמָה
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אוֹר וַיְהִי
וַיֹאמֶר אֱלֹהִים אָדָמָה וַתְּהִי
רָקִיעַ כָּחוֹל אָמַר וַיהִי
וַיֹאֶמַר אֱלֹהִים יִזְרְחוּ כּוֹכָבִים
וַיֹאמֶר אֱלֹהִים יִצְמְחוּ הָעֵצִים
וַיֹאמֶר אֱלֹהִים יְעוֹפְפוּ צִפֳּרִים
וּבַיָּם הַגָּדוֹל יִשְׂחוּ הַדָּגִים
וַיֹאמֶר אֱלֹהִים ותמלֵּא אֲדָמָה
חָיָה וְרֶמֶשׂ גַּם בְּהֵמָה
צָהֲלָה וְצִיּוּץ שָׁבְרוּ אֶת הַדְּמָמָה
וַיַרְא כִּי טוֹב אַךְ לֹא תָּם וְנִשֶׁלָם
וַיֹאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם
בִּדְמוּתֵנוּ וְצַלּמנוּ לִבּוֹ בּוֹ יִפעָם
וְהוּא לְכָל הַיְּצוּרִים שֵׁם יִקְרָא
וְהוּא לְבַדּוֹ כְּנֵזֶר הַבְּרִיאָה
וּבְתֹם שֵׁשֶׁת יְמֵי הַבְּרִיאָה וַיכֻלּוּ הַשָּׂמִים וְכֹל צְבָאָם
וַיַרְא כִּי טוֹב כִּי שְׁלֵמָה הַמְּלָאכָה
וַיְקַדֵּשׁ אֱלֹהִים אֵת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה

כיתה ג התחילה את השנה בתקופת תורה ראשונה- בראשית. תקופה שעוררה סקרנות ופליאה.

בראשית

והנה לכם כמה ציטוטים מפי הילדים:
"אז בעצם בהתחלה בכלל לא היה אפשר לראות ואחרי שאלוהים ברא את האור חוש הראיה עבד"
"עכשיו לעולם יש גם ריח"
"וואוו האדם ממש יתרגש ממה שאלוהים מכין לו"
"אני לא מבינה. אם אלוהים נתן לנו לשמור על העולם הזה ולדאוג לו, למה אנשים מזהמים חופים?"


שנה מתוקה
לינה

כיתה ד'

השנה התחילה בהתרגשות רבה, הילדים שמחו להכנס לכיתתם החדשה ולפגוש את חבריהם ואת המורים החדשים. על אף החלוקה לקפסולות והמעבר בין הכיתות, הילדים הסתגלו במהרה למערכת השעות ההיברידית. את השנה התחלנו בתקופת סיפורי הצפון, בה הילדים שמעו את סיפורי המיתולוגיה הנורדית. הכרנו את הסיפור הצפוני לבריאת העולם, את עץ העולם - האיגדרסיל ואת האלים השונים: אודין - אל החכמה, תור - אל הרעם ולוקי אל התכסיסים והתעלולים.
עץ

בכיתה התחלנו לכתוב חיבורים וסיכומים בכתיבה עצמאית וציירנו בצבעי מים את מוספלהיים ואת ניפלהיים, ארץ האש וארץ הקרח, שהיו קיימות עוד לפני כל הדברים.
סיפורי הצפון

לכבוד ראש השנה למדנו על מנהגי ראש השנה ועל קול התרועה הייחודי של השופר. למדנו על הזמן המיוחד הזה, בו שערי שמיים פתוחים וזה הזמן לבקש ולאחל, כל ילד הכין דף ובו הוא כתב מה הוא מאחל לעצמו לשנה זו, בהמשך למדנו כיצד לכתוב ברכות, העלנו בכיתה רעיונות לאיחולים והילדים כתבו ברכות מושקעות משלהם למשפחה, ולבסוף ציירנו רימונים יפהפיים בצבעי מים.
רימונים

על אף ההתראה הקצרה על סגירת מוסדות החינוך כבר ביום חמישי, הצלחנו לקיים חג חודש בית ספרי לכבוד ראש השנה, בו ילדי כיתה ד' הציגו בביטחון דיקלום וקטע נגינה.
כל הכבוד! 
הלוח השיתופי (padlet) של כיתה ד

תלמידי כיתה ד לומדים לנגן מרחוק


שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה! שנת חברות, בריאות ואושר. 

כיתה ה'

רוחות נישקו את פני הים
ויום נוסף של קיץ תם
טעם המלח משכר את כל החוף
דוגיות נקשרות אל קצוות המזחים
וזה סימן שבא לקיץ סוף

זמורות של כרם מיותם
צרובות מחום של קיץ חם
וצל ענן כבד מטייל כולו רטוב
והחריש יוצר תלמים
חומים ואדומים
וזה סימן שבא לקיץ סוף

והאפנה אז משתנה
ממש כדרך העונה
מן זמן מוזר כזה 
בין קיץ ובין סתיו
ורוח החמסין נדם
שותק כמו נכלם
וזה סימן שבא לקיץ סוף

התחלנו את השנה החדשה בהתרגשות רבה, היה לנו מפגש מאוד משמח ומסקרן בין הילדים לבין החברים ובין הילדים למורה החדשה. ההתרגשות הייתה גדולה, פגשתי בילדים מקסימים ובוגרים, שמבינים את השינויים שנוצרו, הבינו שכעת לומדים בקפסולות נפרדות, קבוצת "נחלים" וקבוצת "יובלים" ,שבבית הספר נפגשים שלושה ימים ויומיים לומדים מהבית דרך מפגשי זום והכנת משימות באופן עצמאי בבית. ההתחלה היתה מעט מבלבלת אך אט אט התחלנו להתרגל.
הילדים באו סקרנים ומלאי רצון ללמוד דברים חדשים, התחלנו בנושא של "תרבויות קדומות", ומיד צללנו בקריאה ובהבנה של המיתולגיה ההודית והמיתולוגיה הפרסית, שהפגישו את הילדים עם נושאים של אלוהות, כוחות הטבע, החיבור של האדם לנשמה וחיבור הנשמה לגוף. למדנו גם על המעמדות בהודו (קאסטות) שפתחו לילדים חלון לדרך חיים שונה מאוד מזו המוכרת להם, וכמובן שיש להם דעה בעניין.
בתרבות פרס הכרנו את האמונה המאוד חזקה ומאוד ברורה בחלוקה שלה בין האל הטוב "אהורה מצדאו" לבין האל הרע "אהרימן". 
לקראת ראש השנה הכינו הילדים דף עם משאלות חלומות ותוכניות לשנה הקרובה, ואף הכינו כרטיסי ברכה מאוד מאוד יפים שיועדו לעצמם עם איחולים מאוד מרגשים לשנה טובה:

  
 

הילדים הכירו והחלו ללמוד עם המורה עמרי עבודה בעץ, הם עובדים בסדנת העץ בחדוות עשיה נהדרת. עם עמרי הילדים לומדים גם בשיעורי חשבון, והם מאוד התרגשו לקבל חוברות עבודה שיסייעו להם בתרגול.
הילדים גם מאוד שמחים לפגוש בכל שיעור ספורט את המורה תמיר שנראה שמאוד מאתגר אותם ומפעיל אותם בהנאה עם משחקים מעניינים.
מיום ליום הכיתה מתגבשת, כל תלמיד אט אט מוצא את מקומו הבטוח בקבוצה הקטנה (הקפסולה) שנוצרה. 
היה בהחלט ניתן לחוש שעל אף הבלבול, עם הימים שבהם כן באים ובימים בהם נשארים בבית, הילדים מאוד מאוד שמחו להיות בבית הספר, להיות בעשיה ובלמידה ובעיקר להיות באינטראקציה חברתית. 
במהלך התקופה הקרובה של הסגר נמשיך את המפגשים עם ילדי הכיתה ועם המורים, ונייצר למידה אולי מעט שונה אך בהחלט משמעותית ועם הרבה קשר אישי.
אני בטוחה שברגע שנוכל לחזור ללימודים בבית הספר, כולנו נשמח המפגש האנושי הקרוב מאוד מטעין וממלא את כולנו, 
מאחלת לכול המשפחות ימים טובים ותקופה נעימה ומעצימה על אף האתגרים. 
אני כאן בכל שאלה ורצון לשיתוף. 
ענבל

כיתה ו'

כשספינתי תצא - תפליג בים,
אפרוש רישתי, אהובתי,
כשספינתי שלי תחזור מים
אביא לך גל, אהובתי,
כשיחזרו גם חברי מים
אודה לאל הטוב שבמרומים.

כוכב רחוק שלי לויני,
תאיר דרכי, אל תעזבני,
או אז אדע: בודד אינני,
כי מישהו חושב עלי עכשיו.

כיתה ו' נפגשה בשמחה. ההתרגשות היתה רבה - לפגוש את החברים, להכנס לכיתתנו החדשה, לפגוש את ילדי כיתה ב שחנכנו בשנה שעברה וכל כך גדלו. מהר מאד הסתכלנו לדרך הלמידה החדשה בבית הספר, אפילו שהיא פחות כיפית מכל הכיתה ביחד...לפעמים אנחנו קצת מבולבלים - לאן הולכים, באיזו כיתה הקפסולה שלי. ועם כל זאת, התחלנו במרץ את תקופת גיאוגרפיה, ארצות הים התיכון. 
ארצות הים התיכון

התחלקנו לשתי קפסולות - גיאו, גרפיה...אנחנו לומדים ומעמיקים במפות ובאטלס, לומדים להכיר מושגים גיאוגרפיים חדשים ואת ארצות הים התיכון המעניינות והשונות.
אנחנו מגיעים לבית הספר שלוש פעמים בשבוע, ולומדים מרחוק במפגשים זום פעמיים בשבוע. מוזר קצת, אבל אנחנו ממש מתאמצים ואילו משחקים בזום משחקי כדור ומסירות...
ביקרנו את הכיתה הברכות לשנה החדשה, שנהיה הרבה ביחד, שנתגבש הכיתה, שנהיה שמחים, בריאים, ושהקורונה תעלם מחיינו ממש בקרוב.
שנה טובה ונפלאה!
רחלי


כיתה ז' - "ארץ חדשה, שמיים חדשים, אדם חדש"




"הולכים אל הלא נודע,
אל הלא נודע,
אל הלא נודע,
הולכים אל הלך תדע,
אם זה טוב או רע,
שם בלא נודע.

בלי לדעת את גורלנו,
או מה יהיה.
כל אחד מנחש קדימה,
עד היכן שהוא רואה.

תנסו לדמיין אותנו,
עוד שנים רבות.
לא פחות מסובך לקבוע,
מה יהיה עוד שתי דקות.
לא נודע...לא נודע…"

במציאות חדשה ומשתנה ללא הרף, בה רב הלא נודע על פני הידוע והמוכר, בה אכן מסובך לקבוע מה יהיה עוד שתי דקות - כיתה ז', על שתי "קפסולותיה": ה"סנטה מריה" וה"ניניה", הרימה עוגן ויצאה באומץ להפלגה אל הים הפתוח, אל הלא נודע, נחושה לגלות מחוזות חדשים, קרובים כמו גם רחוקים, לגלות "ארץ חדשה, שמיים חדשים ואדם חדש", ולהאיר בתודעה חדשה תגליות חדשות בעולם שבחוץ ובפנים. דקלום הבוקר שלנו שמלווה אותנו מכיתה ה', מקבל עתה את מלוא המשמעות על רבדיו החיצוניים והפנימיים: " אני מביט אל העולם בו מאירה השמש…..אני מביט אל תוך הנפש השוכנת בקרבי….במרחבי תבל שם בחוץ, במעמקי הנפש שבפנים…." - זהו הלך הנפש המאפיין את כיתה ז' - להביט קדימה אל האופק, אל המרחבים, ובמקביל להתחיל להפנות המבט פנימה - לחבר בין שמיים וארץ, בין פנים וחוץ, ולנווט בין רגש לחשיבה. והים, כמו הים - גלי ומתנודד - כראי לנפש ורגש המתבגר/ת והמבוגרים סביב - מוטב יהיו עתה למגדלור המאיר ל"ספנים והספניות" הצעירים והצעירות את הדרך.

פתחנו את השנה בתקופת היסטוריה מרתקת - תקופת מגלי עולם. הגילוי המסעיר הראשון היה המניע לצאת למסעות הגילויים. היו אלה תבלינים, ניחוחות וטעמים שהציתו את החיך והדמיון והובילו לפתיחת עידן חדש - עידן התגליות היבשתיים והימיים, שהשפעותיו ( לטוב ולרע) ניכרות עד ימינו אנו. למדנו על כוחה של הכנסיה ועל תפיסת העולם הדתית, על גדול הנוסעים היבשתיים - מרקו פולו.



על ערי איטליה המשגשגות: פירנצה, גנואה וונציה, על אנריקה הספן, "הסטארטפיסט", דמות המדען החוקר במעבדה - פורץ הדרך ומסעות החקר הפורטוגזיים שהובילו לגילוי נתיב ימי להודו ממזרח.



וכעת אנו לומדים על כריסטופר קולמבוס, תוך כדי נגיעה ביהדות ספרד, תור הזהב וגירוש ספרד. מחכים לנו עוד וסקו דה גאמה ומגלאן ומגלים נוספים אותם יחקרו ה"ספנים והספניות" של כיתה ז' בעבודות חקר עצמאיות. אנו לומדים לא מעט היסטוריה...גם בכיתה וגם בזום, נענים ל"אתגר הקורונה" בעבודת דיבור, שירה ונגינה, בכתיבה, באמנות ומלאכת יד, מתחילים לצעוד צעדים ראשונים בעולם האלגברה והמשתנים האלגבריים ומתחדשים בשיעורי אנגלית באנגלית.

בימי ראשון האחרונים, התמזל מזלנו (לפני הסגר) - זכינו לטעום ולחוש את הים בשני שיעורי הימיה במסגרת ביה"ס לחינוך ימי באשדוד. חווית ניווט וגיבוש מעצימה ונהדרת. גילינו כי גם בים ואפילו על אחת כמה וכמה "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם". ואנו מצפים בכליון עיניים לשוב אל הים הפתוח בתום ימי הסגר.



התחלתי בשיר שמלווה את שיעורי הבוקר שלנו ואסיים בדקלום המלווה אותנו מדי בוקר:


"תן לסתות בריאות לי אל - ותן גם משהו לטחון!
תן גוף בריא וגם בינה, כיצד לשמור אותי חסון.
תנני נפש טהורה ושכל טוב, אשר בלי חת -
בהתקלו בחטא ורע - יחיש תיקון למעוות.
תנני רוח בן-חורין ולב אמיץ, לא בכייני,
בל אפנק יותר מדי יצור טרדן, ששמו "אני".
תן חוש הומור לי, אל רחום לראות האור שבדברים,
למצוא קצת אושר בחיי, ולחלקו עם אחרים!"

אמן…


אני מאחלת לכולנו, שנה טובה, חדשה, ברוכה, טבולה בהרבה משפחתיות ואהבה, שתביא בכנפיה פתיחות, גמישות ואור יצירה.

אפרת


כיתה ח'

תלמידי ח ממחישים עד כמה הם מותשים
תלמידי ח ממחישים עד כמה הם מותשים מכדי להיכנס לשיעור זום מתמטיקה
Comments