אלומה - גיליון 3, מאי 2013

הזמנה ליריד האביב
אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

גיליון 3, מאי 2013

05.05.2013
לפניכם הגיליון השלישי של אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות.
והפעם, גיליון עמוס בפירות הילדים.
ביום שישי הקרוב יתקיים יריד האביב השנתי שלנו. כולם מוזמנים!

ניתן ומומלץ להפיץ את הידיעון במעגלים הקרובים אליכם - משפחה וחברים, ובכך לאפשר להם הצצה למתרחש אצלנו.

שלכם, 
צוות בית חינוך אלומות

אלומה לכיתה

סיכום אירועים מרץ- מאי 2013

פסח בבית חינוך אלומות

אלבום תמונות פסח בבית אלומות

כיתה א'

בתקופה האחרונה היינו עסוקים בתקופת הכתיבה ובתחילתה הגיעו אלינו חמישה מלאכים יקרים: גבריאל, רפאל, מיכאל, אוֹריאל ונוּריאל שנענו לקריאתו של אלוהים לרדת אל האדמה ולעזור לבני האדם כל אחד מהמלאכים לימד את בני האדם דבר מה והביא להם במתנה את אחת מהתנועות ( אָ, אֶ, אִ, אוֹ, אוּ) אשר מקשטות את המילים אותם אנו כותבים.
המשכנו אל תוך תקופת טבע (אותה ניצלנו לתרגול הכתיבה ומעל כל ציור שציירנו כתבנו משפט קצר). בתקופה זו התוודענו לשמש ולירח שחילקו בניהם את היום והלילה וכל אחד מהם גם קיבל אחריות- השמש על עונות השנה והירח על חודשי השנה. ומשם המשכנו ולמדו על העונות ועל חודשי השנה על שבעת המינים ועל החיטה והביכורים.

תקופה זו היא הקדמה לתקופות הגאוגרפיה וטבע בכיתות הגבוהות ובה הילדים לומדים על הטבע הסובב אותם מתוך סיפורי אגדה.
בשיעורי המוזיקה אנחנו כבר מנגנים ארבעה צלילים על החלילית! צליל הרוח, הנשר, הקוקיה והיונה וכבר משתוקקים ללמוד את הצליל הבא. בשיעורי הערבית אנחנו כבר סופרים בחופשיות שרים, משחקים מדקלמים את ימות השבוע והעונות ולומדים גם על הפירות. ואנחנו כל כך נהנים שלא שמנו לב והשנה עוד מעט ונגמרת לנו....

כיתה ב'

לא מכבר סיימנו תקופת חשבון; בה התחלנו בהרחבת ספירת לוחות הכפל מעבר ל-12 פעמים, יחד עם גמדון אוצרון הכנסנו סדר במחסן האוצרות של המלך ומיינו את אוצרותיו לשקי עשר ואוצרות בודדים-כך פרשנו תמונה ראשונית של המבנה העשרוני. התאמנו בזריקת כריות לתוך סלסלת שקי העשר וסלסלת האוצרות הבודדים. בע"פ ובמחברות פתרנו תרגילי חשבון לרוב: הוספנו, החסרנו, כפלנו, חילקנו. נענו וצעדנו במרחב הכיתתי תרגילי חיבור וחיסור, עם מוטות הנחושת התאמנו על משפחות הכפל (למשל, פעם אחת שבע שווה שבע- תוך כדי עמידה מול בן זוג- צעד צעד צעד צעד במקום ונקישת מוטות בפתרון), התאמנו על לוחות הכפל בספירות גוף, במחיאות, ברקיעות, בהליכה על קורה ובקפיצה בחבל. גם היכרות עם המספרים הזוגיים והאי-זוגיים הספקנו לעשות.
בשבוע שעבר התחלנו תקופת חדשה, היא תקופת ניסים וצדיקים. פתחנו אותה עם סיפורם הנוגע ללב של רבי עקיבא ורחל-בתו של כלבא שבוע. מדי יום אנו פוגשים צדיק/צדקת מסיפורי היהדות ומתרבויות העולם. את הסיפורים מלוות שיחות "ריקול" מרתקות, כתיבה עצמאית/משותפת וציורים ססגוניים במחברות התקופה ובצבעי מים.

כיתה ג'

תיבות קינון

ביום רביעי שלפני פסח התחלקנו
ל-12 קבוצות (לזכר "שתים עשרה עשרת השבטים"). הצטרפו אלינו תלמידי כיתה ז' ויחדיו בנינו את תיבות הקינון היפיפיות.
השקט השורר כשגרה בכיתה, הופר על ידי קולות פטישים, מסורים, מבריגות וצחקוקים ובתום כשעתיים היו לנו 12 תיבות קינון מרשימות שהסתדרו לנו לתמונת מחזור.
בהמשך, תלמידי כיתה ה' חוררו את התיבות כדי לאפשר את כניסת הציפורים ואת תליית התיבות.
למחרת, עסקנו בהצבת התיבות על ענפי העצים השונים. הילדים טיפסו לגבהים שלא הייתם מאמינים, נשרטו ונחבלו אך עמדו במשימתם.
סושי
עכשיו כל שניתן לקוות שהציפורים תמצאנה את התיבות שבנינו לכבודן כראויות למגורי קבע.
במקביל לעבודת זו, עסקו שאר ילדי הכיתה בניקוי וסידור כיתה ובהכנת ארוחת הפיקניק.
שולחן הארוחה היה יפה לתפארת. בהמשך היום הדלקנו אש והכנו מצות על סאג' וסעדנו בצוותא עם כיתה ב'.
לא מכבר סיימנו את תקופת תורה. למדנו את סיפורי האבות ועד למעמד הר סיני ומות משה.
בשיעורי כלכלת הבית אנו ממשיכים להכין מטעמים: סושי, פונדו גבינות' פונדו שוקולד, מאפינס ועוד. הילדים עצמאיים למדי בנושא הבישול והמיומנות שלהם הופגנה בליל ל"ג בעומר במסיבת ברביקיו.

כיתה ד'

"בגאוגרפיה צריכים להיפגש  הישגיהם של כל יתר השיעורים ועליהם לזרום יחדיו בדרכים שונות" (אמנות ההוראה, הרצאה 11 שטיינר)
כיתה ד 


עם אתגר כזה כיתה ד' מסיימת תקופת מולדת. תקופה ראשונה בלימודי גאוגרפיה.
במסגרת התקופה הילדים הכירו את הכיוונים השונים (דרום, מזרח...), חוו את האיכויות של כל כיוון ולמדו להתמצא ולמצוא אותם ללא מצפן.
הכרנו את הסביבה הקרובה שלנו, שמענו על החיים שהיו בעבר והיום. טיילנו, ניווטנו, ציירנו ואפילו פיסלנו את אזור השפלה בארגז חול.

מזרח מול מערב מזרח מול מערב

באחד השיעורים הילדים התבקשו לכתוב על חיי ילד בכפר באזור השפלה לפני הרבה שנים. הנה מה שאחת התלמידות כתבה:
חיי הכפר
"אורה, אורה! בואי'נה לראות". אורה חברתי מגיעה. אני חיה בכפר. ביתי בנוי מאבן. (מוצאים אבן סדוקה ואז שמים שם כפיס עץ ועם פטישים שוברים האבן ועושים בתים). אבי עובד במשק, יש לנו גמלים, חמורים, פרה ולה עגלון קטן. אמי עובדת בתפירה, היא תופרת לאנשי הכפר בגדים. מול ביתנו יש גבעה קטנה שאורה ואני בנינו שם טרסות. אנו מגדלות שם חיטה, ירקות ועץ תפוזים קטן אמנם. אורה באה.
חיי בכפר
"תראי, הביאו לאמי בד במיוחד מהודו!". היה זה בד יפה מאוד. כולו פרחים בצבע הלילך. אורה נלהבת. אביה עובד בבית הבד הוא גם זיית (עובד בזיתים). אימה של אורה עובדת בסבונים. מפסולת הזיתים מכינים סבונים. "היום הדוד חיים הזמין את ילדי הכפר לבציר בכרמו" אמרה אורה. אנו הולכות לטרסה שלנו. אנו קוטפות עגבניות ופלפלים ובסוף מוסיפות גם צרור זעתר לסל. אנו מכינות מרק וכולם באים והכל אוכלים. אחר כך אורה ואני שומרות על אחי יוסי ועל אחותה חנה. אנו הולכים לקולומבריום של הכפר ומאכילים את היונים. אחר הצהריים מגיע. איזו מסיבה! כל ילדי הכפר באו אל הגת של הדוד חיים. איזו המולה! הילדים לצים וצווחים מהתרגשות ושמחה. בתוך אבן שטוחה חצוב ריבוע, שם דורכים על הענבים. משם ישנה תעלה שמובילה לקערה גדולה. כולם מנקים היטב את רגליהם וכאן מתחיל הכיף. זו המלאכה האהובה עלי ועל אורה. אחר כך אורה אומרת: "אבי הזמין אותנו אל המטע שלו למסיק זיתים מחרתיים".  איזה כיף! אני מהרהרת. בערב כל זקני הכפר יושבים וכותשים במדוכות. הם מלבנים כל מיני דברים שקרו בכפר. מכאן האמרה "לשבת על המדוכה". הם כותשים במרץ עשבי תיבול. בעוד כשבוע נתחיל להכין כבשן סיד. שזה בור עמוק באדמה, שמים עליו ענפים ועליהם ערימה של אבני גיר ומבעירים אש. אחרי כשבוע לכל היותר נמסים אבני הגיר ואפשר לצפות את הבור. לשם כל הנחלים זורמים ואז אפשר לשתות מים נקיים. זהו, עמל היום נגמר, השמש שקעה ומחר השחר יפציע מחדש, יום חדש! ובינתיים - ליל מנוחה!

כיתה ה'

ילדי כיתה ה' חזרו מחופשת הפסח לתוך תקופת גאוגרפיה  בכיתה ה לומדים על ארץ ישראל וחלקיה השונים. ראינו והבנו כיצד מהווה ארץ ישראל מקום מפגש של יבשות, דתות, תרבויות ועוד (הפן הרוחי).  ציירנו מפות של חלקי הארץ השונים, פיסלנו בחמר והעצמנו את ההתמצאות במרחב (הפן הפיסי).התוודינו אל חלקי הארץ דרך האנשים המיישבים אותם (הפן הנפשי)דרך הרבדים של טופוגרפיה, כלכלה, תרבות, התיישבות על גווניה השונים (עיר, כפר, מושב, קיבוץ ועוד) והיסטוריה.
אך ללא ספק שיא השנה הוא  אירוע האולימפיאדה. זהו רגע סף ונקודת פסגה בילדות (אולימפוס הילדות). הילדים, כמו התרבות היוונית העתיקה, מבטאים בגיל זה שיא של אידאליזם  יופי ואסתטיות  איזון בין שמיים וארץ , בין הרוח ובין הגשמי. תמונת האדם היווני- מבטאת היטב הלך נפש זה של הילדים.
את מהלך האולימפיאדה ניתן לקרוא בכתבה המצורפת. אך את החוויה העצומה שחוו הילדים קשה מעט  לתאר במילים. אוכל לומר שהילדים הסתובבו משך שלושת הימים (וכל יום זה הלך והתחזק) עם מבט בענייניהם שאומר " זה טוב, זה כיף, זה טעים, רוצה עוד, תודה שאתם מבינים אותי, שלא יגמר...!" . גם להורים שהצטרפו ליוו ולקחו חלק בחוויה , למרות שעבדו קשה מאוד ובלעדיהם זה לא היה יכול לקרות, היה מבט דומה.
כעת ננוח מעט במרומי האולימפוס ועוד מעט נמשיך בדרכינו, אט אט נרד אל הארץ לעבר רומא ותחילת גיל ההתבגרות.

דרך צלחה!

כיתה ו

סביב גיל 12 החשיבה הביקורתית מתחזקת, הגפיים מתחילות להתארך ,יכולות החשיבה מתחזקות וישנו רצון להבין ,ישנה הבנה של סיבה ותוצאה באופן עמוק והם יכולים לתפוס מהלכים היסטוריים מורכבים יותר. עלול להיות שבר מול עולם המבוגרים והם זקוקים ליד בוטחת ויציבה ועם זאת מאפשרת .הילד מבקש דיוק ומקבל זאת דרך הגאומטריה אך בשילוב עם יופי המרחיב את הנפש, החושים של הילד 'רעבים' לחויות והעולם הפנימי מבלבל בין סובייקטיבי לאובייקטיבי, לזה המענה הוא חינוך החושים דרך התבוננות, הקשבה ועבודה דרך גישה פנומנולוגית[מתוך התופעות] בפיזיקה והחדירה לעולם התופעות המינרלי בעולם.
כיתה ו בשבועות האחרונים עוברת לומדת על האדם וממלכת הצומח [בוטניקה] והתחלנו ממש לעבוד על הצגת סוף השנה 'המלך זקן הקיכלי', אנו עוברים השבוע לגאוגרפיה/גאולוגיה ונסיים בתקופת גאומטריה. בו זמנית אורנה [סטז'רית לחינוך] מלמדת 'כלכלה מקיימת'.

כיתה ז'

כתה ז' סיימה את תקופת רנסנס בה למדנו על השינויים שהביאה תקופה זו בתחומים שונים; ציור ופיסול, מדע, ארכיטקטורה, דת, מבנה המדינה, אסטרונומיה והתאטרון.
תקופת רנסנס לוותה בסדנת תאטרון, בשירה, ציור בפרספקטיבה, דקלום וכעת אנו מתחילים שיעורי ריקוד ופיסול מסכות שיעשירו את ערב הרנסנס שיערך בסיום השנה.
תקופת אסטרונומיה
כעת אנו בתקופת אסטרונומיה, לומדים על כוכבים, כוכבי לכת, קונסטלציות ותנועת הכוכבים המדומה סביב כדה"א. בהמשך נתבונן במופעי הירח לאורך החודש. כך נהפוך לבני בית לא רק על האדמה אלא גם בשמי הארץ העוטפים אותנו כגלימה בכל לילה בחיינו. 
בקרוב נצא לטיול שנתי בצפון, נלון בהרדוף, נתור בשבילים הירוקים ביום ונתבונן בכוכבים בלילה. 

תמונות ממחברות רנסנס תמונות ממחברות רנסנס 
 תמונות ממחברות רנסנס

זרקור למלאכה

כיתה ב'

הילדים סורגים בשקיקה והנאה. הרבה חיות חדשות נולדות אצלנו בחוה.
בימים אלה, מצטרפים לחוה ארנבונים עם גזרים, משפחות של ברווזים ומשפחות
לוויתנים קטנים.

כיתה ג'

עבודה במסרגה אחת. עכשיו עברנו לעבודה בנולים.


כיתה ד'

עוד ועוד ילדים מסיימים את הרקמה ותופרים אותה לכרית. יש בכיתה כבר
כמה וכמה כריות ססגוניות יפהיפיות וישנם ילדים שכבר עובדים על רקמה חופשית.
רוקמים תמונות נוף, חיות וככל העולה על דעתם.



כיתה ה

עבודה בחמש מסרגות

כיתה ו

יש בכיתה כבר כמה בובות מוכנות

כיתה ז

עבודות תפירה וריקמה יצירתיות

 
  


וידאו של בית חינוך אלומות


Comments