אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

נובמבר 2013

10.11.2013
לפניכם גיליון הראשון לשנה"ל תשע"ד - סיכום אירועים אוגוסט-אוקטובר 2013.
ניתן ומומלץ להפיץ את הידיעון במעגלים הקרובים אליכם - משפחה וחברים, ובכך לאפשר להם הצצה למתרחש אצלנו.
ביום שישי 22 בנובמבר יתקיים יריד הסתיו הראשון שלנו, וכולכם מוזמנים.

שלכם, 
צוות בית חינוך אלומות

כיתה א'

שלום כיתה א
כיתה א' כאילו התחילה לנו פעמיים השנה. הגענו בתחילת השנה "לחימום" קצר ובתוכו חגגנו את ראש השנה יום כיפור וסוכות. במחברות רשמנו את התנועות שהן הבסיס להכל - את הקו הישר והקו העגול. אחרי חופשת סוכות התחלנו "באמת" ונכנסנו לשגרת לימודים ברוכה בה הילדים לומדים אט אט את הרגלי הכיתה ובית הספר.
בתקופת האותיות הראשונה שלנו, ליווינו את נתנאל והודיה במסעם לפיענוח הסימנים שבקלף העתיק שנתן להם אביהם. האב, האיכר הבטיח כי כאשר יתגלו הסימנים תפילותיו יתגשמו והגשם ירד על הארץ והוא יוכל לחרוש שוב את אדמתו היבשה. בדרכם הבינו הילדים כי עליהם להביא מרפא למלך שכושף ורק כשיתרפא וסימני הקלף יפוענחו יחזור הגשם. המסע היה ארוך ומפרך, במהלכו פגשו מקומות וחברים שונים שגילו להם עוד ועוד סימנים בקלף ואנחנו גילינו כי אלו הן האותיות. 
א ג
במחברות ציירנו וגם כתבנו את האותיות. לבסוף, ביום בו נמצא המרפא למלך ירד הגשם. והאיכר יכול היה לשוב ולחרוש את אדמתו. וכשיצאנו להפסקה גם אצלנו ירד הגשם והביא עימו הרבה שמחה... 
"איכר אחד עמד איתן,
איתן על אדמה.
אל האל יישא תפילה:
אנא הבא גשמי ברכה."
בינתיים, התחלנו בשבוע האחרון את תקופת 
החשבון הראשונה, הילדים סופרים ומונים במרץ ובהתרגשות ובמחברת כותבים את המספרים. כבר אנחנו יודעים כמה מנורות יש לנו בכיתה (וגם כמה לא עובדות...), כמה שולחנות, כמה חלונות, כמה קשתות, כמה סלסילות, כמה עצים בדרך לפארק...
סוכות רק נגמר וכבר חנוכה ממשמש ובא ותקופת החשבון תהיה מלווה בפעילויות ויצירות לקראת החג היפה הזה. 
ואנחנו ממשיכים לצפות לגשם ולחורף שיבוא...  

כיתה ב'

אם בכיתה א' המעגל הוא המאפיין, האחדותיות. הרי שבכיתה ב' מתחיל פיצול (שילך ויתעצם לקראת מפנה גיל תשע אצל רוב הילדים). ועם איכות זו נעבוד במהלך השנה ונכוון לשם את החומרים הלימודיים והפעילויות בכיתה.
תקופת רישום הצורות היא התקופה שאיתה פתחנו את השנה. הפעם ליווה את התקופה הדקלום של לאה גולדברג "הסנאי חברו" : "...והמים צלולים וזכים מול האי ורואה הסנאי את עצמו כבראי...". גם אנחנו ראינו את עצמנו בראי (החבר שממול) וכל צעד ותזוזה שעשינו עשה החבר שבראי. כך נענו את הצורות כאשר החבר שבראי מלווה אותנו וכאשר ציירנו את הצורה במחברת ואח"כ את תמונת הראי שלה, גילנו צורה חדשה המורכבת משני חלקיה.
תקופת משלים
המשכנו לתקופת משלי חיות בה שמענו משלים רבים. ולמה משלים? כי בהם לוקחת כל חיה תכונה אחת מהאדם באופן חד צדדי, כביכול החיות הן הצדדים הנמוכים באדם (אל דאגה,את הצד הגבוה יפגשו הילדים בהמשך, בתקופת צדיקים). וכך בדקלום, הצגות וכתיבה למדנו את המשלים ואת מחברותינו מפארים שני דקלומים שלמים שכתבנו.

האריה והעכבר
האריה והעכבר
עכבר קטן לשוט יצא,
על ראש הליש עצמו מצא.
התעורר האריה זעוף משנתו.
התחנן העכבר על חייו באומרו:
"אל תחזיקני כבן ערובה
ובבוא העת אחזיר לך טובה".
צחק האריה ושחרר העכבר
והקשיבו כיצד התגלגל הדבר:
באחד הימים האריה הנכבד,
בכבלי הצייד נתפס ונלכד.
שאג האריה  שאגה עצומה
לעזרתו נחפז העכבר במהרה.
את כל הכבלים כירסם חיש מהר
ואת האריה לחופשי שחרר.
אמר העכבר: 
"התיזכור כי צחקת
ולי כלל לא האמנת?
והנה גם הקטון בחיות,
לעזר רב יכול להיות!"

שבוע אינדיאנים
בשבוע שעבר יצאה כיתה ב' לשבוע אינדיאנים. הקמנו מחנה אינדיאנים ביער בן שמן, על גבעה בין תחנת הרכבת פאתי מודיעין לכביש מס' 1. התנסינו בפעילות שטח, הכרת הסביבה, הבערת אש, יצירה, הכנת ארוחת הבוקר ועוד ועוד. התרבות האינדיאנית מקבילה למקום שבו נמצא הילד בגיל שמונה בין עולם שבו האדם הוא חלק מהעולם לבין העולם שבו ניצב האדם מול העולם. זו הזדמנות להעניק לילדים את החוויה הבלתי אמצעית של הטבע באופן אינטנסיבי. 

כיתה ג'

את השנה התחלנו בתקופת "מעגל השנה" בה הבחנו במחזורים הסובבים אותנו מאז ומתמיד והעלנו אותם לפני התודעה - חלקי היממה (שמש), שבוע, חודש (ירח) וכן עונות השנה במעגל השנתי. תקופה זו התחברה באופן טבעי למעגל החקלאי וכך למשל אספנו את פירות הקיץ ורקחנו מהם ריבה נהדרת שביכולתה לשמור על הפרי לאורך כל השנה.
לתקופה זו אוכל לקרוא גם "תקופת הכרות" בה למעשה הילדים ואני הכרנו ופצחנו בדרכנו המשותפת. 
עם החזרה מחופשת חג הסוכות צללנו לשגרה ולתקופת תורה, תקופה ונושא חדש לילדים. כל ילדה וילד קיבלו מחברת חדשה ומכובדת, עטופה זהב, בה עבדו במהלך החודש האחרון וימשיכו לעבוד בתקופות התורה הבאות בהמשך השנה. במהלך התקופה העמקנו בסיפור הבריאה אותו עיבדנו בדרכים שונות - דקלומים, סיפורים, מדרשים, כתיבת הפסוקים, כתיבה יוצרת (בעיקר סביב בריאת החיות), ציורים מונחים וחופשיים וכן ציור בצבעי מים שליווה כל יום וחלק בבריאת העולם. המשכנו בסיפורים ובעבודה דרך גן העדן, אדם וחוה, והגירוש מגן העדן שכה נגע בילדים.  

במהלך השבוע הילדים עובדים גם בשיעור כלכלת בית המתקיים מדי יום שני. אנו רוקחים, כובשים ואופים, כיף גדול, העשייה מהנה והמטעמים (כמעט כולם) יוצאים משובחים.
בשיעור חקלאות אחרי עבודה מרובה על השבחת הקרקע הגענו סוף סוף לזריעה, השבוע זרעו הילדים בחלקת החיטה אותה עיבדו היטב לתלמים יפהפיים.

כעת נשואות פנינו לתקופת חשבון ולגשמי הברכה. 
צבעי מים בריאה ציור לוח בריאה
עבודה בערוגות 
בתמונות: 
עבודות בצבעי המים של היום הרביעי - בריאת המאורות, ושל היום החמישי - בריאת חיות המים והשמים. 
ציור מונחה לוח-מחברת לכבוד השלמת הבריאה.
הילדים מעבדים את האדמה. 

כיתה ד'

קומזיץ כיתה ד
כיתה ד' פתחה את שנה"ל בתקופת גאוגרפיה בה עסקנו בכיווני הגוף והמרחב - צפון דרום מזרח ומערב. למדנו למצוא את הצפון ביום (שמש), בלילה (כוכבים) ובאמצעות המצפן. עוד למדנו על מחזור המים בטבע. סיימנו את התקופה בקומזיץ עם לינת לילה.

מני ים עולים עבים
ומני עבים יורדים מים;
מים נקווים בתוך הארץ,
ומני ארץ יוצאים עינות;
עינות הולכים אלי פלג,
ופלגים הולכים אל נחל.
נחלים הולכים אלי נהר,
ונהרים הולכים אלי ים;
ומני ים עולים עבים,
ומני עבים יורדים מים -
וחוזרים חלילה לעולמים,
ואין לדבר סוף כל הימים.

לא מכבר סיימנו את תקופת סיפורי הצפון - הסיפורים עם האלים, הענקים והגמדים כבשו את הילדים ואותי, על שלל המאבקים, התככים והתעלולים.
לא מכבר התחלנו את תקופת החשבון הראשונה שלנו - בה נלמד את סדר פעולות החשבון, פירוק לגורמים, כפל וחילוק במאונך, וזאת בדרך לשבירת השלם והכרת השבר הפשוט.
בשירה ובנגינה אנו עובדים בקנון, ורעש ומהומה מפנים דרכם להקשבה ולהרמוניה. את אותה הקשבה אנו מנסים ליישם גם בשיח בנינו:

כאשר אני מדבר,
שקט אתה וקשוב לדברי
כאשר שקט הנני,
קשוב לבי לאשר תאמר;
כאשר שר אני, שר אתה איתי
ויפה שירתנו אלפי מונים;
כאשר שוקטים אנו יחד,
נגלים לעינינו נפלאות תבל כולה.

כיתה ה'

כיתה ה פתחה את השנה עם תקופת תרבויות קדומות.
אם סיפורי התנ"ך כגון בריאת העולם, סיפור נוח והמבול או סיפורי האבות – זמינים, מוכרים לנו ואנו מזדהים עימם, מרגישים שהם חלק בלתי נפרד מאתנו. הרי סיפורי תרבויות של עמים אחרים לעיתים מביאים עימם, במיוחד בגיל הזה, אתגר מיוחד.
יש והסיפורים מעניינים אותנו אך גם אנו מרגישים רחוקים מהם.
זהו המקום שבו נמצאים ילדי כיתה ה'. אם בכיתות הצעירות אנו מרגישים חלק ממה שהעולם סובב אותנו, הרי מגיל 9-10 הילד מתחיל להתבונן על הדברים בריחוק מסוים. הוא בוחן ושואל באופן לא מודע: "מה בתוכי ומה נמצא מבחוץ לי?"
כך הובאו סיפורי התרבויות של עמים אחרים: הודו, פרס, בבל ומצריים. בסיפורים הללו – המיתולוגיות הללו – טמונים חכמה גדולה והתפתחות האנושות.
לדוגמה: אם הודי היה יכול להתחבר לחכמת היקום ע"י שקט פנימי, שלווה ופרישות – הרי הבבלי או המצרי היו צריכים לחקור את העולם (חיזוי בכוכבים, פולחן המתים וכדומה) כדי להגיע לחכמת העולם.
הילדים הקשיבו לכך בסקרנות רבה, הבינו את השינוי וההתפתחות בכל עם אך לא הזדהו עם האנשים. דיונים מעניינים עלו בכיתה. אחד הדברים שנאמרו היה "ככל שהאדם הפך להיות חכם יותר – הזמינות של חכמת העולם התרחקה ממנו" והיכן אנו נמצאים... זו כבר שאלה למחשבה...
אני מצרפת צילומי דקלומים ועבודות שנעשו ע"י הילדים כחלק מעבודת הסיכום שלהם. זו הייתה תקופה מרתקת ומעניינת ואני בטוחה שהילדים נהנו ממנה עד מאוד.
חמשיר דקלום בבל תפילת ההודי 
דקלום הודו מצרים

כיתה ו'

כיתה ו באה לתת מענה לילדים, בני ה 12 ההופכים לנערים צעירים. זהו תחילת המעבר מהילדות לנערות בו יש קפיצה במבנה הפיסי של הילדים המלווה בקפיצה מחשבתית אך בוסר בתחום הרגש. הפער בין ההתפתחויות יוצר מתח רב בנפשם של הילדים ואנו מנסים לתת מענה תזונה והכוונה לצורך החדש שנולד.
התחלנו את השנה בתקופת גיאוגרפיה. בתקופה זו התרחבנו מלימוד ארץ ישראל להכרת המדינות הסובבות את הים התיכון. בסוף תקופה זו נסענו למוזיאון הימי בחיפה (מאוד מומלץ), ביקרנו במוזיאון חיל הים וסיימנו בצלילה בחוף דור. 
המשכנו לתקופת גיאומטריה. בתקופה זו למדנו להשתמש במכשירי השרטוט-סרגל, מחוגה ומד זווית. למדנו את הבניות השונות וכיצד משתמשים בהם ליצירת מעגלים ומצולעים מדויקים.
בסוף תקופת גיאומטריה יצאנו לטיול השנתי. משך הטיול היה שלושה ימים בהם עלינו ממבוא חורון דרך נחל כפירה להר הרוח. משם לאבו גוש ועד לצובה וביום האחרון הלכנו עד לעין חנדק למרגלות אבן ספיר. הילדים ישנו בחוץ ובישלו את הארוחות שלהם כמעט בעצמם (על המדורה). הטיול היה חוויה מגבשת לכיתה ומותחת גבולות להרבה ילדים. הילדים גילו יכולות חדשות של עצמם ומתוך כך רחשו לעצמם עוד יכולת לעצמאות וחופש.


כיתה ח'

הבסטיליה בוערת
כתה ח החלה את השנה בתקופת היסטוריה: מהנאורות למהפכה הצרפתית. לאחר מכן המשכנו לתקופת פיסיקה בה אנו לומדים על שלושת סוגי המנופים וכן על גלגלות. לפני כשבוע יצאנו לטיול שנתי בן 2 לילות באיזור בן שמן, ישנו תחת כיפת השמיים, הכנו את ארוחותינו על אש המדורה, טיילנו, הקמנו אוהל פתוח ומשותף, ציירנו, קוששנו עצים, ניקינו, יצרנו עששיות שיצרו אווירה קסומה בלילות, שרנו, ניגנו וטיילנו בלילה. כל זאת בתמיכה של רחלי קפילוטו וגיא בנה שהיו איתנו מהתכנון ועד הביצוע המרהיב. 

הטיול בתחילת השנה קרב בין ילדי הכתה ויצר אווירה חמה ונעימה.







מופע חנוכה בלפיד - סיפורים מארץ קולילי מבית מוסיקה אורגנית

סיפורים מארץ קולילי 

המופע סיפורים מארץ קולילי מבית מוסיקה אורגנית יצא בדיוק בחנוכה לפני שנה לסיבוב בכורה והתארח אצלנו בשהם.
במהלך השנה המופע שופר ושודרג וגם השנה כולכם מוזמנים לחגוג איתנו את חג החנוכה בשירים, סיפורים וריקודים!

יום רביעי 4.12 בשעה 11:00 באולם התרבות בלפיד

על המופע סיפורים מארץ קולילי:
המופע עוסק במעגל עונות השנה ומספר את סיפור העונות באגדות ושירים, עם המון הומור, פשטות, שמחת חיים ואהבה לילדים ולעולמם העטוף ומלא הקסם.
על הבמה כלי נגינה רבים ומגוונים וביחד עם ארבעת חברי הלהקה נוצרת חגיגה של צלילים, צבעים, דמויות משעשעות ואגדות שמגלות סודות.
זהו מופע מוסיקלי ייחודי באווירה כפרית- צוענית, כמו בתקופות נושנות בהן אנשים, נשים וילדים נפגשו בירידים כדי לשיר ולרקוד ולהקשיב לסיפורים!
במופע סיפורים מארץ קולילי נשזרים אגדות, סיפורים ושירים מהרפרטואר האהוב של מוסיקה אורגנית.
משתתפים: שאול גרוס, אסף לוינבוק, סנגיט דותן סגל, ענבל סמדר.
בימאית: ירדן בר-כוכבא
הפקה: ניה הפקות
המופע מומלץ לילדים מגיל 3 עד 7. אורך המופע כ- 50 דקות.

פרטים והזמנות כרטיסים:
052-3764421, 050-7606108
כרטיסים מוזלים במחיר 50 ש"ח במכירה מוקדמת!
מספר המקומות מוגבל.

וידאו של בית חינוך אלומות

Comments