אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

פברואר 2014

03.02.2014
לפניכם הגיליון השני לשנה"ל תשע"ד - סיכום אירועים נובמבר 2013 - ינואר 2014.
ניתן ומומלץ להפיץ את הידיעון במעגלים הקרובים אליכם - משפחה וחברים, ובכך לאפשר להם הצצה למתרחש אצלנו.
ארועים קרובים:
ביום שני, 10 בפברואר - כיתה ד' מעלה את ההצגה "מותו של בלדור"
ביום שני, 17 בפברואר - כיתה ב' מעלה את ההצגה "מי השליט החזק מכל?"
ביום שני, 24 בפברואר - כיתה ג' מעלה את הצגת "בראשית"


שלכם, 
צוות בית חינוך אלומות

כיתה א'

באגדות, הרבה פעמים נדרשים הנסיך או הנסיכה לצאת למסע, שלא אחת מובילם אל לב היער. שם נמצאת עבורם ההזדמנות להתפתחות או להשתנות. הדרך ביער הולכת פנימה-פנימה כמו הספירלה, בכל מקום נתן לפגוש דברים דומים הנמצאים בנקודה אחרת, פנימית יותר. זוהי תנועת הספירלה שאותה אני מוצאת גם בכיתה א'. במהלך השנה אנו לומדים שלוש תקופות עיקריות (רישום צורות, אותיות וחשבון) וחוזרים עליהן שלוש פעמים. וכמו באגדות, בכל פעם ממקום חדש המאפשר העמקה וגילויים חדשים.

במחצית השנה אנו נמצאים בסיומה של תקופת האותיות השנייה, בה גילינו בהתרגשות מתוך הסיפור והציורים עוד ועוד אותיות וגם כתבנו אותן. בתקופה זו הילדים מפתחים את יכולת הזיהוי של האותיות שכבר למדנו וצליליהן, מתוך המשחקים והדקלומים מגלים את הקסם שבאותיות המרכיבות את המילים. וסקרנים לגלות מהי האות הבאה אותה נלמד.

בנוסף לנושאי הלימוד המרכזיים רוכשים הילדים כישורים חדשים, מהנים ומאתגרים.

לפני כחודשיים, בטקס חגיגי קיבל כל ילד את החלילית הראשונה ובשיעורי מוזיקה ביחד מנגנים בהן בשמחה והכיתה מתמלאת בצלילים מרנינים.

דלגיות וגמדים קטנים כבר הגיעו לכל ילד וכעת בשיעורי מלאכה אנו סורגים בחדווה תיקים ססגוניים לחליליות. כבר למדנו לקפוץ בחבל, ואין דבר משובב לב יותר מלראות את הילדים מדלגים וקופצים גם בהפסקות.

העשייה מרובה ועשירה ויחד עם השקדנות והרצינות מלווה גם בשמחה והשתובבות. מתוכה אט-אט נבנית ומתעצבת הכיתה. קצת כמו הפירמידה (ראו תמונות).  

 
עבודות בפלסטלינה מסיפור האותיות    מחברת

 
שיעור מלאכה                          טקס קבלת החליליות

בטיול השבועי

 

כיתה ב'

כיתה ב נמצאת בתקופת צדיקים. במהלך תקופה זו עשינו רוטציה מחנכי כיתה ב, ה ו-ו'. מתוך מטרה להכיר טוב יותר את הכיתות האחרות, להביא לילדים עבודה עם מחנך אחר אשר מביא את המתנות שלו לכיתה.
כך, אני איריס מצאתי את עצמי שוב עומדת מול ילדי כיתה ב החמודים ומלמדת תקופת צדיקים כשבכיתה שלי מוהן, מחנך כיתה ו מלמד גיאוגרפיה וירמי , מחנך כיתה ב, מלמד פיסיקה בכיתה ו והשמחה גדולה....
במהלך התקופה אנו שומעים סיפורים מהתרבות היהודית כמו רבי עקיבא, הילל ועוד.
 
תקופת צדיקים
מטרת התקופה הינה לתת מזון נפשי לילדים, מעין צידה לדרך לקראת השנה הבאה. לקראת גיל 9 חל תהליך התבגרותי טבעי בו הילדים חווים את עצמם בנפרדות מהעולם, כלומר הם כבר לא מרגישים חלק בלתי נפרד מהסובב אותם אלא מתחילים יותר להתעורר. להתבונן קצת מהצד על העולם, על ההורים, על האנשים. בנפרדות הזו הילד מרגיש לעיתים בודד, שואל שאלות, מרגיש ריקנות ועוד.
נרצה למלא את החלל שנוצר אצל הילדים בערכים, בתקווה ובאמונה.
לכן, במהלך כיתה ב אנו מלמדים תקופת משלים, צדיקים וניסים.
במשלים אנו שומעים על חיות שלקחו סיטואציה או תכונה מסוימת באופן קיצוני. הילד יוכל ללמוד מאותם משלים, להפנים ולהבין סיטואציות בעתיד (בתת מודע כמובן). מה יקרה אם אהיה עקשן כמו תיש.
בסיפורי צדיקים וניסים אנו נשמע על אנשים מיוחדים שניחנו בתכונה מיוחדת ויפה מאוד, בעקבות אותה תכונה קרו להם דברים טובים בחיים. למשל: רבי עקיבא שהייתה לו הסבלנות, ההתמדה והנחישות ללמוד עד שהגיע לרמת חכמה גבוהה. בתו של רבי עקיבא שעשתה מעשה טוב ביום חתונתה ובכך ניצלה מהכשת נחש, הילל שלעולם לא כעס והיה תמיד נוח לבריות.
המצבים הללו מלמדים את הילד שגם אם היה קשה לאותו אדם, הוא לא נשבר. מי שפעל ועשה טוב בעולם קרו לו דברים טובים.
הסיפורים הללו יינטעו בילדים תקווה ואמונה בעולם.
 
התקופה מהווה בנוסף גם תקופת כתיבה. אימון בכתיבה באותיות הכתב, העשרת אוצר מילים, צמצום שגיאות כתיב, עבודה במחברת ובכתיבה בכלל.
 
אחרי כל סיפור שנשמע אנו עורכים עיבוד רגשי בצורת ציור ולמחרת בכתיבת הסיפור בקצרה. במהלך השבוע ירמי ימשיך את העיבוד הרגשי ע"י עבודת חימר וצבעי מים.
מעניין לראות כשהילדים הצליחו בשני משפטים בלבד "להבין" את מוסר ההשכל של הסיפור של רבי עקיבא ורחל:
"רבי עקיבא התאמץ מאוד ללמוד עד שנעשה גדול בתורה. לרחל היה הכי חשוב שעקיבא ילמד תורה"
באופן עקיף אנו גם עובדים על הבנת הנשמע ומוסר ההשכל.
 
זו חוויה מאוד נעימה לחזור לגילאים קטנים, להרגיש שוב את התום והרכות ולקבל מדי יום הרבה חיבוקים.
 

כיתה ג'

על שלושה דברים/ לאה גולדברג

אמר הדייג היורד לים
על שלושה דברים העולם קיים –
על מי-הימים,
על חופי היבשת
ועל דגי המצולה העולים ברשת.
 
אמר האיכר המוביל מחרשה:
עומד העולם על דברים שלושה-
על אדמת השדות,
על גשמי שמים,                                       
ועל לחם מוצא בזיעת-אפים.
 
אמר האמן בביתו הבודד:
על שלושה דברים העולם עומד:
על לבו של אדם,
על יפי הטבע,
על ביטוי הדברים בצליל וצבע.
 
אמר האדם הפוקח עיניו:
עשרו של עולם מה נפלא ומה רב-
בוקר-בוקר
נלכד בלבי כברשת
העולם ומלואו,
המצולה, היבשת,
ואורות וצללים
וחגים וחולין,
ומילים וצלילים
ושדות-שיבולים
וכל צבעי הקשת.

- דקלום זה התחיל ללוות אותנו השבוע מדי יום בשיעור הראשי והוא כה מדוייק בעיניי לכתה ג' - הילדים פוקחים עיניהם ומגלים את העולם שבחוץ ואת הכח שיש להם עצמם, בידם ובליבם, לפעול באותו עולם.
כעת, הם מסוגלים ובאחריותם להתבונן גם על האחר, לנסות להכיר אותו ולקבל את השוני והשפע שבין אדם לאדם. כחלק מתקופת מידות ומשקולות בה פצחנו השבוע ננסה לחוש בכתה גם משהו מאותן מידות שונות בהן יכול אדם לפעול בעולם. 

בהגיענו אל מחציתה של שנת הלימודים, יכולה אני כעת לומר בוודאות כי כתה ג' היא כתה של עשייה, במגוון כה רחב של תחומים -
חלקות החקלאות שלנו מטופלות על ידי הילדים, שרצים אליי נרגשים מכל שינוי וחידוש שמתרחש.
בכלכלת בית הילדים וההורים מכינים לנו מטעמים, מתוקים ומלוחים, אפויים ומורכבים או קצוצים ופשוטים. 
בשיעור מלאכה הילדים עובדים כל כך יפה (אני מציצה לפעמים) וסורגים במסרגה אחת - כמעט לכולם כבר כובעים מקסימים, תיקי בקבוק, הזריזים והזריזות התקדמו לסריגת סל מחבל, לשקיקים ריחניים... והיד (עם המסרגה) עוד נטויה. 
בשיעורי אוריתמיה הכתה עובדת במרץ לקראת הצגת בראשית שלה, תהליך שלקח זמן אך ללא ספק היטיב עם הילדים והחל להנביט את הזרעים אותם זרענו בתקופת תורה הראשונה.
זכינו לתקופת מוסיקה קצרה עם מתן, במקביל לשיעורים בשבועיים השוטפים. בתקופה זו קיבלו הילדים את החליליות החדשות ולמדו להכיר את התווים - את צלילם וכיצד הם נראים על חמשת התווים. הילדים התרגשו והתפלאו לגלות שהם ממש מצליחים לקרוא תווים, התרגול והעבודה עם התווים עוד רבה אך התקופה הציבה ללא ספק בסיס יציב ומלא חדווה בקרב הילדים. 

בתקופת מידות ומשקולות הבאה עלינו לטובה הילדים עושים למעשה צעד משמעותי להכרה של העולם כפי שהוא. הם מתחילים ללמוד את העולם הממשי שמסביב, ומקבלים כלים אובייקטיבים להיכרות עם העולם הנפרש לפניהם. יש משהו במידה שהופך אותי לשליט בחומר, אני יכול להשתלט על המרחב הפיסי בו אני מוצא את עצמי. 
בתקופה זו אנו למעשה עוברים את התהליך אותו האנושות עשתה - ממידות גוף אישיות, למידות גוף מוסכמות ועד שהגיעו בני האדם למשהו המשותף לכולם, לכל תושבי כדור הארץ - אל מידה שהגיעה מן הכדור עצמו. 
נצא ונמדוד את המרחב המוכר לנו, בכתה, בביה"ס, בבית וגם נמדוד במרחבים שזרים לנו, המדידה בהם תעניק לילדים בטחון גם במקום הפחות מוכר. 
בתקופה זו נתחיל מעבודה עם מידות האורך, מהן נעבור אל מידות המשקל ואולי אפילו נגע גם במידות הנפח, נתרגל בתקופה זו גם המרות בין המידות וננסה לגלות איך ומתי אנחנו משתמשים באיזו מידה. 

 

בתמונות: עבודות בצבעי מים; ציורי לוח מתקופת תורה שניה - סיפורי האבות


כיתה ד

נויה
בתקופת
 אדם וחיות חזרנו אל שתי הצורות הארכיטיפות אותן הכרנו בתחילת כיתה א' - הקו הישר והקו העגול וראינו כיצד אלו משתלבים בגוף האדם והחי: ראש עגול, גו קשתי וגפיים ישרות. הכרנו חיות רבות ולמדנו אודותן ועל התכונות בהן התמחו. 
את כל החיות שהכרנו למדנו בהקשר לאדם - ראינו כיצד מבנה הגוף של כל חיה וחיה מכוון אותה לפעילות מסויימת בה היא 'התמחתה'. מצד שני האדם, יש לו מבנה גוף עוברי כמעט, בלתי מתמחה, אך בזכות ידיו הפנויות, ראשו המתבונן וחושב, וליבו המרגיש, הוא יכול ללמוד מן החיות השונות ולבנות לעצמו מכשירים וכלים המאפשרים לו לעשות את כל מה שהן יכולות לעשות ביחד. 
לסיכום התקופה הילדים בחרו חיה אישית וכתבו עליה עבודה מקיפה שהתבססה על התבוננות.

ציורי שברים בצבעי מים


בחשבון למדנו את תקופת שברים - כבר בצורת כתיבתו של השבר, אנו יכולים לראות את ביטויו של השלם שנשמר בתוך חלקיו (למשל 1/4, משמעו אחד שחולק לארבע). בתוך השבר טמונה כל הזמן פעולת החילוק שהיא פעולה שדורשת מאמץ, נחרצות, אומץ, נחישות – אש. עולם השברים הוא עולם מאתגר, מהופך, בו הקטן הוא הגדול ועוד. 
פרויקט שברים כיתתי


מותו של בלדור
הסכיתו שמעו סיפור יסופר
איך חלפו האלים והיופי עבר האור והאופל לעד יתחרו הטוב והרע לנצח יתעמתו.
כיתה ד' של בית חינוך אלומות
שמחה להזמינכם להצגה:

מותו של בלדור

על בלדור, אל השלום והאהבה, נגזר למות ולהצטרף לממלכתה של הלה, מלכת השאול.
האלים אינם מוכנים לקבל נבואה זו ומנסים למנוע את מותו בכל דרך.
האם יצליחו במשימתם? האם יש תקווה לעולמם?

יום שני, 10.2.2014 בשעה 17:00 בבית התרבות בלפיד

עלות כרטיס: 5 ש"ח
לילדי בית חינוך אלומות הכניסה חופשית

אנא אשרו הגעתכם ומספר המגיעים בטופס ההזמנה:

כיתה ה'

תחום הגיאוגרפיה כולל בתוכו מגוון רחב של נושאים: טופוגרפיה, היסטוריה, כלכלה, אקלים, התמצאות במרחב, התמצאות במפה ועוד. זו הזדמנות לשלב מכלול גדול של נושאים שלמדנו עד כה (בכל מיני צורות),לקשר בניהם וליצור תמונה רחבה עד כמה שאפשר, בשאיפה לשלמה. הילדים חווים בתהליך כיצד הדברים קשורים זה בזה, כיצד דבר אחד משפיע על משנהו ואיזו אחריות יש לכל מעשה ופעולה.
בכיתה ה' מתרחבים מהשנה שעברה ולומדים את הגיאגרפיה של ארץ ישראל.
הדברים באים לידי ביטוי בהבנה לדוגמה: מדוע גבולות ישראל נראים כפי שהם נראים, כיצד נוצרים נחלים, מדוע במישור החוף יש אוכלוסיה רבה, מה הוא המניע להתיישבות בהר ובעמק, מה צריך בכדי ליישב את הנגב, מדוע יש כל כך הרבה קיבוצים בגבולות הארץ ועוד ועוד ועוד. תוך כדי הילדים לומדים לקרוא במפה ויצאו להכיר חלקת ארץ קטנה בטיול שערכו עם הוריהם - פרוייקט שבו מטיילים לפחות 5 ק"מ, הילד מכין סיכום רקע על המקום בו טיילו ולבסוף, חלקם, יציג בפני הכיתה.
לי מאוד כיף ללמד בכיתה ה'. זה קצת כמו שהדוד בא לבקר - אפשר להיות יותר נינוחים, לתת מתנות ולהנות מהפירות שההורים יצרו (ויש הרבה!). והכי טוב... כשהילדים מתחילים לבכות אני מחזיר אותם להורים!

כיתה ו'

ילדי כיתה ו' נמצאים לקראת סופה של תקופת הפיזיקה. בלימודי הפיזיקה בכיתה ו' התלמידים עורכים הכרות עם עולם חדש. בשיעור הראשי בתקופה זו הם מתחילים להתעורר מחדש לתופעות אותן הם חוו כל חייהם. הם לא רק יתעוררו אלא גם יחלו להיות מודעים יותר לתופעות אלו ויבינו אותן באופן חדש. ההדגמות והפעילויות בתקופה זו נערכים בפשטות ובאופן ברור עד כמה שאפשר. כדי לאפשר לתלמידים להיכנס בבטחה אל תוך תחומים חדשים אלו במדע.
השאלות הבסיסיות, אותן נשאל בכיתה ו' בלימודי הפיזיקה, הם: מה? ומתי? מה חווינו? מתי חוויתם את זה בעבר? מתי תצפו שזה יקרה שוב?
בתקופה זו חקרנו את הקול, האור,והחום. תוך התייחסות לשלושה אספקטים עיקריים של הכוחות הפיזיקליים: טבעם, מקורם ואופן התפשטותם. התלמידים גילו את תכונותיו העיקריות ואופן הופעתו בעולם ואף קצת על טיבעו הפנימי של הכח. כאשר כל זאת נעשה תוך חידוד יכולת ההתבוננות של הילדים עד לפרט הקטן ביותר. מתוך ההתבוננות בתופעות הגענו ביחד להגדרת מושגי יסוד, קונספטים, לגבי התופעה אותה בחנו.
בתקופה זו חווינו ניסויים אשר מן הצד האחד חלקם היו תופעות יומיומיות אשר קיבלו במה להתבוננות מעמיקה יותר ומאידך הדגמות שלא כל יום רואים, כמו הפיכת כל הכיתה לקאמרה אובסקורה בה החשכנו את הכיתה כליל ודרך נקב בגודל סיכה "הוקרן" מה שבחוץ על מסך בכיתה וכך ראינו את הילדים המשחקים בחצר את העצים או צלחת קלדני שבה חווינו את הכח המעצב של הקול.

טעימה משיעור אנגלית:

כיתה ח'

דמיין  

כתה ח׳ נמצאת כעת בתקופת אנטומיה בה אנו חוקרים את השלד והשרירים. בתקופות הקודמות למדנו על הגופים האפלטוניים בגאומטריה, על אפריקה בגיאוגרפיה, כתבנו בסגנונות שונים בתקופת כתיבה יוצרת ובהיסטוריה התבוננו במניעים למהפכה הצרפתית, האידיאלים שהיא הביאה וגורל צרפת בתקופה זו.
ילדי הכתה החלו ללמוד דרמה עם ליהי, בימאית ההצגה, ולאחר פסח נעלה את ההצגה ״כטוב בעינכם״ מאת שייקספיר.

לקראת יריד אביב 2014

כמידי שנה, גם השנה יתקיים יריד קהילתי, והשנה הוא יתקיים בפתחו של האביב. 
כבכל שנה, גם השנה נקים דוכן של יצירות הורים!
את יצירות ההורים נכין במפגשים משותפים (מאוד מהנים).
המפגשים כוללים סדנא שמתאימה לכל אחד עם יד אחת לפחות.... והרבה פטפטת מהנה!
עקבו אחר מפגשי ההכנה בלוח הארועים או בדף הפייסבוק שלנו.
הסדנא הבאה תהיה ביום רביעי הקרוב 5/3 בשעה שמונה וחצי בערב בגן אלון בלפיד.
בסדנא זו נלמד כיצד להכין מחזיקי מפתחות מלבד בצורות של חיות, עצים, פרחים וכיד הדמיון הטובה עליכם! האווירה הטובה והנעימה מובטחת!
אנו מזמינים אתכם להגיע אל הסדנא וגם לפרסם אותה הלאה לחברים ומכרים המעוניינים בחינוך וולדורף וגם לכאלה שפשוט נהנים ממלאכות יד בחברה טובה.
מצפים לראות את כולכם,
צוות היריד.
Comments