אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

אפריל 2014

לפניכם הגיליון השלישי לשנה"ל תשע"ד - סיכום אירועים פברואר 2013 - אפריל 2014.

פעילויות קרובות:
25-26/5 ״כטוב בעיניכם״ מאת שייקספיר - הצגת סיום כיתה ח' (מחזור א)
16/6 הצגת כיתה ו'
17/6 ערב ביוגרפיות - כיתה ח'

שלכם, 
צוות בית חינוך אלומות

כיתה א'

כיתה ב'

כיתה ב' עבדה במרץ בתקופת חשבון. כל בוקר שיננו את טורי המספרים, לפנים ולאחור. תרגלנו בעל פה וגם בכתב ותרגילי חשבון רבים פתרנו עם כל ארבעת פעולות החשבון. לקראת פורים הכיתה התחפשה לטיפי אינדיאני וכל ילדי הכיתה הפכו לשבט אלומות. ואז הגיע תקופת רישום צורות המאתגרת. נענו במרחב את הצורות וחווינו כיצד הן משתנות. ולסיום התקופה רשמנו צורות בעלות סימטריה מרובעת והאתגר היה רב.
לקראת סדר הפסח שינסנו מותנינו ואת הכיתה ניקינו וקרצפנו. לקראת חגיגת סדר הפסח ביחד עם כיתה א'- טרחנו והתקנו ארוחה מפוארת. הכנו מצות טעימות, קצצנו אגוזים ולשנו אותם עם תמרים להכנת חרוסת מתוקה ובריאה. קילפנו וקצצנו ירקות אותם הכנסנו לתוך הפוייקה והכנו מרק טעים וכמובן, איך אפשר בלי הקניידלך שגולגלו באהבה ונכנסו אל תוך המרק. לחגיגה הזמנו את ילדי כיתה ח' והשמחה היתה רבה.
מיד עם החזרה לבית הספר לאחר חופשת הפסח נצא ליומיים מהנים ביער בן שמן לחוות את האביב והפריחה.

כיתה ג'

לקראת סוף פברואר, העלתה הכתה את הצגת "בראשית", העבודה לקראת ההצגה דרשה מהילדים (ומכל הלוקחים חלק בדבר) הרבה מאוד סבלנות, התמדה, ריכוז ושיתוף פעולה. הילדים עמדו בכל שהתבקשו, והיו מאוד נרגשים לחלוק את הפירות עם קרוביהם. הפרי היה כה נהדר, ופקח את עינינו, בחן רב, למקום בו נמצאים הילדים במסע חייהם. 
תודה גדולה לאורין, לרחלי ולכל ההורים שנרתמו למאמץ המשותף.
בראשית בראשית
אחת התמונות שמלווה אותנו משמעותית השנה היא העיירה, הכפר, הבית המכיל ומשרת את תושביו. בסיפורים השונים שאנו שומעים בכתה אנו מכירים סוגים שונים של כפרים ועיירות, של פועלים ושל משפחות. הכרנו את הפועלים השונים שבעיירה בתקופת בעלי מלאכה, ביקרנו, ראינו והתנסנו במלאכות שונות. לקראת פורים כל ילד בחר לו לתחפושת בעל מלאכה שעניין אותו, ואילו יחד יצרנו את כל מרכולתנו עבור השוק שהתקיים בכיכר העיירה, הלא היא כתה ג'.
העבודה היתה רבה והילדים כולם לקחו חלק, עבדו ויצרו לקראת השוק בו מכרו, בתמורה לאגוזים, את מרכולתם.
שוק שוק
לקבלת פניו של האביב יצאנו ליום טיול ברגל מביה"ס לפארק שוהם וחזרה במסלול מעגלי, היציאה החוצה עם הילדים אל האביב היתה נעימה, מתבקשת ומרגשת. הפארק מקסים ומומלץ בחום. 
לקראת חג הפסח סוף סוף הזדמן לנו לעשות שימוש באגוזים אותם הרוויחו ביושר ילדי הכתה בשוק פורים, הכנו חרוסת שהפתיעה את הילדים בטעמה הנהדר. ביום היציאה לחופשה העבירו ילדי הכתה הפסקה פעילה (בפעם הראשונה) לילדי כיתות א' וב', הילדים המציאו, תכננו והפעילו תחנות של משחקי אגוזים.
כעת עם החזרה מחופשת הפסח נכנס עוד יותר לעומקו של הכפר ונראה ממה הוא בנוי, נכיר את הבתים שבכפרים שונים ברחבי העולם, נשמע סיפורים, נתכנן מבנים, נכיר ונתנסה במיומנויות השונות הנדרשות לבניה, כל אלו ילוו את הילדים בבניית ביתם - זה שמבחוץ, זה שבמפנים, ובעיקר את אותו החיץ המפריד ביניהם.

שתהיה המשך שנה נעימה לכולנו!

כיתה ד

כיתה ד' היא שנה של 'אש', של 'אני', בתקופת תנ"ך המשכנו לעקוב אחרי סיפורם של בני ישראל המגיעים דרך נדודים במדבר אל ספה של הארץ המובטחת, נפרדים ממשה ומובלים על ידי יהושע לכיבוש הארץ! כתבנו, ציירנו וקראנו לראשונה בספר התנ"ך והתוודענו יותר ויותר ללשון המקראית המיוחדת.
הילדים בני ה-10 תוססים ומלאים פעילות ורצון לעשות ולגלות את יכולותיהם ובהתאמה הנושא המרכזי בלשון הוא הפועל בזמנים השונים: עבר, הווה, עתיד (ציווי). התבוננו באיכויות השונות של כל זמן וזיהנו את המיוחד בו. את הכתיבה באותו הזמן מבחינה ספרותית (למה נשתמש בלשון עבר, למה בהווה וכו'). 
ממש לפני שיצאנו לחופשת פסח יצאנו לטיול וצעדנו במסלול מקסים ביערות בית שמן, ממבוא מודיעים ועד לתל חדיד. עם החזרה ללימודים נצלול לתקופה חדשה בשם "משחקים וקשרים" עליה אוכל להרחיב בידיעון הבא.

כיתה ה

אולימפיאדה!!
אין ספק שגולת הכותרת של כיתה ה הינה האולימפיאדה. בה הילדים יוצאים לפעילות בת שלושה ימים בסחנה הכוללת הפעלות ברוח האולימפיאדה היוונית העתיקה, לינה בחוץ והכרות עם כיתות ה נוספות מבתי ספר אחרים.
מהי האולימפיאדה העתיקה?
בעבר כאשר התקיימה האולימפיאדה היא היוותה גורם מאחד של כל הערים היווניות. כל מי שהיה יווני, עשיר ועני כאחד שהיה בן חורין ולא הואשם ברצח היה יכול להתחרות. היוונים היו מניחים את כלי נשקם, את המלחמות בינהם ומתאחדים למרות שהייתה לעיתים יריבות בניהם לפעילות משותפת. זו תמונה גבוהה ויפה של אנשים שהצליחו לשים בצד מחלוקות ולעבוד יחדיו למען מטרה משותפת.
לפני האולימפיאדה למדנו בכיתה על המיתולוגיה היוונית וההיסטוריה של יוון, הכרנו ערים כדוגמת ספרטה ואתונה, שמענו על התרבות היוונית ועוד.
ביום רביעי הגענו למקום קסום, גבעה ירוקה הנושקת לסחנה ולרכס הר הגלבוע. הכל טובל בירוק, שזור בשלווה ויופי. 
לאחר שארגנו את הדברים, התכנסנו עם ילדי כיתות ה מבתי ספר וולדורף נוספים לטקס פתיחה. לאחריו כל 2-3 ילדים מהכיתה חברו לילדים מכיתות אחרות ויחדיו יצרו קבוצה חדשה - עיר. אותה קבוצה בילתה את הימים הקרובים בפעילות משותפת כמו: האבקות, ריצה, יצירה, בניית פרמידה אנושית ועוד.
אילו דברים שהתאמנו עליהם רבות בשבועות הקודמים אבל החוויה של עבודה משותפת עם ילדים אחרים הינה מיוחדת במינה.
הילדים נוכחו לדעת כי יש עוד ילדים ממש כמוהם ששרים, מנגנים בחלילית, מדקלמים ועוד.
בערב התכנסנו שוב, לבשנו טוגות וענדנו זרי זית על ראשינו ממש כמו האתלטים היוונים. לאחר מסע לילי לאור לפידים הגענו אל מקום ההתכנסות ושם נשבענו:
"...נשבענו לאמת
נשבענו לאחווה
נשבענו להגינות
נשבענו לשלום..."
אחרי שנשבענו כמו היוונים הקדומים לשים בצד את המחלוקות ולהתחרות בהגינות ובאחווה יכולנו להציד בפני ההורים את מקצועות האולימפיאדה.
אולם החוויה המשמעותית הינה, כפי שאורין המורה שליווה אותנו בלימוד ובאולימפיאדה אמר, הינה האפשרות של הילדים ליישם ולחוות באופן חי את מה שנלמד בכיתה הינה דבר של פעם בחיים.
אכן, זו הייתה חוויה של פעם בחיים, חוויה מעשירה ומהנה.

תמונות וסרטונים

כיתה ו'

איתי ירדן
בשעורי מלאכה האחרונים נולדו לנו כמה בובות חדשות.
הילדים מטפלים בהן במסירות- מסרקים, מלבישים, ואם היה אפשר, גם היו מאכילים.
הילדים משקיעים בעבודתם- תופרים בנפרד רגליים, שתי ידיים, ראש. ופתאום כשמחברים הכל ויש פרצוף,הבובה מקבלת אופי והילדים מתאהבים בה.
יובל רן יסמין

כיתה ח'

מחזור א של בית חינוך אלומות עומד לקראת סיום 8 שנות חינוך ולדורף בביהס. ההתרגשות גדולה ובאה לידי ביטוי בתקופת תאטרון שתחל לאחר חופשת פסח. ילדי הכתה לומדים בחדווה את שייקספיר בעל-פה, שרים, רוקדים, מנגנים, מבצעים קטע אוריתמיה, עוזרים לביים, מתכננים תפאורה ותלבושות - וכל זאת בכוחות רצון טובים. בסיום התקופה נציג את ״כטוב בעיניכם״ מאת שייקספיר. זהו מחזה מלא הומור, רגשות עזים ורוח אנושית מפעמת בו. אנו מזמינים את כל הקהילה ומכריה לצפות בהצגה (לילדים מכתה ד ומעלה). 
בנוסף מכינים ילדי הכתה שלט מאיר עיניים מפסיפס, ״אלומות״, מתנה לביהס וכן ספר מחזור אישי לכל תלמיד. 
לקראת סיום השנה נסיים גם את שיעורי ״חינוך לאהבה״ בהם דנו בשאלות על אהבה ומיניות. בשבוע האחרון של השנה יציג כל ילד לפני משפחות הכתה את עבודת הביוגרפיה שהכין ויספר בעשר דקות על הדמות שבחר. 
לסיום השנה יתקיים טקס בית ספרי ובו נפרד מהילדים שגדלו להיות נערים ונערות ונשחרר אותם באהבה לעולם. 

אלעד רום
משיעורי המלאכה: בחודשיים האחרונים הילדים נגשו למלאכת הקליעה, ושוב עולות מהם השאלות למה אני צריך את זה? ובהתחלה לידים קשה לזוז ולהבין את הכיוון והדברים מתפרקים.
אבל לאט לאט הידים מקבלות מיומנות, וזה הולך יותר בקלות. וכך נוצרו להם תחתיות וסלים יפים ושימושיים.
 דנית

פינת ההמלצה

  • האשה החכמה
    האשה החכמה
    באותו היום ובאותה השעה נולדו בארץ אחת שתי אחיות: האחת נסיכה והשנייה בת-רועים. שתיהן לומדות עד מהרה מהסובבים אותן שהן מישהו חשוב ביותר, אך...
    באזור מרוחק של אותה הממלכה חיה האשה החכמה. היא דואגת לאפשר לבני-אדם, גדולים כקטנים, לפגוש את 'עצמם' ולעבור תהליך של צמיחה והשתנות. בקתתה הקסומה ורבת-הפנים משמשת זירה ללמידה זו.
    כיצד תפגושנה שתי הילדות את האשה החכמה, מה יקרה להן בביתה ומחוצה לו, והאם תצטלבנה דרכיהן?
    כל זאת ועוד באגדה קסומה זו, שבדרך כל אגדות האמת, חבוי מתחת לפני השטח שלה מאגר מי-תהום מרווה ומחיה של הבנות וגילויים על עצמנו ועל החיים.
    למידע נוסף ורכישה

  • סבא נח
    "מי זה סבא נח?"  מאת אורלי פנסטר-ויילר
    ממליצה- אירית בנגל
    ספר ילדים מקסים ותמים. בספר לומדת נטע להכיר את סבא שלה נח שכבר אינו בחיים, דרך הסיפורים שמספרת לה אמה על סבא,
    ולסיפורים יש חיים משל עצמם כך שממש אפשר לדמיין את סבא נח.
    הספר מלא הומור ומעלה חיוך על השפתיים והוא מלווה באיורים צבעוניים ועליזים.
    יכול לעזור לילדים קטנים ולהוריהם להתמודד עם מוות במשפחה.
    מתאים לילדי גן והכיתות הצעירות.
    לרכישה – אורלי : coacherly@gmail.com ,052-3374944
Comments