אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

יולי 2014

לפניכם הגיליון הרביעי והאחרון לשנה"ל תשע"ד - סיכום אירועים מאי 2014 - יוני 2014.
אנו מקווים ומייחלים שהשקט ישוב במהרה.
"בקש שלום ורודפהו" (תהלים, ל"ד, ט"ו)


שלכם, 
צוות בית חינוך אלומות

כיתה א'

בחודשים האחרונים לפני סיום השנה, סיימו ילדי כיתה א' לגלות ולהכיר במסעם הארוך את כל האותיות החבויות בכל דבר בעולם. ואף כתבנו מילים ומשפטים קצרים במחברות.
גילינו כי לא די באותיות עצמן כדי לתקשר בין בני האדם, האותיות לבדן נתקעות והמילים נשמעות לעיתים מאוד לא יפות ואפילו שיחה עם חברים נעשית לא כל כך נעימה. (נסו לבטא את המילה סליחה בלי התנועות...). למזלנו מלאכים טובים משמי המרום הגיעו והביאו את מתנותיהם- התנועות, לעולם. וכך בזכות אהבה, עזרה, אור, שיר וטוב (עם שורוק), המילים התחילו לנוע ולהישמע הרבה יותר טוב כך שבני האדם יכלו שוב להיות חברים, להתפעל ולהנות  מהעולם ומסביבתם.
בתקופת חשבון האחרונה המשכנו לספור ולתרגל את הספירות במשפחות השונות וגם ניסינו להתיידד עם פעולות החשבון הבסיסיות.
באחד השיעורים ביקש אחד הילדים תשובה לתרגיל מסובך במיוחד- כמה זה 550 לחלק ל-2?
בעזרת 550 עלים שאספנו וספרנו יחד בטיול השבועי, גילינו שאפשר לספור במשפחת 2 או במשפחת 10 וזה עוזר והולך יותר מהר... ולמרות שבמהלך הספירה העלים קצת התפזרו ועפו עם הרוח, הצלחנו לבסוף לפתור את התוצאה המדויקת. (נסו בעצמכם).
את השנה סיימנו בהופעה נחמדה להורים, שהביאה איתה מסיכום העבודה במהלך השנה. הילדים דקלמו דקלום ארוך עם תנועה במרחב, שרו, ונגנו בחליליות. וגם רקדו לצלילי נגינת החליליות של האחים הגדולים מכיתה ה'.
בתעודה של סיום כיתה א' קיבלו כל ילד וילדה סיפור שהוא מעין סיכום המסע שעברה הכיתה כולה במהלך השנה.
תעודה 1 תעודה 2 תעודה 3
יצאנו לחופשה מרוגשים ומחכים בציפייה לכיתה ב'.
שתהיה לכולנו חופשה נעימה ורגועה, ככל האפשר.

כיתה ב'

הזאב והטלה
שתי התקופות המסימות את השנה בכיתה ב' היו חשבון ומשלים.
בתקופת חשבון נכנסו יחד עם שמואלי אל חנות קסומה ובה מצאנו המוני ריבועי קסם בשלל צורות וצבעים שבתוכם הסתתרו תרגילים רבים ובעזרתם תרגלנו את פעולות החשבון. ובין יום בריכה אחד ליום בריכה שני ובין ההצגות השונות למדנו את תקופת המשלים. שמענו על הזאב והטלה על הצפרדע והשור ועוד ועוד... דקלמנו , הצגנו וגם כתבנו את המשלים במחברותינו במילותינו. בין כל אלה עשינו חזרות למסיבת הסיום לנו בה הופענו בדקלומים שירה ונגינת חלילית.
את הימים האחרונים בילינו בהכנות לקראת סוף השנה- כריכת מחברות, מסגרות לתמונת המחזור, אלבומי פרידה ועוד...
ביום האחרון היתה התרגשות רבה לקראת חלוקת התעודות בה כל ילד קיבל תעודה ובה סיפור המסע של הכיתה ושיר אישי אותו ידקלם בשנה הבאה.
יצאנו לחופשה הגדולה בשמחה רבה וצפייה לכיתה ג'.

עם ספר על שפת הים/ כתבה לאה גולדברג
הצפרדע והשור
לִשְׁכַּב עַל הָחוֹל מוּל הַיָּם וְהָרוּחַ
הַכּוֹבָע מֵצֵל וְהַסְּפָר פָּתוּחַ

קוֹרְאָהּ הַיַּלְדָּה וְדַפֵּי אַגָּדוֹת
פּוֹתְחִים שַׁעֲרֵי אֲרָצוֹת אֲבוּדוֹת

הִנֵּה הַסְּפִינָה בְּלֵב יָם מִתְנַדְנֶדֶת
בְּסַעַר גַּלִּים הִיא עֹלָה וְיוֹרֶדֶת

בָּהּ יֶלֶד קָטָן וְזָרִיז כִּסְנָאִי
מפליג לַמֶּרְחָק וּמַגִּיעַ אֶל אִי.

כּוֹבֵשׁ אֲרָצוֹת מְשַׁחְרֵר עֲבָדִים
וְלֶחֶם מֵבִיא לְאַלְפֵי יְלָדִים

וְהִיא בַּת מֶלֶךְ מֵאֶרֶץ נִדַּחַת
יוֹצֵאת עִם הַיֶּלֶד לַיָּם בְּלִי פָּחַד

וְיֵשׁ לָהּ מֵאִמָּא תְּמוּנָה לַמַּזְכֶּרֶת
וְקוֹף נֶאֱמַן שְׁעוֹנֶד לוֹ שַׁרְשֶׁרֶת

פָּרוּעַ הַיָּם וְלַסַּעַר אֵין סוֹף
תּוֹעָה הַסְּפִינָה התגיע לָחוֹף?

קוֹרְאָהּ הַיַּלְדָּה וְדַפִּי אַגָּדוֹת
פּוֹתְחִים שַׁעֲרֵי אֲרָצוֹת אֲבוּדוֹת.

כיתה ב

כיתה ד

מפלצות נורדיות בבריכת כפר האורנים
במהלך תקופת קשרים התנסנו בכל מיני סוגים של קשרים - בין חבל למשנהו, בין אדם לחיה, בין אדם לאדם. בתקופה הכרנו משחקי קשר מגוונים. את התקופה חתמנו בטיול שנתי בין יומיים באזור ירושלים.

החודש האחרון של שנה"ל, יוחד ברובו לתקופת מונדיאל-חשבון: למדנו מגוון נושאים מתמטיים הקשורים לגדורגל: על מידות המגרש, על כמה משחקים בכל בית, כמה משחקים בכלל במונדיאל, על חוקי המשחק וענינו על שאלות רבות כמו:
  • למה בשמינית הגמר משחקות 16 קבוצות ולא 8?
  • כמה קבוצות מעפילות לרבע הגמר? כמה מהווה כל קבוצה מתוך השלב הזה?
  • מכנה משותף - מה משותף לכל הדגלים? מה שונה?
  • כמה משחקים יש בבית בו 2 קבוצות? בבית בו 3 קבוצות?  בבית בו 4 קבוצות? 
כיתה ד בתקופת חשבון

כיתה ה

סיימנו את השנה עם תקופת אדם וחיות. למדנו על העיט שחג בשמיים ויכול לצלול לטרף שלו. ממש כמו המחשבות שלנו שלעיתים נודדות הרחק ולעיתים אנו בהירי מחשבה. או על הפינגווין שבמסירות מגדל את גוזליו ולא נוטש אותם, משסירות ונחשיות מדהימים עד כי הפינגווין בתקופה זו שמשיל מעצמו כ-6 ק״ג. ועל האריה שיש בו רוגע , אוהב לרבוץ בשלווה כ 18 שעות ביממה אך כאשר רעבונו מכה בו הוא נעשה עצבני ועט על הטרף במהירות ובעוצמה בציד. וכך עברנו על עוד עוד חיות. בכל חיה ראינו מה המיוחד בה - מה מאפיין אותה.
לבסוף... שאלתי את הילדים: אז מה ההבדל בנינו ובין החיות? מה התפקיד שלנו? מה האחריות שלנו? מדוע אלוהים ברא את החיות לפנינו?
היה דיון מעניין בכיתה. ילדים חכמים, אין ספק...
לבסוף, הבנו שיש בנו קצת מכל חיה. אנחנו במובן מסוים סך החיות. אנו מאגדים בתוכנו אץ מכלול התכונות או הייחודיות הנפרשים בבעלי החיות. אבל כמובן שההתנהלות שלנו בעולם שונה משלהם... 
המוסר , המצפון מבדיל אותנו מהם. אך אנו גם אחד במובן מסוים עם החיות. תובנה זו, אני מקווה, תחזק בהם את כוחות הרצון לפעול טוב בעולם. 
חופשה נעימה....
איריס פרסלר

מחנכת כיתה ה

כיתה ו'

חינוך וולדורף רואה בהצגות הגדולות אותם הוא מעלה בראש ובראשונה כמעשה חינוכי. ההצגה היא סיכום ופרי של החינוך אותו מקבלים ילדינו במהלך השנים. אני רואה בזה כמעין "מבחן בגרות"  בו הילדים עוברים סף של בגרות. 
ילדי כיתה ו בבית ספרינו העלו השנה את המחזה רובין הוד. התהליך המדהים אותו עברו הילדים וגם אנחנו- סיון (זוגתי) ואני, מתואר במכתב שכתבה סיון להורי התלמידים. אתם מוזמנים לקרוא.
בנוסף אני רוצה להודות לצוות בית הספר שתמך בכיתה ובנו בהעלאת ההצגה ולהורים המדהימים של כיתה ו' אשר התגייסו בצורה מעוררת השראה. תודה.
כיתה ו

את ההצגה תוכלו לראות ב You tube:

חופשה מהנה ושקטה 

כיתה ו

כיתה ח'



ĉ
yaron zanvel,
6 ביולי 2014, 3:41
Ċ
yaron zanvel,
6 ביולי 2014, 0:30
ć
yaron zanvel,
13 ביולי 2014, 0:49
Comments