ביס יבש
אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

נובמבר 2015

הורים יקרים,
לפניכם הגיליון הראשון לשנה"ל תשע"ו באמצעותו תוכלו להתעדכן בנעשה בבית הספר.
בתחתית הגיליון טופס הרשמה לשיעורי נגינה במסגרת ביה"ס מנגן.
התמונה מימין היא מחורף תשע"ה....

שלכם, 
צוות בית חינוך אלומות

כיתה א'

כיתה א – התחלה חדשה. ילדים שנאספו ממקומות שונים ויוצרים יחדיו כיתה אחת הלומדת לעבוד יחדיו. זו כיתה שטומנת בחובה כה הרבה. הילדים בשלים ללמידה ואנו המורים מלווים אותם בלמידה החדשה. בכל נושא נחפש את העקרונות הבסיסים, את האב טיפוס ואז נעמיק.
כיתה א נמצאת עכשיו בתקופת חשבון. תקופה בה אנו לומדים על איכויות המספרים. מה יש 1 בעולם? (שמש, ירח, אלוהים, אני), מה יש 2 בעולם? (יום ולילה, קר וחם, זוג הורים ועוד) מה יש 3 בעולם? (משפחה, 3 צלעות המשולש, קר חם ובנוני ועוד) וכך הלאה.
מכאן אנו יכולים להתקדם ולהתחיל ל"שחק" בחשבון.
יחדיו אנו סופרים, מונים חפצים בהתלהבות גדולה (מנסים לאמוד לפני כן כמה אצטרובלים יש בקערה ורק אחר כך מונים), עושים תרגילי חשבון פשוטים כמו: סנאי אסף 7 בלוטים. שם 5 בגומחה בעץ, כמה ישים בגומחה השנייה?
צועדים את גמדי משפחות החשבון וכך מתחילים ללמוד את לוח הכפל.
איריס פרסלר

כיתה ב

כיתה ב', הכיתה השנייה בביה"ס, עומדת בסימן השניות (דואליות) וזו עוברת בה כחוט השני, הן בתקופות הלימוד והן בדרכי ההוראה והעבודה הכיתתית האמנותית. כך התחלנו את השנה בתקופת רישום תנועה של סימטריה אנכית, בה נענו זה מול זה, הן במרחבי הכיתה והן על מרחב דף המחברת, את ריקודי עונות השנה- האחד נע בצד האחד בדיוק את מה שזה שמולו נע בצד השני- האחד משתקף בתנועתו של האחר.
עתה נמצאים אנו לקראת סיומה של תקופת משלי חיות, בה נהנינו לשמוע, לצייר, להציג בהצגות קטנות את אורחותיהן ותכונותיהן של החיות השונות ולבסוף גם לכתוב בקצרה את עיקרי המשל. כל אחת מן החיות לקחה לעצמה תכונה אנושית בולטת אחת ודרכן יכולים הילדים לקבל שיקוף לצד הנמוך שבאדם, להגיע להזדהות ולריפוי פנימי. החיות מציגות בפנינו מה קורה כאשר אני דבק בחד צדדיות, בתכונה מסוימת המבטאת את הנמוך באדם. וגם כאן ניכר אלמנט הדואליות: עצלנות הצרצר אל מול חריצות הנמלה, פקחות השועל אל מול טיפשות העורב, עקשנות זוג התיישים אל מול וותרנות וכו'. בהמשך השנה נשמע על סיפורי הצדיקים והניסים שיביאו את הצד הגבוה של האדם (כהשלמת הצד השני לתקופת משלי החיות) ויהוו צידה רוחנית לדרך, לקראת ה"גירוש מגן עדן" הצפוי בגיל 9 – כיתה ג'.
2 תיישים

זו שנה העטופה בהלך הנפש של התרבות והרוח האינדיאנית. בני ה-8, הם כמו האינדיאנים הקדמונים שירדו לאדמה אך הילוכם עליה עדיין רך והחיבור שלהם לעולם הרוח הוא עדיין ישיר. כך, תזונת סיפורים אינדיאנים מזינה אותנו ברוח וחומר לחילופין בימי ההולדת, קבלות השבת ותקופות הלימוד.
כמו כן, "בן מלך אירלנד" מלווה אותנו מדי שבוע בפרק חדש ומרתק. אנו מתרגלים כתיבה וקריאה ראשונית, נהנים לשחק משחקי אותיות וצלילים, לשיר ולדבר בשפות סתרים ולהרכיב מילים בעזרת "מגיני" אותיות וניקוד. ומדי ערב אנו מתבוננים במופע הירח על מנת לגלות את סוד התחלפות החודשים.
תמונות נוספות מכיתה ב »

כיתה ד

כיתה ד' התחילה את השנה בתקופת חגי תשרי בה למדנו על המצוות והמנהגים השונים של ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות תוך שימת דגש על הסליחה. כיצד מבקשים? כיצד מקבלים? מה זו סליחה מהלב?
לאחר סוכות נכנסו אל תוך ממלכת הצפון הקרה והרחוקה והתוודענו לאלי הצפון השונים. על מוספלהיים ארץ האש ועל ניפלהיים ארץ ועל התהום הגדולה הפרוסה בניהם. שמענו כיצד נבראו האלים וכיצד בראו את העולמות השונים המקושרים בעזרת העץ הפלאי ייגדרסיל.  שמענו סיפורים רבים על אודין אבי האלים, על תור אל הרעם והמלחמה, על לוקי התככן והערמומי ועוד ועוד סיפורים ומעלללים.
טיול ד
לפני כשבוע יצאנו לטיול הסתיו שלנו. הטיול היה באיזור שפלת יהודה (עליו נלמד בתקופת הגיאוגרפיה שתבוא). ילדי הכיתה טיילו בחורבת בורגין וממנה הלכו, דרך חורבת מדרס, אל מצפה משואה שם הקמנו את מחנה הלילה שלנו. למחרת הלכנו ממצפה משואה אל מערות לוזית. ילדי הכיתה לקחו חלק פעיל וגדול בהכנות לקראת הטיול, תכנון התפריטים, הכנת הארוחות והכנת מושמושים. בסה"כ צעדו ילדי כיתה ד' 14.5 ק"מ!

כיתה ה

ה
כתה ה היא לב ליבו של הילדות. הילדים נמצאים בהרמוניה יחסית ועומדים בין עולם הילדות לבין גיל ההתבגרות המתקרב. כעת סיימנו תקופת תרבויות עתיקות ועברנו לגיאומטריה. נסייר בקרוב במוזיאון ארצות המקרא. לקראת חנוכה אנו עובדים על מחזה מסתורין מצרי שכתבנו יחד ונעלה כתאטרון צלליות. באמנות הילדים מפנימים את עולם הצבע ומסוגלים להגיע בציור בצבעי מים ובעפרונות להישגים אמנותיים נאים. למדנו את ההיסטוריה של הכתב ובסופה קיבל כל ילד עט נובע, מי ייתן ובעט זו יכתבו דברי אמת, טוב ויופי. 
ענת טסלר מסיקה

 

כיתה ו


​בתקופת גאומטריה למדנו מושגי יסוד וציירנו רישומים מורכבים וצבעוניים במעגל במחוגה ובסרגל.
הכרנו את המשולשים השונים ותכונותיהם: משו"ש, משו"צ ומשי"ז. כמו כן נחשפנו לגילוי של המתמטיקאי והפילוסוף היווני תאלס לפיו כל המשולשים החסומים במעגל ונשענים על הקוטר הם משולשים ישרי זווית; הכרנו את משפטי החפיפה, ולמדנו לבנות הוכחה בגאומטריה.
במסגרת החלפות מחנכים, מוהן מחנך כיתה ח' העביר תקופה בכיתה ו': סיימנו תקופת גאוגרפיה של אגן הים התיכון. במסענו סביב אגן הים התיכון חווינו בעיקר את היות הים התיכון כמרכז עולמי - "טבור העולם". סביב הים התיכון (כמשתמע משמו) קמו התרבויות והדתות הגדולות. הים מהווה מפגש ונתיב תעבורה מהראשיים בעולם וסביבו ישנו אקלים ייחודי ("ים תיכוני") הנמצא רק ב 4% מכלל השטח על פני כדור הארץ. אקלים ייחודי זה מושך אליו מיליוני תיירי נופש מכל העולם אשר באים לנפוש בחום הקיץ על שפת הים.
משימת הילדים הייתה להכין עבודה והרצאה על כל אחת מ 20 המדינות השוכנות לחופיו (הבחירה נעשתה על ידי הגרלה). הילדים לקחו את העבודה ברצינות רבה והציגו בפני כל הכיתה את המדינה עליה הם הכינו את ההרצאה. בנוסף זכינו לטעום ממטעמי כל ארץ ואני הוספתי עוד 2 קילו.
ניתן לראות חלק מהעבודות של הילדים המקסימים בתמונות.
מוהן וירון

ספינה
אילו היו שואלים אתכם "מיהו קולומבוס?"' סביר שתדעו לענות (שהוא גילה את אמריקה), אולם, מה הייתה טעותו של קולומבוס אשר בגללה חשב עד יום מותו שהגיע להודו, לא כל אחד יודע. על סיפור זה עוד סיפורי רבים אודות מגלי עולם, למדו ילדי כיתה ז במסגרת תקופת מגלי עולם. בתקופה שנמשכה כחודשיים, למדו על דמויות רבות ביניהם מרקו פולו, אנריקה הנסיך ושקו דה דמה פרדיננד מגלאן שהצליח כמעט להקיף את כל העולם במסע מרתק ונועז.
התקופה הסתימה שבוע שעבר בערב חגיגי בנוכחות המשפחות. הילדים הציגו את עבודות החקר שהכינו אודות מגלי עולם השונים ובנושא ניווט ימי וכלי ניווט קדומים. 
בחלק אחר מהעבודות הוצגה דמותו של פיסארו, עבודות אודות האגדה אלדוראדו וכן אודות קולומביה. תלמידים אחרים הציגו את חייו, מסעותיו ותגליותיו של ג'יימס קוק מגלה אוסטרליה וניו זילנד. הילדים הציגו את המקום אליהם הם חולמים להגיע ביניהם: טהיטי, הודו, ספרד ואף הזוהר הצפוני.

את תקופת מגלי עולם חתמו הילדים בלימוד שייט חופים שכלל הפלגה ימית בים בסירות מפרש. הילדים התרגשו ונהנו מאד לא רק מההפלגה עצמה אלא מההכנות שקדמו לה, הלימוד המעשי בחתירה, בניווט, בתרגול הרמה והורדת מפרשים וכן בייצוב המפרש במצבי רוח משתנים בים.

" למדתי שאם מחליטים ומתאמצים מספיק אפשר להשיג כל דבר שרוצים... וכן שכוחות הנפש חזקים מכל כח אחר... " סיכמה אחת התלמידות את התקופה.

בערב התקופה הוצגו יצירות התקופה של התלמידים ביניהם גלובוס מיוחד בו היבשות והארצות עוצבו באמצעות פלסטלינה. מחנך הכיתה יגאל גורני אמר בטקס: "הכיתה יצרה יחד את הגלובוס ובכך למדו לא רק אודות הגיאוגרפיה של העולם וההיסטוריה אלא גם פרק חשוב בעבודת צוות , עזרה ונתינה. הוא הוסיף: "לעתיים כמו בחיים לא מסיימים יצירה עד הסוף. המסע עצמו חשוב פעמים רבות יותר מאשר ההגעה ליעד".
יגאל גורני
שיט

תמונות נוספות מכיתה ז »


כיתה ח'

מיכאל מורה לחשבון כיתות ו-ח' העביר תקופת מטאורולוגיה בכיתה ח: 
ביום הלימודים הראשון, נכנסנו לכיתה לאחר החלק הדינמי של השיעור, וכאילו בהזמנה, התקדרו השמיים בבת אחת, החלו רוחות עזות וגשמים ומזג אוויר קיצוני אשר אופייני לסתיו בישראל.
ההתלהבות שלי ממטאורולוגיה הדביקה את התלמידים אשר התעניינו מאד ושאלו שאלות מעניינות אשר על רובן מצאנו את התשובות ביחד.
במהלך השיעור הראשון של התקופה, שנושאו היה השמש והיווצרות הגלקסיה, הפגינו התלמידים ידע רב באסטרונומיה אשר למדו בשנה קודמת עם מוהן.
במסגרת תקופת המטאורולוגיה למדנו על השמש, הרוחות ומערכות לחץ ברומטרי, עונות השנה בכדור הארץ (בחלקו הצפוני ובחלקו הדרומי), מזג אוויר קיצוני (סופות), תקופות קרח, מזג האוויר בישראל וחיזוי מזג האוויר.
ח
במהלך התקופה יצאו התלמידים לסיור לימודי בשירות המטאורולוגי וניכר היה כי לאחר שבועיים של לימוד הנושא הדברים ששמעו וראו בשירות המטאורולוגי לא הפתיעו אותם ולמרבית השאלות שהיו להם בנושא במהלך התקופה, כבר נמצאו תשובות טובות למדי שסיפקו את סקרנותם עוד לפני הביקור. הביקור כלל מפגש עם מדריך מטעם השירות המטאורולוגי, ד"ר עמית סביר (מנהל מחלקת הדרכה בשירות) אשר הרצה לנו בנועם ובדיוק רב והציג בפנינו סרטון תדמית ומצגת תמציתיים, מוחשיים ומעניינים מאד אשר סיכמו ב-45 דקות את כל אשר למדנו בתקופה. לאחר המפגש באולם ההרצאות הובלנו לחדר החיזוי, שם צפינו בשני חזאים ועוזר חזאי אחד אשר על כתפיהם מונחת האחריות לחזות את מזג האוויר. בסיום הביקור בחדר החיזוי יצאנו ביחד עם המדריך לסיור בחצר השירות המטאורולוגי ובה ראינו את כל המכשירים לאיסוף המידע על מזג האוויר (טמפ', רוח, לחץ ברומטרי ולחות). הדובדבן שבביקור היה המחזה של הפרחת בלון מטאורולוגי ("רדיוסונדה") בזמן אמיתי מול עינינו המשתאות. נפרדנו בידידות מהמדריך וחזרנו לבית הספר. בהזדמנות זו ברצוני להודות
למוהן ולהורים המלווים אשר אפשרו את קיום הביקור: קטיה גוברמן, יאיר כהן, הראל קולדן וניר בנגל
 

סיכומי שני ילדים מהביקור
ביקור במכון המטאורולוגי 
ביום ראשון 8/11 בשעה 11:30 בבוקר נסענו למכון המטאורולוגי בבית דגן.
כאשר הגענו לשער הקיבוץ עברנו בדיקה ביטחונית, ונכנסנו לבניין השירות המטאורולוגי. זה היה בניין ישן מאוד, אך בפנים הוא נראה טוב יותר.
נכנסו לאולם גדול, שם ראינו סרטון קצר על מה שעושים במכון, ולאחר מכן הגיע מדריך מהמכון והסביר לנו כמה דברים על מטאורולוגיה, למה היא חשובה, כיצד אפשר לדעת שיירד גשם ועוד הרבה דברים מעניינים שחזאי צריך לדעת.
לאחר ההסבר המעניין עלינו למעלה, למקום העבודה של החזאים. שם הסביר המדריך כיצד הם עובדים: מולם יש מפות שעוזרות להם לקבוע את התחזית, והם עובדים מול ארבעה מחשבים.
.....
לאחר מכן יצאנו החוצה להעיף את בלון הרדיו-סונדה. מדובר בבלון הליום ענקי, שמחובר לחוט ובקצהו מחוברת קופסת איתות. כאשר מעיפים את הבלון (פעמיים ביום), הוא גדל וגדל, מכיוון שככל שנמצאים גבוה יותר באטמוספירה, יש פחות לחץ. בשלב מסויים, הבלון מגיע לגודל עצום, ואז הוא מתפוצץ ונופל. כדי שייפול לאט ולא בבת אחת, חברי השירות המטאורולוגי שמים מצנח על החוט שקושר את הבלון. הבלון נע עם הרוח, ומודד את עוצמתה. לרוב הוא נופל בירדן או סוריה.
כשהמדריך העיף את הרדיו- סונדה, הוא עשה את זה כל כך מהר, שכשהרמתי את המבט, הבלון כבר היה רחוק מאוד בשמיים.
לאחר מכן, המדריך הראה לנו כמה מתקנים כמו מד גשם ידני וחשמלי, ואז חזרנו הבייתה במכוניות של ההורים המלווים.
נהניתי מאוד מהסיור הזה. הבנתי איזו עבודה קשה זו להיות חזאי.
 
ביקור בשירות המטאורולוגי 
ביום ראשון ה 8/11 נסענו לשירות המטאורולוגי בבית דגן.
בכניסה השומר שאל אם יש לנו נשק ומה מטרת ביקורינו. זה היה נראה לנו תמוה במקצת, כיוון שבכל זאת, זה סה'כ השירות המטאורולוגי. בהמשך מי שהדריך אותנו בסיור, הסביר שיש ליד המרכז מתקן בטחוני מסווג, ולא פירט מעבר לכך.
נכנסנו למתחם ישן. "הממשלה הבטיחה לשפץ את הבניין בשנה שעברה" הסביר המדריך. הוא הראה לנו סרטון קצר ומצגת על ה IMS (ראשי תיבות של 'המרכז המטאורולוגי הישראלי'), ואח"כ הסביר על מטאורולוגיה ועבודת החזאים.
לאחר ההרצאה עלינו לקומה העליונה, ושם ראינו חזאים עובדים בזמן אמת.
ואז יצאנו החוצה להפריח רדיוסונדה. רדיוסונדה הוא מכשיר קטן שמחובר לבלון ומודד לחות, טמפ', משקעים וכד'... המרכז מפריח רדיוסונדה פעמיים ביממה. המדריך הסביר לנו שבגלל שבית דגן קרובה לנתב'ג, הם צריכים לתאם עם מגדל הפיקוח של השדה, מתי להפריח את הרדיוסונדה.
בהמשך ראינו מכשירים מטאורולוגים בחוץ.
היה לי מאוד כיף בביקור. מאוד נהניתי שם! 

מלאכה

בשעורי מלאכה בית הספר גועש ורוחש.
חלק מהכיתות נמצאות בתהליך כמו ה'אלפים' שבקרוב יתחילו ללמוד לסרוג או ה'דלדים' שהתחילו רקמה.
בכתה ב יש כבר חתלתולים ועכברים סרוגים, בכתה ג עומלים על כובעים לחורף ובכתה ח קולעים סלים מקסימים מנצרים.
בהזדמנות זאת אנו מזמינות אתכם לבוא לעזור בשעורי מלאכה של כיתות א' וג'.
ילדי כיתה ה' התחילו את השנה בעבודה של שיוף והכנת המסרגות הדו צידיות, וכולם בכיתה כבר התחילו לסרוג- גרביים בחמש מסרגות או כפפות בארבע מסרגות.
בכיתה ו' הילדים עובדים על הבובות שלהם. ראשי הבובות כבר מוכנים, ובימים אלו הילדים עומלים על תפירת גוף הבובה. התפירה היא מרובה, ידנית וצריכה להיות מאוד מדוייקת, והילדים אכן עובדים קשה מאוד.
בכיתה ז' כל ילד בחר חיה, צייר אותה בפרופיל, הוציא מהציור ארבע נגזרות שאותם העתיק על נייר פרגמנט. אחרי גזירת החלקים מהנייר, הילדים בוחרים צבע בד ומעתיקים את הנגזרות לבד. השלב הבא, שכולם בקבוצה כבר מחכים לו, הוא חיבור החלקים ותחילת תפירת החיה בתלת מימד. מבטיחות לצרף תמונות בעלונים הבאים.
קליעת סלים קליעת סלים

חן כגן ואירית בנגל

בית ספר מנגן

הורים יקרים,
אנו מקווים לקבל את המבנים החדשים בתקופה הקרובה, ונערכים לכן להתחלת לימודי בי"ס מנגן. בשבועות האחרונים נחשפו ילדי כיתות ג'-ח' למגוון כלים ומורים וחלקם הביעו עניין רב בלימודי הנגינה. שיעורי הנגינה יתקיימו במהלך יום הלימודים באופן כזה שכל תלמיד יצא במהלך יום הלימודים לשיעור הנגינה הקבוצתי/אישי שלו (לא תמיד על אותו שיעור).
אנא מלאו בטופס המצ"ב (או ראו מטה) את הרשמתכם.

סקסופון, קלרינט, חלילית אירית
למידה בקבוצה של עד 4 ילדים
משך שיעור: 45 דקות
המורה: טל קורנברג
עלות: 1,200 ש"ח מתחילת הפעילות ועד לסוף השנה (הערכה של כ-18 שיעורים)*

כינור
למידה בקבוצה של עד 4 ילדים
משך שיעור: 45 דקות
המורה: בוריס
עלות: 1,200 ש"ח מתחילת הפעילות ועד לסוף השנה (הערכה של כ-18 שיעורים)*

חליל צד
למידה בקבוצה של עד 3 ילדים
משך שיעור: 45 דקות
המורה: ז'ואל
עלות: 1,200 ש"ח מתחילת הפעילות ועד לסוף השנה (הערכה של כ-18 שיעורים)*

גיטרה קלאסית
למידה יחידנית
משך שיעור: 45 דקות
המורה: אולג צ'ייקובסקי
עלות: 110 ש"ח לשיעור

* אנו מקווים מאוד להתחיל את השיעורים בינואר 2016

בברכת צלילים נעימים ומרגשים,

טל קורנברג 

Comments