דצמבר 2007

גנאחר

כי זה טבעי שמגיע לילד שלכם
את הטוב ביותר...

דוכן ביריד אביב 2007

12/2007

תשס"ח - גיליון מס' 2

 

שיר השלוליות / אמיר שלומיאן

כל הקיץ הם חיכו לי בארון
הנה בא הגשם ודופק על החלון;
קורא לי לקום,
לנעול מגפיים,
לחבוש כובע,
כפפות על הידיים,
ויוצא לחפש שלוליות, ויוצא לחפש שלוליות.
ספליש ספלאש, אני כל כך נרגש,
כל השלוליות כבר מחכות לי במגרש

הורים וידידים יקרים,

השבוע נחגוג את חג החנוכה בגנים ובבית הספר ואחר כך נצא לחופשה קצרה.

כאשר אנו נמצאים בפיתחו של החורף, זה הזמן להתחיל ולהתכונן ליריד האביב. מקורו של יריד האביב הינו בתרבויות האדמה - שם במהלך החורף ישבו בעלי המלאכה ספונים בבתיהם, עמלו על מלאכת המחשבת שלהם ויצרו דברים נפלאים. עם התעוררות האדמה ובוא האביב נערך יריד בו הציג כל אחד את מרכולתו והתקיים פסטיבל ססגוני עם מיטב הלהקות הנודדות.

אז כך יהיה גם ביריד האביב שלנו!

במהלך החורף נפגש וניצור גמדים, פיות, משחקים ושאר יצורים מופלאים. עם בוא האביב נקבל את פניו בפסטיבל ססגוני אשר יתקיים ברחבת בית הספר. יהיו בו סדנאות לילדים, תיאטרון בובות, דוכני מזון ודוכנים בהם נציג את תוצרתנו למכירה.
ההכנסות מיריד האביב הן למען קידום הגנים ובית הספר האנתרופוסופי באיזור מודיעין.

המלאכה רבה ודרושות ידיים עובדות רבות, הן בהכנות לקראת היריד והן בהקמת ובפירוק המתחם. כדי להבטיח את הצלחת היריד אתם מוזמנים להצטרף ולעזור בהכנות; זוהי הזדמנות פז ללמוד את רזי התפירה, הקשירה, הליבוד, בנוסף לחוויה ולהזדמנות להכיר עוד חברים בקהילה.
(רוצים לדעת מה בדיוק קורה שם במעגל היצירה בבית משפחת זהבי? קראו וידוי אישי)

המפגשים הבאים - ימי חמישי: 13/12, 20/12, 27/12

 

בשבוע שעבר החלה הפעילות של מעגל ההורים החדש לכיתה א' תשס"ט. המפגש הראשון ארח את עדי חמו, מחנך מבית הספר 'אדם' בירושלים והוזמנו אליו הורי הילדים העולים לכיתה א' מגני שקמה ודולפין. למפגשים הבאים אנו רוצים לצרף גם הורים חדשים לילדים המתחנכים בגנים אחרים. אתם מוזמנים לעניין חברים ובני משפחה, שילדיהם עולים לכיתה א' בשנה"ל הבאה, להצטרף להרצאות ולהיחשף לקסם של חינוך ולדורף בגיל בית הספר היסודי.

 

הרצאות העשרה בנושא חינוך ולדורף והאנתרופוסופיה החלו אף הן בשבוע שעבר. ההרצאות פתוחות לכולם ואתם מוזמנים להשתתף ולהביא חברים.
ההרצאה הראשונה עסקה בתזונה בריאה לילדים והיא ניתנה על ידי יוטק'ה מהמסעדה בהרדוף. יוטקה קראה לנשים לגרש את הגברים מן המיטה בלילה. רוצים לדעת למה?

 

פרטים על ההרצאות הבאות יפורסמו באתר, בדוא"ל, ובלוחות המודעות בגנים ובכיתות.

עדכונים מבית הספר האנתרופוסופי בנאות קדומים

כיתה ב'

מתוך תקופת כתיבה, עפ"י משל מאת לאונרדו דה וינצ'י (יועלה במסיבת חנוכה):
קיפץ שחרור צהוב מקור על שיח אוכמניות.
תלש, ניקר ללא הכר, בדים וגם פירות.
בציפורניו חרץ, פצע, ענף וגם עלה,
עד שזעק השיח: די! כאב אני מלא.
אכול אכול נא אוכמניות, לך הם פירותי,
אך אנא, חוס על הבדים, חוס גם על ענפיי.
"הס כסיל, אויל! הזן ושתוק!
הקור לא יבושש לבוא וכל שתאכיל תהיה להבת האש!"
בכה השיח חרישי, אך עת החורף בא,
נלכד אותו שחרור פראי ואל שביו הובא
וכדי ליצור לו כלוב נאה, לקח אז הצייד,
משיח האוכמניות צרור ענפים נחמד.
אמר השיח: "בחפשי, היית כה נמהר.
אותי האש עוד לא איכלה אך חפשך נגמר."

 

כיתה א

גשם, גשם, נאנח שדה מחום
גשם, גשם, מתייפח גן בלי דום
שמע קולנו משמיים ורד לארץ גשם מים
גשם, גשם, מתנועע כרם אט
גשם, גשם, בפרדס ילחש כל בד
שמע קולנו משמיים ורד לארץ, גשם מים
גשם, גשם, מתפלל גם ילד חן
גשם, גשם, אל שמיים לנו תן
שמע קולנו משמיים ורד לארץ, גשם מים

כך פתחנו את ימינו בתקופה האחרונה. שבנו והתפללנו לגשם הטוב ואכן, ליום יומיים הוא בא במלוא עצמה ועוז. גשם טוב. שמחנו בו, קיפצנו בחדווה בשלוליות והודנו עליו. בכל בקר אנחנו שבים ונושאים עדיין את אותה תפילה.

 

 

זוכרים את חמשת בני המלך, אשר יצאו למסע חיפוש אחר חכמת האלים? ובכן, אנחנו שמחים לבשר שנמצאו כבר שבעה אותות משמעותיים. א, ב, ג, ז, נ, צ ו-מ.
עשינו הפסקה קלה במסע האחים, ועברנו לתקופת חשבון בה אנו מונים וצועדים לפי מקצבים. התחלנו במספר הגדול ביותר: 1 (חשבתם שהוא הקטן?!)

אחת היא השמש המאירה כך
אחד הירח שבלילה יזרח
אחד הוא היום ואחד הוא הליל
אחד העולם שבו אסתכל
אחד הוא ראשי הנח בשלווה
אחד הוא ליבי המלא אהבה
אחד הוא גופי שלעשות יכול
ואחד אלוהים רואה את הכל
ואני זה השם האחד שלי
ורק אני קורא כך לעצמי.

 

 

בגינה, על פי צו שנת השמיטה זרענו חיטה בתוך אדניות גדולות.
את הצעיף כמעט סיימנו לסרוג בסריגת אצבעות. עבדנו בחריצות ובמרץ וכעת אנחנו ממש מוכנים לימים הקרים.
נאחל מסע מלא עניין ויופי לחברנו אביתר, שנסע עם הוריו לתור בארצות וביבשות רחוקות. אנחנו שולחים לו ברכה ומקווים שישוב אלינו בשלום בשנה הבאה ויביא עמו סיפורים נפלאים על הרפתקאותיו.

עדכונים מגני הילדים

גן שיקמה

בגננו הפעילות רבה,
מסקנו זיתים, טיפלנו בגינה, עדרנו, זרענו ויצאנו לטיולים רבים בהם אספנו זרעים ועלי שלכת יפים. לאחרונה גם ראינו את החלזונות מגיחים וכעת כולנו נרגשים לקראת חג החנוכה.
הכנו בגן לביבות וסופגניות קישטנו את הגן, הכנו נרות והסביבונים מלהסתובב לא פוסקים. במעגל אנו נעים בחיפוש אחר האור "מי יכול לעזור?"
מי אם לא המלאך שלאוזני לחש "האור נמצא בבית המקדש"
ואנו יוצאים למסע נרגשים להביא את  האור. בחיפושים מצאנו כד קטן אשר את שמנו לנו נתן וכך החזרנו את האור ולבית בשמחה יכולנו לחזור.
"בואו הנה ילדים בואו אל הבית
חם בבית ונעים ריח שמן זית
אמא מלבבת לביבות
בחנוכייה דולקים נרות
ובחנוכה הילדים בסביבון משחקים
"
חג חנוכה שמח ומלא אור לכולנו

גן דולפין

הסתיו כבר הגיע אל גננו ואנו התחלנו במלאכת הזריעה.
פגשנו איכר חרוץ אשר בכל יום יוצא אל שדו לחפש את הגשם,
ומשהגשם ממאן לבוא קראנו אנו לעננים שיביאו את הגשם.
גם אצלנו בגינה בחוץ התחלנו עם דבורה (מחוג החווה האקולוגית) להכין את האדמה לזריעה ולשתילה: מלאנו את האדניות באדמה טובה ובהם שתלנו עשבי תבלין וירקות חורף בהם אנו מטפלים בחום ואהבה, ובנוסף זרענו חיטה טובה ממנה נכין לחם לרוב.
כאשר ראינו שהגשם לא בא הצטרפנו לרם ורמה לחפש את גשמיאל שר המטר בכדי שיוריד לנו פה גשם, כי העצים, הצמחים, הילדים וההורים כולם מחכים ומשתוקקים לגשם. בנוסף פגשנו על סביבון הפלאים איתו מגיעים למקומות נפלאים והצטרפנו אליו בכדי להביא את אור הנצח.
כעת אנו מתכוננים לחג החנוכה אשר ממלא את ליבנו באור פנימי חם ונעים.

גן אלון

ביום שני הגענו חגיגיים ונרגשים למסיבת חג החנוכה.
הכל כבר היה חשוך מסביב, והנה כשהתקרבנו אל הגן נצנצו להם שלהבות של נרות לאורך המדרגות, ושביל של אור הוביל אותנו לחצר הגן, ובחצר בתוך כוכים על קיר הסלע ובתוך המערה דלקו להם נרות.
החצר היתה קסומה ומסתורית.
התאספנו הורים, ילדים וגננים סביב ארגז החול שבתוכו נבנה הר גדול מחול. לצלילי מנגינת החליל קיבל כל ילד והורה נר דולק ושם אותו בתוך הכוכים שנחפרו בהר החול.
לאט לאט התמלא ההר בנרות דולקים, המראה היה קסום ומרגש. שרנו ביחד הנרות הללו ובאוירה מיוחדת זו, נכנסנו אל הגן שהיה מקושט ומוכן למסיבה. יחד עם הגננים וההורים עשינו את מעגל החנוכה, אח"כ הכנו ביחד בתי נרות מקושטים, וקינחנו בסופגניות קטנות ומתוקות ובלביבות נפלאות שהכינו שתי אמהות, הוצאנו מתוך נייר זהב סביבונים וחנוכיות משוקולד שהכנו עם הגננים וליקקנו אותם.
יצאנו הביתה מלאים בעבודות ובשמחה בלב.
גן אלון שולח לכולם ברכת חג אורים שמח וחמים!

גן גלים

ואוו, חודשיים חלפו...
הגן כבר הפך לבית השני שלנו, מקום מוכר, נעים, ומלא התרחשויות,תהפוכות, ימי הולדת וחוויות.
התחלנו לעבוד בגינה, פעם בשבוע (בשאיפה) - שתלנו נוריות, נרקיסים, טורמוסים ובשבוע הבא חיטה נזרע. הילדים מאוד אוהבים "להשכיב" את הפקעות והבצלים לישון, לכסות ב"שמיכת האדמה", להכין שלט ולבקש גשמי ברכה.
רקדנו את ריקוד הגשם!
חג האור בפתח - הנרות, השירים וסיפורים כבר בגן. עוד נקשט ואז שהכל יהיה מוכן נזמין את ההורים וביחד נחגוג את חג החנוכה, חג הנס.
הלוואי שיצית אור קטן בלב כולנו
חג אורים שמח לכולם

 

הרצאות ופעילויות

הורים לילדים העולים לכיתות א', ב', ו - ג' מוזמנים למפגשי הכרות*:

הוראת כתיבה, קריאה וחשבון בכיתות הנמוכות

המרצה: גב' אורה פין, מחנכת לשעבר בבי"ס 'אדם' בירושלים, מרצה ומלווה פדגוגית של בית הספר בנאות קדומים

יום ב' 17/12/07 , 20:15, גן מור, עמק דותן 29, מודיעין

כיצד מיושמים ערכי החינוך האנתרופוסופי הלכה למעשה?

מה ההבדל בין בוגרי חינוך זה לחינוך רגיל? איך הילד גדל למבוגר המכבד את הסביבה, מוביל חברתי ועוד? המרצה: גב' נטע דולן, מנהלת בי"ס 'אדם' בירושלים
יום ב', 7/1/08 , 20:15, גן שקמה, השקמה 11א', לפיד

סיור מודרך בבית הספר בנאות קדומים

סיור והצגת עבודות התלמידים יתקיים ביום ו', 11/1/08 בשעה 13:30 בבית הספר בנאות קדומים.

*
לפרטים נוספים ולהרשמה התקשרו: מירה 08-9733315

 

נותרו מקומות בודדים בגנים בלפיד

גן שיקמה: גן חובה (מוכר ורשמי בידי משרד החינוך)
גן אלון: לגילאי 2.6 – 4.4
לפרטים נוספים ולהרשמה התקשרו עכשיו ל: תמר 052-2537544

הרשמה באתר >>

קורסי קיץ, סדנאות, חוגים, קישורים והמלצות

חוג נגינה בלירה

כ-10 ילדים נהנים מחוג הלירה המתקיים בימי חמישי לכיתות א' וב' בנאות קדומים, וכבר מהשיעור הראשון הילדים החלו לנגן.
הלירה, הנראית כמו נבל קטן, מקורה עתיק, נשכחה מהעולם ו'נתגלתה' מחדש במאה שעברה. הסולם הפנטטוני ה'נושם' וההרמוני מותאם במיוחד לילדים צעירים. קל מאד ללמוד לנגן בה וצליליה נעימים ורכים.
לימודי הלירה מהווים מעין לימודי טרום-כלי, כאשר אפשר מאוחר יותר לעבור לכלי אחר. בחינוך ולדורף אנו רואים בלימוד כלי נגינה ערך חינוכי וחיוני לכל ילד, ובשנים החשובות הללו עלינו לנסות "לסחוט" כל טיפה מהמיץ הנפלא, והיקר כל-כך לנפש המתהווה והמתפתחת, ששמו – מוזיקליות.
הנסיון מראה שהנגינה בלירה תורמת ומשפרת את היכולת המוזיקלית, ומאוחר יותר באופן משמעותי כאשר ניגשים לכלי "גדול" עם כל הקשיים והאתגרים הכלולים בו.

הרשמה לרשימת התפוצה של גנאחר | לכל גיליונות גנאחר | לאתר גנאחר

Comments