חורף ברפואה הסינית

מאת: טלי בר, אמא של עינב מכיתה ג, מטפלת ברפואה סינית ויפנית

חורף.
בסינית " "DONG !
הצליל נותן תחושה של אנרגיה שעצרה מלכת, קפאה.
משהו מוצק,  קפוא, נוקשה
ו...חסר זרימה. האומנם ?

הרפואה הסינית נולדה מתוך התבוננות בטבע והבנת החוקים הבסיסיים החלים על כל היצורים החיים.

החכמים הסינים ידעו להתאים את אורח חייהם לטבע הסובב אותם ולעונות השנה

בספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב, שגילו נאמד בכ-5,000 שנה, מתוארת תקופת החורף באופן הבא:

זמן שבו כל הדברים בטבע נוטים להתכנס, להתחבא ולנוח.
זמן של עומק שבו כל השינויים לשנה הקרובה מתרחשים מתחת לפני השטח, באופן לא מודע...
זמן של אגירת אנרגיה ושימורה
זמן של סגירה ואחסון
זמן של שקט וקור בחוץ, המזמנים אותנו להתכנסות פנימה לבית הפיזי ולבית הנפשי
זמן של שהייה והתבוננות
זמן של שימור החום והימנעות מקור

בחורף, צריך לא לאפשר לשום דבר להימלט מבעד העור מחשש לאבד את כל ה-QI, האנרגיה. זאת, משום שיש לשמור עליה לשם חידוש כוחות הגוף לקראת האביב

הרפואה הסינית מחלקת את עונות השנה בצורה דומה לחלוקה שעושים חקלאים. עונת החורף, על פי מיפוי זה, מתחילה ב-7 בנובמבר ומסתיימת ב-21 בינואר. היום שנחשב לשיא החורף הוא 22 בדצמבר. כיום, בעידן שבו אורח החיים המודרני מרחיק אותנו מהטבע, כשאור החשמל והמזגנים מאריכים את מספר שעות האור ביממה ומתאימים את מזג האוויר לנוחיותנו, ניטיב לעשות אם ננסה להיות מודעים יותר לסביבתנו ונתאים גם את עצמנו אליה, ולא רק אותה אלינו.

בחורף, הדרך הנכונה לשמור ולאגור את האנרגיה היא להימנע מתחלואי החורף, או לפחות לצמצם אותם
בעזרת כמה דרכים פשוטות :

  • שינה טובה, המאפשרת אגירה וחידוש של אנרגיה לקראת היום הבא. מומלץ ללכת לישון מוקדם ולקום עם הזריחה המאוחרת של החורף .
  • שמירה על חום הגוף: להקפיד לא "לבזבז" אותו על-ידי הזעה או לחלופין לבישת בגדים קלים מדי, שאינם מגנים על חום הגוף. כמובן שאסור ללבוש בגדים לחים ורטובים, שיגרמו לחום לברוח ויכניסו במקומו קור

מזג האוויר שמתעתע בנו, הרוחות המנשבות והגשם שבא והולך במפתיע, מביאים עימם את תחלואי החורף. מחלות של מערכת הנשימה - שפעות,התקררויות, דלקות ריאה וברונכיט, גם הן מגיעות "בהפתעה" כל חורף מחדש .

הגורמים המשפיעים עלינו הינם מחוללי מחלה (פתוגנים) – וירוסים,חיידקים, קור, רוח ולחות, ומהצד השני חוסנה של מערכת החיסון של הגוף. התפרצותה של מחלה היא ביטוי להפרת האיזון בין הגורמים. הדרך שלנו להתגבר היא לחזק ולתמוך במערכת החיסונית כדי להתמודד עם מחוללי המחלה הפולשים לגופינו.

החיזוק החיסוני צריך להתבצע בשני מישורים: מעגל הנפש והמעגל הפיזי. מעגל הנפש כולל תמיכה, חום ואהבה – בבית, בחברה, בעבודה או בבית-הספר. השקט והאיזון הפנימי מהווים גורם חשוב במניעת המחלות.

המעגל הפיזי כולל פעילות גופנית נאותה, המייצרת תנועה וחימום אך נמנעת מהזעה וממאמץ מוגזם - במיוחד בתקופת החורף. לכך יש להוסיף שעות שינה מספיקות ונינוחות, שכן עייפות מרובה עם חשיפה לקור מחלישים את המערכת החיסונית.

 יש לדאוג גם לתזונה שאינה מעודדת יצירת ליחה והחדרת קור לגוף. רצוי להימנע ממזון קר – מוצרי חלב, גלידות ואכילה ישירה מהמקרר, וממזון מעודד ליחה- מוצרי חלב, בוטנים ומוצרי לוואי שלהם, ממתקים וסוכרים הנמצאים במשקאות וממרחים.

מנגד, יש רשימה ארוכה של מוצרים מומלצים: ירקות ירוקים וכתומים, דגנים - בעיקר מלאים (אורז מלא,קינואה) וחלבונים מהצומח כמו חומוס ואפונה.

שמירה על איזון בין המעגלים הינה סוג של הגנה על בריאותנו. אך עם זאת, כשבאה המחלה, נקבל אותה כזמן למנוחה והתכנסות, כעת של שקט, כעת של מעבר לקראת הבאות.

בברכת חורף נעים וחם, ובריאות לכל
טלי


Comments