כניסת מאי

אלומה - ידיעון בית חינוך אלומות

מאי 2018

הורים, מורים וחברים יקרים, 
אנו מתכבדים להגיש לכם את גיליון מאי של "אלומה" באמצעותו תוכלו ללמוד על הפעילות המתרחשת בכיתות ובביה"ס.
מקווים להתראות עמכם באירועים הבאים עלינו לטובה:


אירועים קרובים
  • 'מסביב לעץ התות' מוסיקה אורגנית בהופעה בלפיד - יום ד' 9.5.18, 17:30, בית התרבות בלפיד. לרכישת כרטיסים
  •  הצגת כיתה ד' - יום חמישי, 10.5 בשעה 18:30 באולם ביה"ס מישרים בשוהם.
  • מפגש מחזור א' - יום שישי 12.5 - משפחות מחזור א' נפגשות לאירוע נוסטלגי, רגע לפני הגיוס לצה"ל.
  • מפגשי הורים עם מורי מקצוע - חמישי 17.5. לקביעת פגישה (להורי ד'-ח' בלבד)
  • סדנאות להורים - יום שישי 18.5, 1.6. להרשמה
  • הרצאה לקהילה - יום שישי, 25.5 בשעה 09:30, הרצאה של גלעד גולדשמידט
  • קונצרט בית ספרי - יום שני, 11.6 17:30 באולם התרבות בשוהם. להזמנת כרטיסים 
  • הצגת כיתה ח' - 'פלא' - שלישי-חמישי 19-21 ביוני, אולם לפיד. להזמנת מקום

כיתה א'

לחץ להגדלה
כיתה א המקסימה, ממשיכה ללמוד במרץ ובחדווה. בחודש שקדם לחופשת הפסח, למדנו יחד, עם המורה גלית והמורה דנה "תקופת טבע", אשר בה למדנו אודות צבי צב, הכלה הכלנית וחתנה הפרג, פרחי החרדל המצהיבים, ופשפשי האש המתגודדים, יצאנו אחת לשבוע ל"מחנה" הסודי שלנו במעבה יער בן שמן.

בשובנו מחופשת הפסח פצחנו בתקופת " רישום צורה ויצירה" בהשראת הסוואנה של אפריקה, צעדנו, רקדנו, שרנו ורשמנו את תנועותיהן של אמינה הפילה, טמבו הפילון, אינקווה הקוף וריפה הגי'רפה, בשבוע המסכם, יצרנו עם המורה שחר, קופסת פלאים ובה פיסלנו מחומרים שונים, את כל חבורת החיות.

לחץ להגדלה

עתה אנו סופרים, מחשבים, מחסירים, מחברים, מכפילים צועדים ושרים את חוכמת החשבון, והאווירה בכיתה מלאה בחשיבה, סקרנות, וגילויי של "קסם המספרים". מצפה לנו תקופת כתיבה אחרונה, ורגעים יפים יחד בכיתה. 

לחץ להגדלה


כיתה ג'

לחץ להגדלה
כיתה ג' סיימה עתה את תקופת תורה שבה שמענו מסיפור בני יעקב היורדים למצרים ועד קבלת התורה בהר סיני. במהלך התקופה אף בקרנו בית הכנסת בלפיד שם פגשנו את הרב יהודה ישרים שהסביר לנו על ספר התורה, המשכן ובית הכנסת. גולת הכותרת הייתה טקס מרגש של קבלת ספרי תנך שערכנו עם ההורים. בטקס התאספנו הורים וילדים. ההורים העניקו את הספר לילדים בליווי משפט שרצה להעניק להם כמתנה.
לחץ להגדלה
במהלך התקופה שוחחנו על הסיפורים ודנו בשאלות מעניינות כמו: אם כועסים כל כך על מישהו האם זה מצדיק לזרוק אותו לבור? מה יצא טוב מכך שהאחים מכרו את יוסף לעבד? מדוע צריך את המשכן? ועוד ועוד.
ציירנו תמונות מהסיפורים בצבעי מים - תוכלו לראות את יוסף בבור, יוסף על כס המלוכה, יוסף פוגש את האחים, קריעת ים סוף וטקס קבלת התורה. בציור זה אף הילדים כתבו למעלה את המשפט שההורים הקדישו להם.
לחץ להגדלה לחץ להגדלה 
לחץ להגדלה
משבוע הבא אנו מתחילים בתקופת בניה בה נלמד על סוגי בתים ואף נבנה ספסל בבית הספר. תקופה זו מלווה את הילדים בצורך שלהם בגיל הזה למצוא בטחון ויציבות. ההתעסקות עם בניה של בית, מהו הבית, בניה פיסית תומכת במתן בטחון ויציבות שהילדים זקוקים להם בגיל הזה.
לחץ להגדלה לחץ להגדלה 
בברכה איריס פרסלר
מחנכת כיתה ג'

כיתה ד'

הורים יקרים,
הישר  מחופשת הפסח, צללה כיתה ד' לתוך תקופה מרתקת ומלאת פליאה - תקופת אדם-חיה. התבוננו בצורות הארכיטיפיות בעולם: הישר, העגול והקשתי שביניהם ומהם יצאנו להתבונן באדם, במבנה המשולש של האדם (ראש, גו וגפיים) ובחיות השונות על ייחודיותן, מאפייניהן והתאמתן המופלאה לסביבת המחיה שלהן. התבוננו בחיות מתוך המבנה המשולש באדם ומתוך השוואה לאדם; במעמקי הים, בחשיכה גילינו את פלאי הדיונון - "ראש אמני ההסוואה" במים הקולט ואוסף את "רשמי" עולם המים סביבו וכל גופו משמש כ"ראש" המגיב בעירנות מדהימה ובעוצמה לסביבתו עד כדי שינוי צבע בהתאם לה.  בקוטב הקר למדנו על כלב הים ודוב הקוטב, במדבר החם והלוהט על הגמל וראינו שהחלק המרכזי בגופם הינו הגו וכיצד כל שאר חלקי גופם מהווים מעין המשך של הגו ומשרתים אותו וכיצד הם מותאמים באופן פלאי לסביבת מחייתם. במסגרת התקופה הילדים, משייפים ומלטשים את אמנות הכתיבה והציור שלהם, מתאמנים על דיוק, מחדדים את יכולת ההתבוננות ונהנים לכתוב חידות וחיבורים על החיות השונות ולהיכנס לנעליהן של החיות ולכתוב מתוך נקודת מבטן יומן חיה או דו-שיח בין שתי חיות. אין גבול ליצירתיות המופלאה של הילדים המתבטאת אפילו בבחירת כותרות מעניינות, למשל "ראש בראש" ככותרת לדו שיח בין שתי רכיכות: דיונון ושבלול...
במסגרת התקופה נסענו יחד ברכבת (חוויה בפני עצמה)  לסייר בגן החיות התנ"כי בירושלים - להתבונן בחיות מקרוב. 
לחץ להגדלה לחץ להגדלה 
לחץ להגדלה לחץ להגדלה לחץ להגדלה לחץ להגדלה
לחץ להגדלה לחץ להגדלה לחץ להגדלה
לחץ להגדלה לחץ להגדלה 
זו תקופה מרהיבה מלאת פלא והודיה על יפי הטבע והתגלמות יופיו באדם ובחיה. 
במקביל אנו נמצאים בהכנות נמרצות ונרגשות לקראת ההצגה הלקוחה מסיפורי הצפון- סיפורי המיתולוגיה הנורדית, מלאי הדמיון, הקסם והתככים, המלווים אותנו לאורך השנה. כאן הילדים צעד ראשון באמנות המשחק ומחזקים את עבודת הדיבור במעבר ההדרגתי מעבודת דיבור קבוצתית לאישית.
בתקופת אדם-חיה הילדים עושים את צעדיהם הראשונים בעולם המדעים והזואולוגיה ומקבלים הזנה לחשיבה הלוגית המתפתחת ובמקביל מקבלים מענה הולם ומזין לעולם הרגש הסוער המאפיין את גיל 10 - בדמות סיפורי התככים והמזימות במיתולוגיה הנורדית. 

אפרת הודלי
מחנכת כיתה ד'

הצגת כיתה ד

הצגת כיתה ד'
קהילה יקרה, 

כיתה ד' מזמינה אתכם בהתרגשות גדולה להצטרף אלינו אל מחוזות הצפון הרחוקים, עתירי הקסם, הדמיון והתככים. "עמי הצפון כך מספרים, היקום הינו עץ אדיר מימדים. במרום צמרתו של עץ החיים שוכנת אסגרד ממלכת אלים. מתחתיה שוכן עולם ענקים, קפוא ונוקשה, אכזר ואלים. ועוד ממלכה בין שורשים, במעבי אדמה עולם גמדים- טובי כפיים, אמנים במלאכת, בידם כל מתכת לפלא הופכת... הסכיתו, שמעו! כאן סיפור נספר, על אלים, ענקים וגמדים נזמר"....  תקציר העלילה: ברוק וסנדריי זוג אחים גמדים אומנים קוראים תיגר על לוקי עושה הטוב ועושה הרע,  המתרברב בפני האלים עם לשונו הרעה. הגמדים מבקשים מהאלים להכריז על תחרות שבסופה המפסיד ייאבד את ראשו. האם לוקי התככן יקבל סוף כל סוף את גמולו? זאת תגלו בהצגה. 
ההצגה תתקיים ביום חמישי, 10.5 בשעה 18:30 באולם ביה"ס מישרים בשוהם. 

נשמח לראותכם 🌟

כיתה ה'

לחץ להגדלה
"מן השפלה ומן הכפר הגענו עד הלום, לקפוץ, לזרוק, להיאבק ולהביא שלום. כל שריר נדרך הכל הוכן, ליופי פה מריע, נזכורה כי אלי יוון ציוו: אכיחריה! כל בני יוון לנו אחים, הידד למנצח!!"
ילדי כיתה ה' נסעו אל מפגש המשחקים האולימפיים המסורתי שהתקיים בסחנה. שם, ביחד עם ילדי כיתה ה' מבתי ספר בכל הארץ, במשך שלושה ימים הם התאמנו במקצועות האולימפיים העתיקים - קפיצה, ריצה, היאבקות, זריקת דיסקוס והטלת כידון. בלילה השני נערך טקס ההשבעה לקראת המשחקים ששוחקו ביום למחרת בנוכחות ההורים. 

לחץ להגדלה

כיתה ז'

לחץ להגדלה
כיתה ז' הנהדרת סיימה 2 תקופות מרתקות ומעניינות: רנסאנס ופיזיקה. תקופת רנסאנס נלמדה בצורה חווייתית ובמסגרת של 'סביבת למידה משותפת', בה כל זוג ילדים לקח על עצמו ללמד בכיתה את אחד מהנושאים המהותיים של התקופה – המצאות שונות בתקופת הרנסאנס (דפוס, טלסקופ, מיקרוסקופ וכד'), אומנות, ספרות, ארכיטקטורה, הומניזם, הכנסייה ומרטין לותר ועוד. הילדים העבירו הרצאות, מצגות, פעילויות ועבודות מחברת. היה נפלא לראות אותם עומדים מול הכיתה, עם ביטחון גדול, בגרות, לקיחת אחריות, לומדים ומלמדים כאחד ובשמחה גדולה. סיימנו את התקופה בערב רנסאנס מופלא ומשובח, יחד עם הורי הכיתה, ערב בו הפגינו הילדים את כשרונם בדקלום, נגינה ושירה של קטעים הקשורים לתקופה.
בתקופת פיזיקה ערכנו ניסויים בנושא אופטיקה, בה גילינו את 'חוק ההחזרה' בעזרת מראות והשתקפויות. בתוך כך למדנו על מבנה העין, לקויות ראייה והדרכים לתיקונן. הניסוי האחרון, בו הדגמנו את עיקרון ה 'קמרה אובסקורה' היה מלהיב במיוחד.
לחץ להגדלה
בימים אלו אנו לומדים על אסטרונומיה. בתקופה מרתקת זו העוסקת בכוכבים, השמש והירח ומופעיהם השונים, אנו לומדים את מפת גרמי השמיים ואת הדרכים השונות בהן ניתן למצוא בהן ובעזרתן את דרכינו.
לחץ להגדלה

כיתה ח'

ערב ביוגרפיות
ממש בטרם יצאו לחופשת פסח, הציגו תלמידי כיתה ח' את פרויקטי הביוגרפיה עליהם עבדו במשך כחצי שנה.
היו אלו שני ערבים מיוחדים במינם, בהם עמדו התלמידים מול קהל רב, שהגם שהיה 'ביתי', יצר תחושת לחץ ניכרת. ב'מופע' חד פעמי, ומבלי שקיבלו כל דוגמה כיצד עושים זאת, הציג כל תלמיד ותלמידה את המחקר שערך/ה על דמות שבחר/ה. קהל ההורי זכה להכיר דמויות משמעותיות שונות ולחזות בבוגרי כיתה ח' בשיא הדרם - עתירי ידע, רהוטים, יצירתיים ובטוחים בעצמם.

לחץ להגדלה
את התקופה האחרונה אותה לומדים השנה תלמידי ח', תקופת 'המצאות וטכנולוגיה' (אותה המצאנו), מעביר הראל קולדן. 
במסגרת התקופה חוזרים התלמידים על התמורות שחלו בתודעה האנושית, מעמיקים בגילויים ובהמצאות ששינו את האנושות, כמו החשמל, ומסיימים בפרויקט יזמי בו הם נדרשים ליזום המצאה חדשה המיטיבה/מועילה עם האנושות.

החל מאמצע מאי נתרכז בפרויקט האחרון והמסכם: הצגת כיתה ח' - 'פלא'.
פלא - הזמנה




חדש בביה"ס

סדנאות ההורים שיזמה המורה חן החלו את פעילותן:

רחלי לא נחה לרגע, ואנחנו נהנים מכך:
  • פרקט חדש שירחיב את אזור הקפיצה בחבל
  • שדרוג מגרש הכדוררשת/כדורעף
  • במת נטילת ידיים - כחלק מהניסיון שלנו לשפר את רמת הניקיון וההיגיינה בשירותים, אנו מסיטים את עמדות השטיפה אל מחוץ לשירותים.
  • יצירות של תלמידי העמלנות, כמו מגדל הפעמין שלנו, מבצבצות מהסדנאות וחודרות למרחב
להגדלה
לחץ להגדלה
 
מגרש

כמו כן התחדשנו ב... מקרנים, רמקולים ומסך חשמלי בכיתות ז'-ח'.