מרץ 2023 בבית חינוך אלומות

הורים יקרים שלום רב,

ט"ו בשבט חלף, החורף ביקר אצלנו מעט-מעט, פורים התנהל בחום גדול. בחורף אנו מתכנסים פנימה אל עצמנו ופחות 'יוצאים מעצמנו', ט"ו בשבט מסמל את ההתחדשות שמגיעה לאחר שהעץ השיר את עליו, השיר חלק מסויים בו כדי לאפשר צמיחה והתחדשות, ופורים מסמל את השמחה ממקום של שלמות ואהבה לזולת.  מעניין להתבונן בחורף מוזר זה הפוקד אותנו ולחשוב האם רוצה הטבע לומר לנו משהו, האם הוא מנסה להעיר אותנו למשהו? 

החודש חגגנו את קונצרט החורף המסורתי שתמיד מרגש ומחמם את הלב. לראות את הילדים בצמיחה, גדילה ואיך זה בא לידי ביטוי בהשתנות השירה, ובהופעה שלהם משנה לשנה. התכנסות הקהילה, לאחד הערבים היחידים שאנו מתכנסים ככלל ואיך ערב כזה ממלא אותנו בחיות (כח אתרי). כשרואים את הבוגרים שלנו שמגיעים לראות את אחיהם (תרתי משמע) מופיעים, תחושת הנחת מפעמת בך.

בשבועות האחרונים בפרט, בית הספר שלנו מתמלא בעשייה: הכנות לקראת ההצגה של כיתה ו', של כיתה ד', הכנות לקראת האולימפיאדה של כיתה ה', שבוע האינדיאנים של כיתה ב', טיול ים-אל-ים של כיתה ח', יום שיא באנגלית בו ביקרה אותנו הצגה של ג'ק והאפונים בבית הספר. הרישום לשנת הלימודים תשפ"ד ליווה אותנו, ובבית הספר היו ימים פתוחים עם מבקרים ומתרשמים. נציגים מאגף מו"פ של משה"ח (חדשנות, מחקר ופיתוח), ביקרו אותנו אף הם, עבור חידוש הייחודיות של בית הספר והתרשמו מאוד מהעשייה הבית-ספרית וצורת הלימוד הפונה לגוף, לרגש, לנפש על מנת שהלמידה תפנה פנימה (ולא תהה חיצונית), לזכירה ולהתפעמות וכך תשאיר רושם, זכרון ולמידה פנימית. לקינוח כל העשיה הזו, הגיע יום ההתרגשות של פורים, עם הכיתות והתלמידים שהיו מחופשים בתחפושות יפות, מושקעות, מרשימות, רב גוניות ומיוחדות. 

החיות, ההתרגשות, יראת הכבוד, האחדות המלווה את האירועים שלנו הם אלו שממלאים אותנו בכוחות חיים. הם אלו שגורמים לנו לרצות להעניק עוד ולהשפיע לילדים. כוחות אלו הם אלו הממלאים אותנו בשמחת חיים אמיתית.    

יריד אביב הוא ההתכנסות הקהילתית הבאה (עלינו לטובה), השנה ברצוננו לחזור לעשייה משותפת והקהילתית. קול קורא בנושא יישלח בהמשך. 

תודה לכם ההורים על שיתוף הפעולה ועל התגייסותכם הלא מובנת מאליה ותודה למורים שנושאים על כתפיהם את בית הספר. 

רינת 

לאלבום בית הספר (כולל תמונות מפורים)

כיתה א' (יעל)

"מי ראה את דודה לאה,

מתחפשת לצפרדע

ירוקה היא כמו ברוש 🌲 

מכף רגל ועד ראש 🦶 

הידיים לא ידיים 🤝🏻 

העיניים כפתורים 👁️ 

ראש ירוק בלי שערות

בחיי כדאי לראות

איזה גוף! והפרצוף!

רק אל תתחפש לזבוב, 🪰 

כי יודעת דודה לאה

גם לקפוץ כמו צפרדע" 🐸 

כיתה א' התרגשה מאוד לקראת הפורים הראשון שלה בבית הספר, 

דיקלמנו דקלומי פורים, והכנו קשקשנים ממוחזרים.

הכיתה התחפשה ליער קסום אליו הגיעו מכל עבר, חיות, פיות, ילדי יער, גמדים, שומרי יער… ואפילו הגיעו צפרדע וזיקית שרבו ביניהם מי יאכל את הזבוב:)

שמענו סיפור על מלך היער שבעזרת דרי היער החביבים הצליח למצוא את החיוך שהלך לו לאיבוד.

אחרי פורים נמשיך את תקופת חשבון בה פגשנו את "ממלכת מספרייה" עליה שולטת מלכה חביבה ושמה נאווה המשווה. לנאווה עוזרים חביבים: עודי ועודי, עמיתה מפחיתה, פזית פעמית ועמק המחלק. 

תקופת חשבון תלווה אותנו עד ליציאה לחופשת פסח.

כיתה ב' (רחלי)

כיתה ג' (טל)

כיתת אורן המופלאה, נמצאת כעת בתקופת מידות ומשקלות, בכל הזדמנות הילדים מודדים דברים באמצעות "מידות הזהב" אותן למדו, טפח, אמה, אצבע, זרת, רגל וצעד. כך מדדו גם בבית את מיטתם, את רוחב דלת חדרם וכו'. לחוות את הסקרנות שלהם וחדוות הגילוי ש"מידות הזהב" לא טובות מספיק מפני שלכל אחד גוף אחר, זאת הנאה גדולה. כך הגענו למידת ה "מטר" האחידה ברוב העולם, ולאחר פורים נמשיך אל מידות המשקל והזמן השונות. לקראת פורים, היה מקסים לראות כיצד הילדים גילו אחריות בהכנת השוק. ציירו את שלטי הדוכנים, חילקו לבד את כל מרכולת יצירותיהם ל- 3, הכינו 120 כרטיסיות לבאי השוק וכמובן ביום פורים עצמו כיצד הם סידרו את דוכניהם, מכרו בחן רב, מילאו מהמלאי כשנגמר, התחלקו לזוגות והכי מרגש שהכל הם עשו בעצמם בבגרות רבה. 

כל התחפושות היו של בעלי המקצוע והמלאכה אותם הכרנו וחלקם פגשנו לפני 2 תקופות, ומלווים אותנו כל השנה דרך הדקלומים האישיים. שיא היום בפורים, מבחינתי, היתה ההופעה המשמחת של הילדים לפורים. פתאום ראיתי עד כמה הם גדלו, וכמה בטחון יש להם שהם מרגישים נוח גם להשתטות ולכייף. עד כאן להפעם.

מלאכה - הילדים בכתה עובדים במרץ וסורגים במסרגה אחת. אפשר לפתוח חנות עם העבודות שלהם. כובעים, סלסלות, חיות, ארנקים. הם מאוד חרוצים ומוצלחים בסריגת הקרושה. 

כיתה ד' (גל)

ציירה מתן 

ציירה שירה

כיתה ד' עסקה לאחרונה בנושא איכות הסביבה, והתמקדה בסיבות לשינויי האקלים ולהתחממות כדור הארץ. חשבנו ביחד אילו פעולות עשויות לתרום לבריאותו של כדור הארץ ולהפחתת הפגיעה בו. 

הילדים כתבו, ציירו או הכינו מצגות בנושא, אותן הציגו בכיתה. 

בתקופה הקרובה נתכונן להצגה המבוססת על סיפור גניבת פטישו של 'תור' מתוך סיפורי המיתולוגיה הצפונית, וביומיים שלפני חופשת הפסח צפוי טיול לכרמל, הכולל לראשונה לילה בשטח. 

להלן כמה דוגמאות מהעבודות שנעשו בנושא איכות הסביבה: 


משבר האקלים

האקלים הוא אוסף של מאפיינים של מזג האויר כמו:

טמפרטורה

גשמים

לחות 


אפקט חממה

אפקט חממה הוא שם של תופעה המתרחשת בזכות שכבה של גזים ( גזי חממה ) המכווצים באטמוספירה של כדור הארץ. 

השכבה הזו היא כמו שמיכה דקה. מצד אחד היא כולאת חום באטמוספירה - על מנת שלא יברח החוצה ומצד שני היא מאפשרת ליתרת החום לצאת אל החלל. 

כשאנחנו מתכסים בשמיכה עבה יותר משאנחנו צריכים – אנחנו כולאים יותר חום וגורמים לעלייה בטמפרטורה שסביבנו וזה בדיוק מה שמתרחש כיום בכדור הארץ. 

האדם מבצע כיום פעולות הפולטות גזי חממה בכמות עצומה ובכך גורם לעיבוי והרחבה של שכבת הגזים שאוטמת את כדור הארץ ( האדם מכסה את כדור הארץ בשמיכה עבה מידיי ) כך שחום שאמור לצאת אל החלל נותר כלוא בפנים. כתוצאה מכך עולה הטמפרטורה וזו תופעה הקרויה "התחממות עולמית".

הסיבות המביאות לתופעת ההתחממות העולמית הן:

שריפת דלקים: נפט, פחם, גז טבעי – כל אלה יוצרים עשן עם גזים

אוניות, מטוסים, משאיות – כל כלי התחבורה האלה דורשים צריכה מוגזמת של דלקים. 

שריפת עצים: מדורות, הסקה


בירוא יערות הגשם: כריתה של עצים לצרכי חקלאות, לצרכי תעשייה, להכנת ניירות, רהיטי עץ . חשוב לזכור שבנוסף לפגיעה הנוצרת כתוצאה מהעשן הנפלט בעת בירוא העצים נוצר נזק נוסף והוא – שהעצים פולטים חמצן שהוא גז טוב לאדם ולכדור הארץ ובעת הפגיעה בעצים = נפגמת גם האספקה של החמצן. 

ייצור חשמל מדלק 

שימוש במוצרי פלסטיק חד פעמיים ועוד...


לסיכום:

אנחנו רואים שחלק מהפעולות הגורמות לפליטת גזי חממה נעשות על ידנו (אנחנו, המשפחה שלנו, החברים שלנו) וחלק מהפעולות נעשות ע"י גופים גדולים שאינם בשליטתנו (מפעלים, תחבורה ציבורית, אנרגיה לייצור חשמל).


כתבה והקריאה בכיתה אודליה מכיתה ד'

ציור משותף בהדרכת תמר

צייר חופש

ציירה עפרי

כיתה ה' (לינה)

סיימנו את תקופת בוטניקה, בה טיילנו והתבוננו בצמחים ירודים ולמדנו עליהם רבות. זו היתה תקופה מלאה בכתיבה אישית ובציורים מרהיבים.

אספנו צמחים שונים והשתמשנו בהם לציור וצביעה. נדהמנו לגלות על הדפים גוונים רבים של צבע מהטבע.

בימים אלה הכיתה נמצאת בעיצומה של תקופת יוון.


ההתרגשות גדולה לקראת האולימפיאדה וכך גם העבודה בכיתה. בכל בוקר שרים הילדים ומדקלמים ביוונית. הם גם מתאמנים בריצה קבוצתית, בבוטמר, בהיאבקות, בקפיצות שונות ובהטלת כידון ודיסקוס ועושים זאת באופן מעורר השראה.


בפורים התחפשה הכיתה לתרבויות הקדומות- הודו, בבל, פרס, מצריים ויוון והילדים הגיעו כשהם מחופשים למגוון אלים יפים. כמו כן הם היו אחראים על הקמת והפעלת תחנות הפורימון הבית ספרי ועשו זאת בהצלחה.

לינה

מלאכה - בשיעורי מלאכה הילדים מסתדרים יפה בסריגה עם חמש מסרגות. כבר יש לנו כמה זוגות של כפפות מוכנות. לילדים יש רעיונות יצירתיים והם מאתגרים את המורות. הם נהנים לקשקש תוך כדי סריגה ומתקדמים בלי לשים לב.

כיתה ו' (שי)

תלמידי כיתה ו' גאים להציג: "מרי פופינס"

ע"פ ספרה של פמלה לינדן טרוורס

בבימויה של אורלי גרוס סויסה


יום רביעי, 15.3 בשעה 18:00

יום חמישי, 16.3 בשעה 11:00 (לילדי ביה"ס)

יום חמישי, 16.3 בשעה 18:00 (למשפחות הכיתה)


בית התרבות בלפיד


מצפים ונרגשים לראותכם

כיתה ז' (ירון)

שער תקופת אסטרונומיה

"את הכיתה חיפשנו השנה לגמרי בעצמנו! אנו מעריכים ומוקירים כעת את כל מה שאתם ההורים עשיתם למעננו כשהיינו בכיתות הצעירות"*

*המחנך מעריך שזה מה שהילדים חושבים

לאחרונה סיימנו את תקופת הרנסאנס, בה חקרנו לצד ההתעוררות באומנות ובהגות את המהפכה שחלה בתודעת האדם והפיכתו לחופשי. חקרנו באופן קבוצתי/אישי, אישים ומאורעות הקשורים בתקופה, והתנסנו בהעברת הרצאות תוך שימוש במצגות.


אירחנו בכיתה את קטיה גוברמן, מורה ליוגה (ואמא בביה"ס) ולמדנו ממנה מספר תרגילים, בדגש על נשימה ורגיעה. אנחנו כבר לא בלחץ! 😰 שיתפנו את קטיה על העייפות שאנו חשים, והיא חזרה והדגישה בפנינו את חשיבות השינה לצורך "אתחול" של מערכות הגוף, ועד כמה חשוב להיכנס למצב שינה מתוך רגיעה ושקט (בניגוד לצפייה במסכים סמוך לשינה).


בחודש פברואר למדנו את תקופת אסטרונומיה עם המורה מיכאל בה חקרנו את תנועת גרמי השמיים: שמש, ירח, כוכבי שבת וכוכבי לכת, וחווים את שינוי נקודת המבט מהשקפה שכדוה"א הוא המרכז (תפיסה גיאוצנטרית) להבנת התנועה והיחסים ´מנקודת מבטה´ של השמש (הליוצנטרית).


אחרי חופשת פורים נתחיל תקופה חדשה בה אפגיש את תלמידי הכיתה עם דרכי ההתמודדות של ילדים בתקופת השואה, תוך התייחסות אקטואלית (באופן תואם גיל) למשבר הפוקד את ארצנו. הדגש בתקופה יהיה על ה"תקווה" ככוח מניע במציאות המורכבת.

הנערות והנערים בכיתה ז' נמצאים בתהליך בניה של השקפת עולמם האישית. הם עסוקים בעניין האישי שלהם בעולם ובדעות שלהם עליו. לכאורה, הם כבר "ילדים גדולים" ואנו עשוים להתפתות ולפנות ישירות אל האינטלקט שלהם. אך עלינו לזכור שזהו רושם מוטעה, שהרי הם רק בתחילת שלב ההבשלה שלהם אל העולם. ולכן, האלמנט דרכו אנו פונים אליהם הוא זה של הרגש וזאת בעזרת האומנות. כך אנו מקווים נפתח עבורם אופקים לעולם, תוך שאנו מותירים להם את החירות ליצור לעצמם מושגים חיים (כמו מהי האמת ועוד). 

תלמידי כיתה ז' הם אכן "מגלי עולם"!

רוצים לדעת מהו מדד ה"תקוותיות" שלכם?
מלאו שאלון קצר

כיתה ח' (מיכאל)

באמצע ינואר הכיתה יצאה לטיול ששולב בניווט עירוני בתל אביב. הכיתה נחלקה לקבוצות שהובילו לאתרים כמו מוזיאון תל אביב, ביתו של יוסי בנאי וכיכר רבין. בסופו של דבר הגענו לבית בן-גוריון, שם עברנו הדרכה ונחשפנו בין השאר לספרייתו העצומה של אדם יוצא דופן זה. החשיפה לאדם מעורר השראה זה היתה כחלק מהפרויקט השנתי של כתיבת ביוגרפיות על דמויות היסטוריות משמעותיות על ידי ילדי הכיתה. 

במהלכה של תקופת כתיבה יוצרת, למדו תלמידי כיתה ח' לכתוב בהתאם לארבעה סגנונות כתיבה. סגנונות אלו מתכתבים עם ארבעת האלמנטים המרכיבים את עולמנו: הסגנון הקליל (אויר), התיאורי (מים), הדרמטי (אש) והמלנכולי הכבד (אדמה). ילדי הכיתה התנסו בכתיבה לפי סגנונות אלו ביחידות ובאופן קבוצתי. 

את השיעורים הראשיים בשבועות האחרונים העביר ירון והם הוקדשו לתגבור במתמטיקה - למדנו על אחוזים, סטטיסטיקה ופתרון של שאלות מילוליות עם משוואה ממעלה ראשונה. 

לקראת חגיגת פורים בביה"ס, הוחלט להפוך את הכיתה לבית קולנוע בו הוזמנו תלמידי הכיתות הגבוהות לצפות בסרט בכיכובם של ילדי הכיתה.

עמלנות (תמר)

בעמלנות במהלך החורף התמקדנו ביצירת מרחבי פנים.

תלמידי כיתה א יצרו בתי נר יפהפיים והתנסו בציור ובמגוון חומרים.

תלמידי הכיתות השונות יצרו מערות עם מדורות, אליהם הצטרפו לעיתים חברים מחימר או משעווה. בתי לבנים נבנו עם לבני חימר ובטון מחימר להם נוספו לעיתים גג שטיח ורהיט.

התנסנו ביצירה מן המרכז בציורי מנדלה. קבוצות בכיתות ג ד שסיימו תהליך בעמלנות הכינו בתהליך משותף תמונת מנדלה לכיתה.

פעילויות קרובות

פודקאסטים