ינואר 2023 בבית חינוך אלומות
הורים יקרים שלום רב,
אני מהרהרת רבות איך אפשר להעלות על הכתב רגעים מרגשים ולהעבירם? להפוך אותם לסיפור קטן ולתמונה? בגלל תחושתי שזו משימה כמעט בלתי אפשרית כמעט ואינני משתפת בכתב ברגעים היפים שאנו חווים בבית הספר. לאחרונה שמעתי מרבים שיש צמא לראות, לשמוע מה קורה בבית הספר. ויש כל כך הרבה מה לשתף ולספר…
סיפור אחר: זה זמן מה שאני מרגישה ששכחתי את סיפור שאול ודוד ובשבת החלטתי לחזור לקרוא את דברי הימים (שמואל). כמובן ששלל הסיפורים על שאול, על אבנר בן נר, על מיכל ויונתן, בת שבע, אבישג ודוד ריגשו אותי עד דמעות. כמה כאב, רגש, ומחשבות הציפו אותי כשקראתי את סיפורם. אז כן, אפשר להעביר רגעים יפים, מרגשים או קשים בכתב. ננסה עד כמה שנצליח לשתף בטעימה קטנה מהמתרחש בבית ספרנו.
ימי החורף שהגיעו, מכניסות את העולם לשינה. האדמה הופכת שקטה, שעות היום מתקצרות ומכנסות אותנו פנימה. האדם לאט לאט מיחל לחזרת האור. לפני חנוכה הצוות ערך מעגל אור, כהכנה לפני המעגל שכל מחנך עשה עם כיתתו. מעגל אור מסמל את האור הנולד בתוככי נפש. לתת מקום שכל אחד יחפש את האור שבתוכו שיאיר אותו ויתן לו כוח, ושישא את הכיתה /את המעגל /את החברותא בשותפות. מעגל האור הוא דרך להודיה ויראת כבוד לזמן הזה בשנה. מחשכה גדולה, כל אחד מניח נר בתורו, במקום מסוים בספירלה עשויה מצמחים ומינרלים בשקט הנישא ע"י המעגל. זה רגע ממלא, עבור התלמידים ועבור המורים. בנימה אישית, אני יצאתי מלאת הודיה, יראת כבוד ופליאה מהמעגל עם הצוות.
לאחרונה, יצאו תלמידי הרכב החליליות לפסטיבל חליליות בינלאומי עם מתן וצפו בילדים מהעולם מופיעים בחליליות. היתה זו הזדמנות לתת רוח והשראה לילדים לצפות בתלמידים אחרים בני גילם.
אספר בקצרה שהיו טיולי סתיו בכיתות, חלוקת ספר תורה בכיתה ד', קיימנו יום פגישות עם מורי המקצוע להורי כיתות ה-ח, היתה הרצאה נהדרת להורים על מיניות בריאה עם ד"ר חן קצוביץ-פרסלר, ועשרות פקעות וזרעים של פרחי בר נשתלו ברחבי בית הספר בעזרת התלמידים. נינו המנקה של בית הספר נתנה לכיתה ב' 'אות' הכיתה המצטיינת בניקיון, וישבה איתם במעגל וקצת סיפרה על עצמה ועל חייה. קיבלנו לחיקנו את כיתה א' החדשה, כשיעל מעניקה להם את הרגלי בית הספר החדשים להם.
מה צפוי בקרוב?
בינואר יערך ביקור של ראש המועצה בבית הספר; יערך מבחן מיצ"ב לכיתה ד' ולכיתה ח'.
בפברואר יערך טיול ט"ו בשבט הבית ספרי, ואנו נערכים לקונצרט החורף בו יופיעו תלמידים מהכיתות הגבוהות ומורים. בתחילת פברואר יחולקו תעודות מחצית לתלמידי ז+ח.
יש עוד המון לספר, אך אסיים בכמה מילים על התמונה שמופיעה בראש הידיעון: תערוכת הפסלים של תלמידי כיתה ז'.
כחודש עברנו תהליך עם פסליו מלאי הרגש של האומן ארנסט בארלך, במהלכו הילדים למדו וסיפרו על, ציירו בטכניקת Grid ציורים יפיפיים, ובסוף פיסלו בחימר את הפסל שליווה אותם בתהליך, דבר הדורש רצון, התמדה והתמודדות עם דברים שפחות מוכרים וקלים לנו בחיים.
עבורי תהליך זה היה מאוד מרגש והלוואי שקצת קצת גם עבורם.
השבוע הסתובבתי בשעה שישית בבית הספר (כהרגלי), היה שקט, התלמידים היו בכיתות, מי בלמידה, הקטנים בשעת סיפור, רוויתי נחת.
נשתמע בגליון הבא.
רינת
כיתה א' (יעל)
"הגשם ירד ורוותה אדמה
נעורו זרעים וסביבם חשיכה
אל האור כמיהתם, אל האור הבהיר
חיש שלחו שורשים וגבעול זעיר
הוריקה הארץ, שמח האילן
שתה לרוויה נרדם וישן"
כיתה א' היקרה הולכת ומתגבשת ובית הספר כבר לא נראה זר ומוזר. ממש כמו הזרעים הקטנטנים הילדים מתאקלמים במקומם החדש ומתחילים אט אט לשלוח שורשים וגבעול זעיר, להתחזק ולהתרגל לשגרה ולריתמוסים המלווים את היום יום.
התחלנו את השנה בתקופת רישום צורה המהווה בסיס לכתיבה ולציור ונפגשנו עם הקו הישר והקו המעוגל.
המשכנו בתקופת כתיבה בה הכרנו את האותיות ואת הצליל שלהן. דיקלמנו, ציירנו, פיסלנו ועוד… הילדים התרגשו במיוחד מדיקלומי האותיות ומגילוי האותיות המסתתרות בציורים.
בתקופת החשבון ערכנו היכרות ראשונית עם המספרים ועם המהות שלהם. מה יש אחד בעולם?
רקענו עם הגוף שלנו בהדגשה על מספרים שונים, במשפחות, 2, 3, 4, 5… ספרנו צלילים, צעדים, מחיאות, אגוזים, אבנים וכל מיני אוצרות שמצאנו בחצר בית הספר וכמובן ששיחקנו בשקיקי אוצרות, והילדים המציאו חידות יצירתיות מאוד.
לפני חופשת החנוכה נפגשנו לראשונה הורים וילדים, הילדים שיתפו בשירים ודקלומים ההתרגשות הייתה גדולה ואני בטוחה כי נוכל בהמשך השנה לחלוק פירות נוספים מעמל היום יום שלנו.
בימים אלו, חזרנו מחופשת חנוכה לתקופת רישום צורה 2 בה נעבוד על תנועה, זרימה והתפתחות.
בנוסף לנושאים המרכזיים בכיתה א', הילדים עובדים יפה בשיעורי המקצוע השונים. סורגים, מדקלמים, שרים באנגלית ובערבית, אוהבים מאוד לשחק בשיעורי המשחקים, ובשיעורי האוריתמיה לומדים לנוע יחד ועובדים על הצגת סוף השנה.
שיעורי החונכות עם החונכים המדהימים מכיתה ה' הם היהלום שבכתר. בכל יום רביעי בשעה האחרונה, ניתן לראות ברחבי בית הספר את הילדים בפעילויות שונות שהחונכים יוזמים ומכינים לקטנטנים, זה בהחלט מרגש בכל פעם מחדש!!!
מאחלת לנו שנמשיך בשמחה, באהבה ובחדווה, ללמוד לשחק ולהנות יחד.
כיתה ב' (רחלי)
אח איזה חורף
מילים: יורם טהרלב; לחן: נורית הירש
הרוח, הרוח
ניפח את כיסי.
הרוח, הרוח
צבט את ריסי.
אח, הרוח הזה - הפרו - ח!
אח, איזה חורף!
ים פרם פם פם
נוטף לי על העורף
ועל המצח גם.
אח, איזה חורף!
אח, איזה חורף!
ים פרם פם פם
ים פאם פם פם.
הגשם, הגשם
נקש על כפי
הגשם, הגשם
נפל על אפי
אח, הגשם הזה - הרוגש - ם!
אח, איזה חורף...
הרעם, הרעם
החריש את אזני.
הרעם, הרעם
הרעיד את שיני.
אח, הרעם הזה הנורא - ם!
אח, איזה חורף...
כיתת "נחל" המתוקה כל-כך צומחת, מתחזקת, מתגבשת ולומדת בשמחה ובהנאה.
התקופות נפלאות, וממלאות אותנו בסקרנות ורצון ללמוד ולהתנסות. הילדים מלאים בחדוות עשייה, שמלווה תמיד בשירים ודקלומים ממעגל הבוקר אל תוך רגעים רבים במהלך היום.
התחלנו את השנה בתקופת רישום צורה, מלאה בצבע ויופי. המשכנו בתקופת משלים המרתקת, שמענו סיפורים מלאים במוסר השכל, ציירנו וכתבנו אותם. עברנו לתקופת חשבון מלאה באוצרות וגילויים מרגשים הכרנו עשרות ואחדות, מילאנו שקיקים ותיבות, וספרנו עד 100!
מידי יום ראשון אנחנו יוצאים לטיול עליז ושמח, מנצלים את הזמן לעוד קצת קירוב לבבות בינינו, ולמשחקים משותפים.
שיעורי המלאכה, מוזיקה, ערבית ואנגלית עוברים עם שירים, משחקים, דקלומים. מלאכת הסריגה מתקדמת ותיקי החליליות כבר ממש לקראת סיום, מלאי צבע ויופי.
באחד מימי חמישי חזרנו לעת ערב לבית הספר, לבושים בפיגמות, שיחקנו, אכלנו, שמענו סיפור, נרדמנו, והרי זה פלא - התעוררנו בבית הספר! כמעט כולם הצליחו לישון, והכיתה הפכה באחת להיות בית.
את חג החנוכה ציינו בשמחה. הכיתה התמלאה באור מהיצירות הרבות, השירים והסיפורים. התכנסנו למעגל אור מרגש ועוצמתי, וקינחנו במפגש עם ההורים, בו הבאנו את פירות עמלנו. התרגשנו מאוד לשתף את ההורים, וההורים התרגשו מאד גם הם.
חזרנו מהחופשה מלאי אנרגיה לתקופת רישום צורה שניה, והימים ממשיכים בלמידה וחוויות רבות ומיוחדות.
כיף להיות בכיתת "נחל".
רחלי
כיתה ג' (טל)
אצא למסע לא נודע ומרגש
רגלי צועדות וליבי בי חושש
נפתלת הדרך בין גיא ובין הר
הנה אתייצב לחופו של נהר
רחב הנהר סוערים הם מימיו
רק גשר תלוי מחבר את גדותיו
יודע אני כי עלי לעבור
הן זוהי דרכי לא אפנה לאחור
אפסע על הגשר רגלי רועדות
ליבי בי פועם מצפה לבאות
את מי שם אפגוש בצידו השני
וקול בי עונה-
את עצמי! את עצמי!
היכן הוא ביתי של עצמי- האדם?
וקול בי עונה-
בעולם. בעולם.
דקלום הבוקר שלנו, איתו אנו פותחים כל בוקר מתחילתה של השנה, בה מתואר המסע אותו עוברים הילדים בכיתה ג'.
התחלנו את השנה בתקופת מעגל השנה, בה גילינו את המחזוריות שבטבע ובעולם והקשר שלה לאדם. המשכנו לתקופת בראשית, שהיתה מלאה בגילויים והתרגשות עבור הילדים. ציירנו את כל ימי בריאת העולם בצבעי מים והילדים עבדו בחדווה ויופי.
וסיימנו לפני היציאה לחופשת חנוכה את תקופת חשבון, בה גילינו עוד משפחות כפל, והבנו לעומק יותר את המבנה העשרוני.
בחנוכה, זמן מעגל האור שלנו היה מלא ביראה וקדושה. היה מאד מרגש לראות כיצד הילדים מכילים בסבלנות והמון כבוד את הזמן של כל ילד וילדה בתוך המעגל.
השבוע התחלנו את תקופת לשון ובעלי מלאכה, בה נלמד כיצד האדם, לאחר "גירושו מגן עדן" החל ביצירה ובריאת עולמו בעצמו, תוך למידה, עשייה ויצירה בחומרי העולם.
האם שאלתם את עצמכם פעם, האם הבונה יכול ללמוד מן הדבורה לייצר דבש מצוף? האם הנמלה יכולה ללמוד מן העכביש לטוות קורים? אז חיות כמובן לא יכולות, אך מיהו היצור היחיד שמסוגל ללמוד לעשות כל מה שיחפוץ? האדם.
הילדים ואני בציפיה והתרגשות ללכת לבקר בבתי המלאכה השונים. דרך כתיבה על ביקורים אלו, נלמד לזהות את חלקי הדיבר (שמות, פעלים, תארים).
טל
מחנכת כיתה ג
כיתה ד' (גל)
המסע לקבלת ספר התנ"ך:
ביום חמישי האחרון, ה-29.12 יצאנו לטיול ממצפה מודיעין עד לתל חדיד. במשך הטיול עברנו ליד כמה שיירות סוסים, עברנו גם בתוך מאהל בדואי והצטרפנו לעדר כבשים שיצא למרעה. ראינו בדרך כלניות ורקפות פורחות. במהלך הטיול שמענו סיפורים על יציאת מצריים. כשהגענו למרגלות תל חדיד התכוננו לטקס והתרגשנו מאוד לקראתו. עלינו לתל חדיד ושם חיכו לנו ההורים. צעדנו בשביל מואר בנרות ונעמדנו בקשת, מוכנים לטקס. בטקס דקלמנו דקלומים שקשורים לתנ"ך ולמתן תורה, וגם שרנו את השירים: " לא ישא גוי אל גוי חרב" ו"הללויה" בקאנון. יחד עם ההורים שרנו את השיר "מי האיש החפץ חיים". גל, המורה שלנו, הזמין את ההורים לשיר איתו את "לב טהור ברא לי אלהים". לאחר מכן, גל הזמין ילד/ה אחר ילד לקבל את ספר התנ"ך מידיו. כולנו שמחנו והתרגשנו לקבל סוף כל סוף את התנ"ך.
קינחנו בארוחה כיתתית מפנקת מאוד. 😊🌝
(כתבה שירה הודלי - כיתה ד')
לטיול יצאנו – ספרי תורה מצאנו:
ביום חמישי ה- 29.12.22 יצאנו לטיול שבסופו זכינו לקבל את ספרי התורה האישיים שלנו.
כשחיכינו לאוטובוס, בשער בית הספר, היינו נרגשים מאד.
במהלך הנסיעה הקצרה שרנו שירים ופטפטנו עד שהגענו למצפה מודיעין.
כשהגענו לנקודת ההתחלה לקחנו את התיקים והתחלנו לצעוד בשביל שהוביל אותנו לנקודה בה המתינו המשפחות וספרי התורה.
בדרך, ראינו רקפות, כבשים, עיזים, בורות עמוקים, טבע ירוק ושקית שנראתה ממש כמו נשל של נחש.
במהלך הטיול היו לנו כמה עצירות שבהן גל סיפר לנו על טקס קבלת לוחות הברית בהר סיני.
לקראת השקיעה הגענו למקום הטקס .
ההורים חיכו לנו ליד שולחן חגיגי עליו הונחו ספרי התורה.
אנחנו, הילדים, הנחנו את התיקים במורד השביל וצעדנו אל המקום.
הטקס נפתח בסיפור של גל ומיד אחריו דקלמנו דקלומים ושרנו שירים ( גל, ההורים וגם אנחנו 😊)
בסיום החלק האמנותי גל הזמין כל ילד בתורו לקבל את ספר התורה האישי שלו.
הטקס היה מאד מרגש, מכובד, נעים ומשפחתי
ולבסוף התכבדנו בארוחת ערב טעימה.
(כתבה אודליה שורק - כיתה ד'.)
כתבה אושרית, אמא של אמה והוקראו בטקס קבלת ספרי התורה:
אלומות אלומות התקבצנו יחד
לקרוא בקול, וללא כל פחד
מילים שהן גן של שבילים מתפצלים
פסיעות זהירות, צעדים גדולים
זה רגע בזמן שניתן בו הדרור
את תורת חיינו לקבל ולבחור
מי ינהיג, מי ישאל, מי יקשיב
מה נאהב, מה מרגיז, מה מכאיב
מתי נכון לחצות את הגבול
והאם כדאי לחזור למסלול
כשהים גועש וסוער עם הרוח
וגלים מתקשים לעצור ולנוח
באי הוודאות שנמצא אי שם
רחוק מאוד, מעבר לים
יש קצת לבד בעולם הגדול
ויש גם ביחד לעומק לצלול
אל השקט
לפעמים השקט הוא צלילים עדינים
שעוטפים בריח של סתיו
לעיתים נדמה שיש רעש שקט
כמו גל מתנפץ על סלעיו
אך הגל מתחדש וגואה ועולה
והלב הרחב גאווה מתמלא
על החופש לבחור
על תחושת הדרור
שירת ים שזורה בצלילים
דרך סלולה במילים
שורש נטוע, סלע חקוק
תורה שנכתבת פסוק , פסוק.
מלאכה כיתה ד':
בכיתה ד' אנחנו רוקמים כריות. אנחנו רוקמים בצורת X. בהתחלה רוקמים כרית גדולה, אחר כך כרית קטנה, או סימניות, תיקים ותמונות.
יש כאלה שפחות מתקדמים ויש כאלה שיותר. קודם רוקמים שלושה סיבובים וצורות. יש כאלה שעושים ריבוע, יש כאלה שעושים משולש, יש כאלה שעושים מין צורה של +, כשמסיימים יש הקפה של צורות איך שאתה רוצה.
(כתבו סופי ואמה - כיתה ד')
השועל:
יום אחד, כשהיינו בכיתה ג’ יצאנו עם הסייעות שלנו לטיול במגדל המים. שמה של הסייעת היה גילה, ולסייעת השנייה קראו יעל. כשהגענו לדשא של מגדל המים, שמענו קול מוזר, הקול נשמע כמו יללה. הסתכלנו וראינו שועל קטן, שנראה פצוע. אחת הילדות מהכיתה התקרבה אליו ומזגה לו מים לתוך כלי פלסטיק שהיה מונח שם. יעל הסייעת הציעה להתקשר לצער בעלי חיים. היא התקשרה אבל לקח להם הרבה זמן לענות.
בינתיים כמה ילדות נלחצו, השועל גסס.
כשסוף סוף צער בעלי חיים ענו, הם אמרו שהם יגיעו עוד שעה. לפני שהרכב שהיה אמור לקחת את השועל לווטרינר הגיע, באו שני אנשים שהגיעו כדי לבדוק כמה חמור מצבו של השועל. הם אמרו שיש לו כלבת וצריך לחסן אותו. לאחר מכן הם הניחו עליו מגבת רטובה ואמרו שהוא צריך שקט. כעבור שעה, בא האיש עם הרכב שהיה אמור לקחת את השועל. הוא נתן לו חיסון נגד כלבת, הכניס אותו לרכב ונסע.
כעבור שבוע, גילה קיבלה הודעה שהשועל הבריא ואז הוא שוחרר.
(כתבו אמה, עפרי וסופי מכיתה ד'.)
כיתה ה' (לינה)
התחלנו את השנה בסיפורים מרתקים מהתרבויות הקדומות- הודו, פרס, בבל ומצריים. הכרנו אלים חדשים ולמדנו מה הם הדברים המיוחדים שהתרבויות האלה תרמו לאנושות.
בתקופת גאומטריה, עסקנו בצורות גאומטריות מוכרות, וציירנו אותן ביד חופשית. התבוננו במפגשים בין הצורות ולמדנו שכל מפגש כזה הוא מיוחד ויוצר דבר חדש. בתקופת גאומטריה, עסקנו בצורות גאומטריות מוכרות, וציירנו אותן ביד חופשית. התבוננו במפגשים בין הצורות ולמדנו שכל מפגש כזה הוא מיוחד ויוצר דבר חדש.
בימים אלה אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופת שפה מרתקת, אשר מתרחשת בתוך שכונת שפה ברחוב המשפט. שם ישנם בתים רבים בהם מתגוררים חלקי דיבור שונים, ורק בית אחד שונה הוא מכולם שם כולם עמלים על אפיית עוגות פעלים.
פרוייקט חונכות: כיתה ה' חונכת השנה את תלמידי כיתה א'.
מידי שבוע הם מכינים פעילויות מהנות עבור הקטנים ונהנים לשחק איתם גם בהפסקות.
חונכות
גאומטריה
תרבויות קדומות
כיתה ו' (שי)
שלום לכולם אנו, ילדי כיתה ו׳ שמחים לשתף אתכם בנעשה בכיתתנו מתחילת השנה:
"התקופה בה פתחנו את השנה הייתה תקופת גאומטריה,בה למדנו מושגים גיאומטריים חדשים וציירנו צורות מורכבות בעזרת כלים מדויקים כמו מחוגה וסרגל, ולמדנו על אנשים שונים שתרמו להתפתחות הידע הגאומטרי לאורך ההיסטוריה. לדעתנו תקופת גאומטריה הייתה מהנה ביותר."
בתקופת היסטוריה למדנו על מסעות הכיבוש של אלכסנדר מוקדון ועל תקופת רומא העתיקה - מתקופת הקמת האימפריה, דרך פריחתה ועד דעיכתה והתפוררותה.
כעת אנו בתקופת בוטניקה, לומדים על הצמחים העילאיים/ הצמחים בעלי הפרחים, מחברים חיבורים, מציירים ציורים, מסתכלים, מתבוננים ומתעדים. ברגעים אלו אנחנו כותבים יומן נביטה על הזרעים שכל אחד מאיתנו מגדל, למדנו על דרכי הפצת הזרעים של צמחים שונים. התקופה לימדה אותנו עד כה המון ואנו נהנים ממנה."
הידעתם שבית חינוך אלומות הוא אחד מבתי הספר היחידים המיישמים תוכנית חילופי תלמידים? תוכנית זו נועדה לקרב בין ילדים הלומדים בבתי ספר שונים ומפתחת עצמאות, הסתגלות לשינויים וכישורים חברתיים. השנה אנו, ילדי כיתה ו׳ התחלנו בפרויקט עם ביה״ס תמר שבהוד השרון.
היום הגיעו אלינו שתי ילדות מבית ספר תמר ושאלנו אותן על החוויה עד כה: ״עד כה אני נהנת להתארח בבית הספר, המקום יפה ביותר וזה מאוד מעניין לראות איך לומדים בבית ספר אחר. הכרתי חברים חדשים ואני ללא ספק ממליצה לכל אחד להתנסות״
״אני חושבת שבית הספר הזה ממש מהמם והילדים בכיתה נחמדים ממש, מאוד מעניין להיות בבית ספר אחר ובמיוחד בגלל שהוא ממש שונה מהבית ספר שלנו.״
בשיעורי האומנות ציירנו וצבענו בפחם, למדנו כיצד לדייק בצביעה, לעשות הדרגות וטכניקות נוספות. במהלך תקופת רומא ציירנו את הקולוסאום על נייר שחור בעזרת גיר לבן וציירנו את אמות המים הרומאיות בצבעי מים. לקראת חג החנוכה עשינו יצירות כמו עששיות ועבודות גזירה.
הילדים העובדים כעת בעמלנות מספרים: "בעמלנות אנו מאוד נהננו ליצור יצירות רבות כמו לוכדי חלומות שכעת מקשטים את חצר בית הספר, ציורים ועבודות בחימר. החוויה היתה מאוד נחמדה וכייפית כל אחד יצר לוכד חלומות מאוד יפה משלו בצבעים שונים ומיוחדים. ציירנו מנדלות ונהנו ליצור ולהרגיש את החימר הקר שבכל רגע שנגענו בו הוא התחמם יותר ויותר."
לפני היציאה לחופשת חנוכה, יצאנו יחד עם כיתה ז' לטיול באיזור דימונה - ממשית, שם נהננו מהנוף המדברי וסיירנו בעיר הנבטית העתיקה.
כיתה ז' (ירון)
הפתעה: של מי מתלמידי הכיתה העין הזו?
במבחן באנטומיה הופיעה לנו בהפתעה שאלה בה היינו צריכים לזהות למי מאתנו שייכת כל עין. שאלה קשה!
לכתוב מתוך רגש הפעתעה, משאלה ופליאה למדנו עם איתנה בתקופת "כתיבה יוצרת".
גּוּף | שְׁלוֹמִית כֹּהֶן אָסִיף
הָאֲנָשִׁים אֵינָם שְׁקוּפִים
בְּבַיִת שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ גּוּף
הֵם גָּרִים.
הַפַּרְצוּף הוּא שֶׁלֶט
הַלָּשׁוֹן – מַפְתֵּחַ.
הַפֶּה הוּא דֶּלֶת
הַנְּחִירַיִם – אֲרֻבּוֹת
הָעֵינַיִם – חַלּוֹנוֹת
וְהַחִיּוּךְ עַל הַפָּנִים
הוּא תְּמוּנָה לְקִשּׁוּט.
וְקָשֶׁה לָדַעַת מָה קוֹרֶה בִּפְנִים
אִם לֹא מְסַפְּרִים
עַל הַבַּיִת בּוֹ גָּרִים.
בשבוע הבא נסיים את תקופת אנטומיה ("אדם עולם") בה הכרנו את המערכות דרכן קשור האדם עם העולם: החושים, מערכת הנשימה והלב ומערכת העיכול.
מדי יום חמישי אנו מבלים בבית הספר לספורט ימי באשדוד - כבר הספקנו להתנסות בסאפ, בקיאקים, באופטימיסט (סירת מפרש זוגית) ולאחרונה עברנו להשיט סנוניות (סירות מפרש ל-7 אנשי צוות) בה עיקר האתגר הוא עבודת צוות.
הפעילות הימית "מתכתבת" עם תקופת מגלי העולם שלמדנו בתחילת השנה עם המורה מתן - וגם אנו מתנסים ב"גילויי עולם" קטנים.
השנה אנו עמלים על פרויקט אישי שנתי של כתיבת עבודות שורשים, בעזרתה אנו מתחקים אחר שורשי המשפחה הקרובה שלנו. עבודת שורשים מעמיקה, רצינית ויצירתית אשר נעשית ביסודיות ובאהבה, מהווה נכס משפחתי ואישי לדורות.
אנחנו מתחילים להתרגל לשיטת ה"ציונים" - אחרי 6 שנים של הערכות חלופיות והמנעות מודעת מהציונים, אנו רוצים לדעת "מה הציון שלי?". לצד הרצון הזה מגיעים גם רגשות כמו לחץ ותסכול ואנו לומדים לנהל אותם (שזה אולי נשמע פשוט, אבל ממש לא…).
סנוניות
אופטמיסט
קייאקים
כיתה ח' (מיכאל)
דֶּרֶךְ אֲרֻכָּה, הָעַיִן שִׁכּוֹרָה מִן הַמַּרְאוֹת
דֶּרֶךְ יְרֻקָּה, יָפָה כְּמוֹ תַּפְאוּרָה בִּשְׁלַל אוֹרוֹת
דֶּרֶךְ עַתִּיקָה, אֲנִי הוּא דְּרוֹם אָמֵרִיקָה אֵי שָׁם
קוֹלִי וְגַם דָּמִי זוֹרְמִים לָהֶם כְּנַחַל אֶל הַיָּם
שֶׁמֶשׁ עַל פְּרוֹ, בּוֹלִיבְיָה מִצְטַעֶפֶת בּוֹדְדָה
יֶרֶק מִבְּרָזִיל נוֹשֵׁק לְצִ'ילֶה עַל שִׂפְתֵי פְּלָדָה
בָּאתִי מִדָּרוֹם אֶל תּוֹךְ לִבְּךָ, אָמֵרִיקָה
(מילים: A.Tejada Gomez, לחן: S.Saya, תרגום: אהוד מנור)
כתה ח' מסיימת בימים אלו תקופת גיאוגרפיה. במסגרת תקופה זו, יצרנו הכרות עם אזורי האקלים בכדור הארץ, קווי הרוחב והאורך וגם עם אזורי הזמן. לאחר מכן, הכרנו צורות נוף בסיסיות. מכאן, פנינו לחבל ארץ מרוחק מאיתנו- דרום-אמריקה. אנו חווים את המפגש עם היבשת המרתקת והכל-כך שונה הזו דרך הרפתקאותיו של חוקר הטבע ואחד מאבות הגיאוגרפיה המודרנית, אלכסנדר פון-הומבולדט. סביב שנת 1800 הומבולדט יצא לחקור את החלק הצפוני של היבשת הלטינית, הוא חיפש ומיפה את החיבור בין נהר האורינקו לאמזונס, חקר וטיפס על הר הגעש הצי'מברוסו בתוך הרי האנדים והגיע לתובנות אקולוגיות בעלות חשיבות עד היום.
יותר מוקדם השנה, כתה ח' יצאה לטיול סתיו במורדות רמת הגולן. את היום הראשון התחלנו בנחל ג'ילבון על מפליו הדרמטיים. לאחר לינה בחניון דרדרה, יצאנו רגלית צפונה, כשאנו צועדים על דרך הפטרולים הישנה הנמתחת על שיפולי רמת הגולן כשאנו משקיפים על עמק החולה כל הזמן. לאורך הדרך, חלפנו בארץ של פלגי מים שחצו את דרכנו, בהם טבלנו, צעדנו ושכשכנו. את היום השלישי בילינו בעין תינה.
חינוך גופני (מעיין)
ילדי בית הספר נמרצים ופעילים בשיעורי חינוך גופני מתחילת השנה.
הגעת ציוד חדש בתחילת השנה הגדילה משמעותית את מגוון הפעילויות בשיעורים, בעיקר במשחקי הכדור:
גלקסיות חישוקים עם כדורי ספוג
כדור זוהר עם כדורעף
הקפות בייסבול
הקפות כדורגל/ כדורסל
טאצ' בול
כדורשת ומחניים
כדורגל חופים לכבוד חודש המונדיאל שעבר
משחקי שת"פ בהכוונת חבר עם כיסוי עיניים (מצ"ב תמונה)
פינגפונג ועוד.
בנוסף הבנים מכיתות ז'-ח' התחילו לאחרונה מדידות ריצות קצרות.
בהפסקות: אחת למספר שבועות מתקיימת הפסקה פעילה עם תחנות הפעלה בעזרתם של ילדי כיתה ו' האלופים (לוחות מטרה, דלגיות, מסירות בכפות, מטקות ים, שקי קפיצה, תחרות משיכת חבל, צלחות פריסבי ענקיות, סולמות קואורדינציה, הפלת פחיות בכדורי טניס, באולינג, מסירות בפייר בול (ממליץ להורים לקנות כמתנה)
מאחל לכולם המשך שנה מהנה, ספורטיבית ובריאה
מעיין
מוסיקה בכיתות הצעירות (יערה)
כיתה ב'
ליל רד, עלטה,
בשדה נמות כבשים,
הו הקשב, לב רועה -
לשירת הכוכבים
כיתה ג'
חרוץ וחייכן ידיו נכונות לחוש את חום אדמה:
לעזק, לסקל, לחרוש ולזרוע,
להפריח מדבר ושממה.
בשקט, בנחת ירתום השוורים,
יחבר מחרשה ויפתח התלמים,
בהם ייטמנו זרעי הזהב
והשמש תאיר את חשכת המרחב.
אחרי חנוכה בכיתה ב' כבר שרים שירי חורף, משחקים משחקי דרקון וגמדים ומנגנים על החלילית כמה שיותר. ה"ציפורים" (החורים בחלילית): הינשוף, הסנונית, הפרפר והיונה עפות בכיתה בכל שיעור, בקרוב נכיר את כל הצלילים כולם. שירים קטנים ששרנו יחד, הופכים עם הזמן והאימון למנגינה מוכרת על החלילית. מידי שיעור מצטרף אלינו תיק חלילית חדש סרוג מעשה ידי הילדים בשיעורי מלאכה וזו גאווה ושמחה גדולה בשביל כל הכיתה.
כיתה ג': אחרי שירי הצגת בראשית המרגשים עברנו לשירי חורף ושירי בעלי מלאכה. יש לנו הזדמנות נהדרת לפגוש מילים כמו "לעזק" ו"לסקל", שיחברו אותנו גם לתקופת לשון של הכיתה ואפילו חיברו אותנו לעבודה שעשינו יחד בגינת הירק לאחרונה. התחלנו מחברת חדשה, מחברת מוסיקה, בה נצייר ונלמד לראשונה תווים! הילדים שקעו בשמחה במלאכת הציור והעיטור והוסיפו כלי נגינה אהוב עליהם בשער המחברת. בהמשך, אחרי הצגת בראשית, נעשה טקס קטן עם כיתה א' נשיר וננגן להם מפירות עמלינו ונעביר אליהם את החליליות שליוו את ילדי כיתה ג' במשך השנים האחרונות.
פעילויות קרובות
טיול טו בשבט בית ספרי - 6.2.23
תעודות מחצית לכיתות ז+ח - 9.2.23
קונצרט חורף - 14.2.23
אלומות דיגיטל
בית הספר מנוי על מספר תכניות וסביבות מתוקשבות.
למידע נוסף, הסבר על הכניסה לסביבות המתוקשבות וכן קישור להורדת חבילת אופיס בחינם - היכנסו לאתר שלנו.